6001
Sök

lite mer effekt i golf 87

JDM
593 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Tjena, vet ni om det finns några enkla/billiga sätt att få ur lite mer effekt ur min gamla golf II?
Detta är mitt första projekt och jag lär mej medans jag håller på...

Det ska vara JDM och bana!

127 Inlägg
16 september 2007
Vad är det för motor i den? Oavsett motor så är de äldre golfarna sug-motorer, och utan en turbo/kompressor eller lustgas så blir det dyrt att trimma. Men du kan alltid satsa på ett skönt ljud med ett större avgas tillsammans med arga kammar och extraktorrör. Dyrt, men ball med sugtrimm.

Annars kan du hitta någon begagnad saab-turbo och lite rör för en budgettubokonvertering.

JDM
593 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
tja det är en 1.6 liters 75 hk 4cylinders motor, det är vad jag kommer ihåg.

Men det är viktigt att det är billigt, annars går det inte, jag har inte så mycket pengar att lägga på just detta projekt.

lite ljud vill vi också ha, hur funkar det med öppet luftfilter? Hur monterar man det och vad gör det för skillnad i en icke turbomotor?

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
16 september 2007
Haxxel skrev:
hur funkar det med öppet luftfilter? Hur monterar man det och vad gör det för skillnad i en icke turbomotor?

På våra Hondor  (CTR) ger det riktigt mycket (ca 5-18hk) Men till en gammal golf ger det nog dessvärre inte mycket, i lyckade fall ett par, i mindre lyckade fall mindre än från början.

Se till att placera det på ett ställe där det inte drar till sig varmluft bara.
Sen kan du köpa ett 2.25" avgassystem, ta bort servoremmen (om de finns?) Katalysator, lätta bilen etc etc..

288 Inlägg
16 september 2007
lätta bilen. Kasta ut vad du kan, lättade en bil 80 kg på det sättet, ta och fixa en hålborr och gå lös på det mesta som kan borras,  kostar inga pengar.

JDM
593 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Okej, det där med att lätta bilen kanske vi gör delvis men vi vill biffa till motorn lite.
Men om min motor ser ut såhär:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=154668

Sen har vi plockat bort den stora plastmojängen där luftfiltret fanns och nu ser det ut såhär:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=154675

Om jag köper ett öppet luftfilter, ska jag bara trycka fast ett rör ner till förgasaren där uppe och kläma på filtret på den eller är det värre än så?
Senast redigerat av Haxxel (16 september 2007)

Sök