2441
Sök

temperaturen stiger Golf 3 tdi

11 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Tjäna har en golf 3 tdi som jag har ett problem som börjar små irretera mig. vatten temperaturen stiger upp imot en 100-110 grader och ligger där och pendlar men bilen kokar inte , kylet är bytt, vatten pumpen  bytt, termostat bytt, topplockspackningen är bytt, och så känner jag på den undre kylar slangen så är den kall. skall den ligga så högt i temperatur vid normal körning eller vad ska den ligga på för temp.. ´?

Tacksam för svar

Mvh

Eliminator
1 441 Inlägg
16 september 2007
Om du har ett trycksatt kylsystem skall temperaturen ligga över 100 gr. Iom att det är tryck i systemet kokar inte "vattnet" i kylaren. Alltså trycksatt kylsystem gör att kokpunkten ligger betydligt högre än 100 gr.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

252 Inlägg
16 september 2007
lindome skrev:
Tjäna har en golf 3 tdi som jag har ett problem som börjar små irretera mig. vatten temperaturen stiger upp imot en 100-110 grader och ligger där och pendlar men bilen kokar inte , kylet är bytt, vatten pumpen  bytt, termostat bytt, topplockspackningen är bytt, och så känner jag på den undre kylar slangen så är den kall. skall den ligga så högt i temperatur vid normal körning eller vad ska den ligga på för temp.. ´?

Tacksam för svar

Mvh

Har du luftat systemet? Låter som att du har en stor luftbubbla någonstans i systemet. Gör såhär. Ta av locket till expansionskärlet, starta bilen och låt den gå upp i rätt arbetstemperatur, sjunker nivån så har du haft en luftbubbla. Pröva även när motorn har varit igång en stund och termostaten har öppnat, att trycka på slangarna som går till kylaren. Normal arbetstemperatur brukar vara runt 90 grader. Slangarna till och från kylaren ska vara varma när motorn är uppe i rätt arbetstemperatur.

Mvh Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (16 september 2007)

Sök