3448
Sök

påkörd när jag cyklade!!!

220 Inlägg
14 september 2007
Be om löneök så du har råd att ta bilen till jobbet hehe.
Om det är en vänstersväng på en stor väg så ska den som gör vänstersvängen vara jävligt uppmärksamm. så det jäller även bikers för det är väl dom som får ont??

4 554 Inlägg
14 september 2007
jag tycker alla cyklister tar de för givet att dom har rätt hit och tid, alla bilförare är inte medvetna om de, de e ju samma om du kör bil och kör efter höger regeln nog fan är de någon som glömmer eller inte vet om att den gäller just där. och om jag hade vart cycklist så hade jag nog vart försiktigare det lär garanterat göra mer skada på cyklisten än på bilen själv tycker jag det är förvirrande med alla dessa cyklistlöagar hur dom får cyckla, har precis flyttat till gbg och är livrädd så fort jag ser en cyckel vill inte ha den i sidan för dom har ju bra fart med och verkar inte alls ens tänka på att försöka stanna om dom ser att man e på kollitionskurs

Busdriver
389 Inlägg
14 september 2007
Må cyklister brinna, dom gör livet surt för både fotgängare och biltrafik. Noll trafikvett 9 gånger av 10, inför körkort för cykel i trafiken.

EDIT: ska väl påpeka att jag inte ens vet hur DIN olycka gick till utan jag menar cyklister generellt, bara kom på detta då jag läste tråden och kunde inte hålla mig.
Senast redigerat av Edman (14 september 2007)

Mångsysslare
546 Inlägg
14 september 2007
tycker många cycklister saknar trafikvett, men i detta fall tycker jag att det låter som cycklisten gjort minst fel.

1 661 Inlägg
14 september 2007
Jag brukar hata cyklister som kör på bilvägar, speciellt när det finns en cykelbana bredvid.
Men i deta fallet gjorde det ju inte det och då måste man ju.
Finns det verkligen krav på att cyklister ska visa tecken? Då borde dem ju ha blinkers tvång med tycker man juh. smile

654 Inlägg
14 september 2007
Många körskolor lär idag ut att man inte ska svänga vänster om det ligger mer än en bil bakom, dvs vänstersvängar är farligare än högersvängar. Jag bor utmed en stor väg i Norrköping där max rek hastighet är 30, men du kan ge dig fan på att väldigt få av de bilister som passerar förbi håller de låga hastigheterna. Vid en vänstersväng; stanna och släpp förbi innan du svänger, vad som står i lagen håller inte i praktiken - välkommen till trafiken!

bojboj
14 september 2007
Ni tycker hit o dit. Skit i det nu, ingen som kan hjälpa han om hur han ska göra?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
14 september 2007
Han kan inte begära någonting då han enbart har företräde då han kliver av cykeln och leder den över vägen (om den är obevakad) annars får han skylla sig själv då han förväntar sig att dom i bilen skall lyckas uppfatta han svänger ut framför dom på vad jag förmodar är en huvudled. (är det dock en gågata med en max 30 skylt så kan han nog vinna i nån instans)

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
14 september 2007
Det kommer att gå på bilens trafikförsäkring, det gör i princip alla olyckor där cyklar är med, även när bilden står parkerad!!

Du ska skriva en skadeanmälan tillsammans med de äldre paret och skicka in till försäkringsbolaget och så får ni göra upp om vem som ska betala självrisken. Skriv in alla skadade saker + läkarintyg på dina skador efter händelsen. Så kanske du får tillbaka lite för sveda och värk och en lagad cykel.

Du kan inte begära att de ska köpa en ny jacka till dig!

Jag vet inte vems fel det var eftersom jag inte såg olyckan, men som du skriver så låter det som att du cyklade ut precis framför bilen när denna var på omkörning och då är det ditt fel. Men jag dömmer inte, såg det inte så vet inte.

Lycka till och låt det lössas till allas fördel inte bara din!

mvh Dennis

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 september 2007
Spelar ingen roll om cyklisten gjort fel. Dom kört bilen i rättegång förlorar ALLTID! Cyklister & gående har alltid företräde i sånna här tillfällen. Ang betalning så nämn för sveda & värk med...

C H E V R O L E T <3

1 661 Inlägg
14 september 2007
Sveda och värk fårman bara efter en månads smärtor. Fråga på trafikskolan om reglerna är nog det bästa.
Men som sagt, skadeanmälan är standard.
MVH

Eliminator
1 441 Inlägg
14 september 2007
Bilisten blir alltid skyldig, precis som nån skrev tidigare. Oavsett hur cyklisten beter sig. Tom om cyklisten cyklar på din stillastående bil så blir du skyldig.
Jag skulle anmäla dem illa kvickt!

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Muttley
14 september 2007
Sokrates skrev:
Bilisten blir alltid skyldig, precis som nån skrev tidigare. Oavsett hur cyklisten beter sig. Tom om cyklisten cyklar på din stillastående bil så blir du skyldig.
Jag skulle anmäla dem illa kvickt!

//Tommy.

nu hoppas jag att du bara leker korkad? om bilisten står HELT stilla så är de ju inte en bilist fel utan en cyklist som är närsynt och halvblind. :S

Muttley
14 september 2007
jag anser att trådskaparen skall betala ersättning för sveda och värk och lackering av de skadade delarna på bilen i detta fall han beskriver.

cyklister skall också visa hänsyn och inte bara la tro att de får vänta. utan NI ska med visa tecken. samarbete i trafiken. de var ju synd om de som du fick köra på dig ju.

de är du som borde bli fråntagen din cykel om du inte visar var fan du ska ta vägen...

439 Inlägg
14 september 2007
va tacksam att det inte var jag som körde bilen,hade du svängt ut o blivit påkörd hade ja fan backat tillbaka o gett dig stryk för att du repade min bil.
det kan kvitta hurdan bil ja har.
Det finns något som heter hänsyn i trafik,det är det första man lär sig på en trafikskola.

min körlärare sa alltid att man skulle tänka att alla andra i trafiken var idioter o det stämmer tydligen i detta fallet.

old,low and slow....

"Blå dåre"
35 Inlägg
14 september 2007
Jaha, som sagt, cyklister måste inse att det gör ont, JÄVLIGT ONT att bli påkörd. Jag kör i göteborg varje dag å dessa idiotiska cyklare fattar inte att de skall se sig för å inte bara köra rakt ut för att dom kan det. nä efter den\det blir påkörd så ska man backa över den\det igen..........visst alla kan säga att jag har en skruvad syn på cyklister men som sagt ni korsar bilvägen kolla först. helve... kamakase piloter... eller hur det nu stavas:) ahh vafan go`natt.

Ur Burnouten hördes en röst som sade "Le, ty den kunde ha varit värre!". Så jag log... Och den blev värre!
Having a fast Volvo is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
14 september 2007
Det är ALLTID föraren i bilens fel så länge där finns någon som sitter på förarplattsen även om bilen står parkerad med motorn avstäng och handbromsen dragen eftersom att bilen har försäkring medans cyklen inte har det, så är det i teorin!

Men i praktiken är det inte så, som i detta fallet när cyklisten cyklar ut utan att kolla (enligt historian så hörde du bara bilen). Och till alla som transporterar sig på 2 hjul, det gör ONT att krocka även när rätten är på din sida!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 september 2007
Tyvärr (måste jag säga) är det ju så som alla skriver här. Det är hela tiden bilförarens fel.

Lite offtopic, men kan ta mig själv som exempel, svängde in i ett villaområde i låg fart, dold kurva, hög och grentät häck. Efter häcken står en sexårig flicka mitt i vägen (på höger sida).. Helt omöjlig att se. Har ingen chans att göra nåt så jag bara väjer undan så gått det går. Touchade till henne med backspegeln. Mamman som gick 200m längre ner på gatan fick det till att jag körde över hennes dotter. Så nu är det ett jävla liv med försäkringar o allt tongue Men kan säga som så att mitt försäkringsbolag blev rätt nöjda när jag berättade att jag hade vuxet vittne och vad som hänt, dem la iallafall inte skulden på mig som förare.

Men jag tycker ärligt talat du får skylla dig själv. Hur kan du resonera som så att du hör bilen men bara svänger? Du bör väl veta om att man som bilförare inte hela tiden kan veta om vad andra tänker göra?! Hade det vart jag som kört på dig hade jag fan med glädje backat över dej igen. Finns aldrig någon rätt att bara svänga ut rakt framför en bil. DET om något har du emot dig om du vill ha ersättning för något. Så använd inte det resonemanget till försäkringsbolaget!
Senast redigerat av Edil_ (15 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
15 september 2007
hehe vilken inställning hörde bilen men dom får allt vänta och svänga

hoppas det gjorde ont
är man så korkad får man fan skylla sig själv
man ska visa ömsesidig respekt

är väll skit samma vem som har rätten på sin sida
det är cyklistens släkt och vänner som står vid begravningen inte bilförarens
man får helt enkelt tänka med det man har innanför pannbenet även om det kan vara tomt ibland bevisligen
har cyklat i många år utan några som helst problem
man får bara titta sig för ordenkigt så är det riskfritt att cykla

Kör fort så hinner inget hända...

DFFL
9 020 Inlägg
15 september 2007
meza skrev:
så nu undrar jag lite snabbt, hur många av er visar tecken i trafiken när ni cyklar. jag är 19 år och jag har aldrig fått någon sån vana att sträcka ut handen utan jag placerar mig dit jag ska svänga. bor mitt i stan och gjort det hela mitt liv. så jag är dagligen ute och cyklar bland trafik och något sådant har aldrig hänt mig. nu var jag viserligen lite oförsiktig, man ska alltid ta hänsyn till trafikanter som kör bil när man är en cyklist på en väg. vissa verkar förstå andra inte, kul att man fick svar och blandade uppfattningar.

peace på er

Oavsett vad så är det jävligt oansvarigt och idiotiskt att inte visa att man ska svänga när man har en bil bakom sig.

Ungefär som att stå mitt i banan på Monacos GP och hoppas att man inte blir påkörd av F1-bilarna för att man har en orange väst på sig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök