Trimma Volvo 940 LTT

thefreedomfighter
14 september 2007 · 30 Inlägg

Hallåj i stuggan..cool

Jag har en Volvo 940LTT och jag funderar över om det är samma topp på den som på Fulltryckarn??? Jag tänkte nämligen köpa en större turbo och då är det ju bra att veta så det inte är för hög komprition.!! Sen undrar jag också över om det är mycket annat man lär göra mer än att bara byta själva turboagget!!! Typ om man lär infärskaffa större spridare och så !!!!

Tacksam för svar!! smile

Volvo is tha shit
Xuri One Man Clan
14 september 2007 · 4 287 Inlägg

thefreedomfighter skrev:
Hallåj i stuggan..cool

Jag har en Volvo 940LTT och jag funderar över om det är samma topp på den som på Fulltryckarn??? Jag tänkte nämligen köpa en större turbo och då är det ju bra att veta så det inte är för hög komprition.!! Sen undrar jag också över om det är mycket annat man lär göra mer än att bara byta själva turboagget!!! Typ om man lär infärskaffa större spridare och så !!!!

Tacksam för svar!! smile

jo det är samma topp och samma komp i dom...beror ju på vad du snackar om för turbo/effekt du vill nå ... om man byter turbo kan man ju sätta dit ett större avgashus+större avgassystem osv ..en annan kamaxel kan man ju tjäna lite på men man behöver ju ett bra chip också ..  orginalspridarna med rätt mapp går å dra till 250-260 hk
finns många sätt å göra effekthöjjningarna på

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
14 september 2007 · 938 Inlägg

De enda som skiljer mellan b230fk(ltt) och b230ft(fulltryck) är väl en fjäder i wastegaten. Och varför byta turbo? Om du bara vill trimma lite(upp mot 200 hästar) så behöver du inte byta turbo, bara ställa upp laddtrycket och ev. chippa tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
jonas 740
14 september 2007 · 429 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
De enda som skiljer mellan b230fk(ltt) och b230ft(fulltryck) är väl en fjäder i wastegaten. Och varför byta turbo? Om du bara vill trimma lite(upp mot 200 hästar) så behöver du inte byta turbo, bara ställa upp laddtrycket och ev. chippa tongue

Joo byt turbo 13c är inte mycket att hänga i grananen sen blir den så jävla varm och blåser bara ut varmluft efter ett tag  hård körning = mindre effekt.

Köp en 16T sitter tex på S60 T5 passar nästan bult on

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Xuri One Man Clan
14 september 2007 · 4 287 Inlägg

jonas 740 skrev:

TobbeE_87 skrev:
De enda som skiljer mellan b230fk(ltt) och b230ft(fulltryck) är väl en fjäder i wastegaten. Och varför byta turbo? Om du bara vill trimma lite(upp mot 200 hästar) så behöver du inte byta turbo, bara ställa upp laddtrycket och ev. chippa tongue

Joo byt turbo 13c är inte mycket att hänga i grananen sen blir den så jävla varm och blåser bara ut varmluft efter ett tag  hård körning = mindre effekt.

Köp en 16T sitter tex på S60 T5 passar nästan bult on

passar nästan bult on ?

låter inte  som om du har svetsat om downpipen och vridit både lagerhuset/ kompressorhuset och passat in oljereturen i blocket någon gång när du satt på en 16t snurra  och byggt nytt fäste till tryckklockan  hmm

Bult on = för mig något som passar om man tex borrar 2 hål (dålig liknelse kanske)
men som i detta fallet  å plocka ner avgassystemet för å svetsa om dp ..bygga tryckklocksfäste...och vrida lagerhuset samt passa in oljereturen... allt det där tar mer än 2 timmar för den som har mycke mekvana sen beror de ju iofs på hur seriös man är

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
jonas 740
15 september 2007 · 429 Inlägg

Xuri skrev:

jonas 740 skrev:

TobbeE_87 skrev:
De enda som skiljer mellan b230fk(ltt) och b230ft(fulltryck) är väl en fjäder i wastegaten. Och varför byta turbo? Om du bara vill trimma lite(upp mot 200 hästar) så behöver du inte byta turbo, bara ställa upp laddtrycket och ev. chippa tongue

Joo byt turbo 13c är inte mycket att hänga i grananen sen blir den så jävla varm och blåser bara ut varmluft efter ett tag  hård körning = mindre effekt.

Köp en 16T sitter tex på S60 T5 passar nästan bult on

passar nästan bult on ?

låter inte  som om du har svetsat om downpipen och vridit både lagerhuset/ kompressorhuset och passat in oljereturen i blocket någon gång när du satt på en 16t snurra  och byggt nytt fäste till tryckklockan  hmm

Bult on = för mig något som passar om man tex borrar 2 hål (dålig liknelse kanske)
men som i detta fallet  å plocka ner avgassystemet för å svetsa om dp ..bygga tryckklocksfäste...och vrida lagerhuset samt passa in oljereturen... allt det där tar mer än 2 timmar för den som har mycke mekvana sen beror de ju iofs på hur seriös man är

Beror väl lite på hur man ser det. Visst det är väl lite pill att få dit den men knappast mer än någon annan större turbo. Jag vet ingen annan större turbo som passar bult om på en 740/940. Sen beror det som du säger hur duktig man är på att skruva...

Nej jag har inte satt dit någon 16t men ska göra det på min snart.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Xuri One Man Clan
15 september 2007 · 4 287 Inlägg

jonas 740 skrev:

Xuri skrev:

jonas 740 skrev:

Joo byt turbo 13c är inte mycket att hänga i grananen sen blir den så jävla varm och blåser bara ut varmluft efter ett tag  hård körning = mindre effekt.

Köp en 16T sitter tex på S60 T5 passar nästan bult on

passar nästan bult on ?

låter inte  som om du har svetsat om downpipen och vridit både lagerhuset/ kompressorhuset och passat in oljereturen i blocket någon gång när du satt på en 16t snurra  och byggt nytt fäste till tryckklockan  hmm

Bult on = för mig något som passar om man tex borrar 2 hål (dålig liknelse kanske)
men som i detta fallet  å plocka ner avgassystemet för å svetsa om dp ..bygga tryckklocksfäste...och vrida lagerhuset samt passa in oljereturen... allt det där tar mer än 2 timmar för den som har mycke mekvana sen beror de ju iofs på hur seriös man är

Beror väl lite på hur man ser det. Visst det är väl lite pill att få dit den men knappast mer än någon annan större turbo. Jag vet ingen annan större turbo som passar bult om på en 740/940. Sen beror det som du säger hur duktig man är på att skruva...

Nej jag har inte satt dit någon 16t men ska göra det på min snart.

Okej okej då får du se hur pass bult-on de är

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
940R
15 september 2007 · 1 567 Inlägg

Allt är inte bolt on!!!! Alltid är det något som pillas fixas vridas svetsas m.m.....

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
V70_XC_AWD
15 september 2007 · 71 Inlägg

Xuri skrev:

thefreedomfighter skrev:
Hallåj i stuggan..cool

Jag har en Volvo 940LTT och jag funderar över om det är samma topp på den som på Fulltryckarn??? Jag tänkte nämligen köpa en större turbo och då är det ju bra att veta så det inte är för hög komprition.!! Sen undrar jag också över om det är mycket annat man lär göra mer än att bara byta själva turboagget!!! Typ om man lär infärskaffa större spridare och så !!!!

Tacksam för svar!! smile

jo det är samma topp och samma komp i dom...beror ju på vad du snackar om för turbo/effekt du vill nå ... om man byter turbo kan man ju sätta dit ett större avgashus+större avgassystem osv ..en annan kamaxel kan man ju tjäna lite på men man behöver ju ett bra chip också ..  orginalspridarna med rätt mapp går å dra till 250-260 hk
finns många sätt å göra effekthöjjningarna på

Hur är det Med 945 polar? vill plocka ur ett antal  hästar mer ur den jag ska köpa
då exet tog V70n.Men men livet går vidare det är en 96 ans 945 polar jag  ska köpa och vill ha  ca 250 hk innan klar

Är under styling
Sharky
15 september 2007 · 10 287 Inlägg

Polar är ingen annan motortyp än FK/FT (FK/FT är exakt samma motor)

Så är är standard för 250Hkr:

1: Byt koppling, den tokdör strax över 200Hkr.
2: Om du inte har slungdiff i bakaxeln - se till att du skaffar sådan eller en lamelldiff.
3: För 250Hkr behöver du:
- Tex K kam
- Mitshu 16T turbo
- Chip till bränslebox
- Byta tändbox till "219 - guldboxen" och chippa den
- Byta åtminstone downpipe till 3"

Sedan bör du absolut porta toppen så att du slipper våldta motorn med massor av onödigt laddtryck.

/Göran

P.S just till ca 250 är det "enkelt". Ska man ha mera - typ 280-300 - då behöver man dessutom byta till större AMM, andra spridare och bättre intercooler samt snäppet större turbo.


V70_XC_AWD skrev:
Hur är det Med 945 polar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xuri One Man Clan
15 september 2007 · 4 287 Inlägg

V70_XC_AWD skrev:

Xuri skrev:

thefreedomfighter skrev:
Hallåj i stuggan..cool

Jag har en Volvo 940LTT och jag funderar över om det är samma topp på den som på Fulltryckarn??? Jag tänkte nämligen köpa en större turbo och då är det ju bra att veta så det inte är för hög komprition.!! Sen undrar jag också över om det är mycket annat man lär göra mer än att bara byta själva turboagget!!! Typ om man lär infärskaffa större spridare och så !!!!

Tacksam för svar!! smile

jo det är samma topp och samma komp i dom...beror ju på vad du snackar om för turbo/effekt du vill nå ... om man byter turbo kan man ju sätta dit ett större avgashus+större avgassystem osv ..en annan kamaxel kan man ju tjäna lite på men man behöver ju ett bra chip också ..  orginalspridarna med rätt mapp går å dra till 250-260 hk
finns många sätt å göra effekthöjjningarna på

Hur är det Med 945 polar? vill plocka ur ett antal  hästar mer ur den jag ska köpa
då exet tog V70n.Men men livet går vidare det är en 96 ans 945 polar jag  ska köpa och vill ha  ca 250 hk innan klar

någon av V/vx/vx3 kamarna / K kam och ett 16-19t mitsubishi turbo + special chip eller något i stil med 465cc spridare+76mm luftmassemätare+special chip+3 tums avgassytem  så har du ca 250+ hk  men på vägen dit så behöver du  ny koppling och vad är de för skick på motorn?


finns nog fler som har tips

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang