1711
Sök

etanol..

1 414 Inlägg
6 januari 2006
TeQuilla skrev:
Det där med att etanolen fräter sönder slangar o så är bara båg.....

http://www.cbmma.net/etanol/index2.html
http://www.etanolexperten.se/

Det ligger faktiskt lite sanning i det, när saab utvecklade sin etanol motor så var huvukomponenterna man bytte just packningar och slangar... etanolen har en något frätande effekt på vissa gummi-typer...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Evolution
1 627 Inlägg
6 januari 2006
vad tråden vart tyst när inte bmw750 disskuterar mer.

Fäll ner pungen och landa

Rallyförare
1 075 Inlägg
7 januari 2006
Har inte läst allt här så det kanske redan står i texten men det som altså kan börja läcka i samband med etanolkonvertering är gamla slitna soppaslangar som endast hålls täta efter alla miljarder liter bensin som avgett avlagringar som löses upp av etanol.
Jag kör min saab 900/9-3 på 100% E85 sedan 500mil tillbaks, helt utan konvertering. 2.0S insprut 16ventiler
startgas vid minus 5 grader och lägre.
Körde min gamla saab 900 modell A 1988 med E85, funkade bra ända tills en trottarkant körde på min bakaxel, eller hur va det nu smile
Lek & Sladd me sommardäck på is = farligt, farligt...

En annan lite intressant del av etanolkonvertering är att regeringen stoppat all registreringsbesiktning fram tills senare ivår angående omregistrering från Bensindrift till E85 drift.
Sist jag tankade 95-oktanig bensin kostade den 11.59:- litern
av 11.59:- så utgjorde knappt 9:- SKATT
av Etanolen som kostar 7.83:- litern är 1.40:- SKATT
dessutom betalar inte bilar som drivs av E85 några biltullar vilket innebär 18500:- om året för den som jobbar t.ex i Stockholms centrum...

Staten bryr sig inte om miljön kompis!
Det ända dom bryr sig om är dina pengar i sina händer...
Fordonsskattehöjning fick jag i brevlådan igår, från 2000:- till 3500:- i vägskatt...
Polarn ringde för en stund sen, nu ska han betala en ny skatt på 15000:-
för att få segelflyga i svenskt luftrum...
Hej och hå socialdemokrat! smile
Senast redigerat av carnageman (7 januari 2006)

214 Inlägg
21 mars 2006
Evildream skrev:
Bränslepumpen brukar ta skada av att blanda etanol och bensin...

Jasså, det säger du?

Varför då? smile

Låter konstigt, för då skulle ju alla bränslepumpar gå sönder redan vid första tankningen av BF95?
För det är 5% etanol i bensin nuförtiden..
Senast redigerat av 900 Power (21 mars 2006)

1 414 Inlägg
21 mars 2006
900 Power skrev:
Evildream skrev:

Jasså, det säger du?

Varför då? smile

Låter konstigt, för då skulle ju alla bränslepumpar gå sönder redan vid första tankningen av BF95?

BF 95 betyder absolut inte att det är 5% etanol i bränslet...

Bensin idag består av Iso-Oktan och normal Heptan som även är referensbränslet för knackningsbeständighet när man mäter oktanvärdet (95) i bränslet. Om du har 100% iso-oktan i bränslet så har du 100 bränsle, detta används bland annat i vissa tävlingsbilar och i vanliga små flygplan. I flygbränslet tillsätter man dessutom bly för kylning, då kalls bränslet 100LL (low lead).

95 oktanit bränslet betyder att du har en knackningsbeständighet som är 95% av det som ren iso-oktan bränsle har. Normal Heptan har en knackningsbeständighet av 0. Alltså innehåller bränslet 95% iso-oktan och 5% normal Heptan.

E85 däremot har inte en knackningsbeständighet av 85 utan där är det 85% ren etanol blandat med 15% vanlig bensin. Detta för att få en knackningsbeständighet som motsvarar 95-98 oktanit bränsle.

Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (21 mars 2006)

- www.bmwb.se

bilmekaniker
131 Inlägg
21 mars 2006
Founder skrev:
900 Power skrev:
Evildream skrev:

Jasså, det säger du?

Varför då? smile

Bensin idag består av Iso-Oktan och normal Heptan som även är referensbränslet för knackningsbeständighet när man mäter oktanvärdet (95) i bränslet. Om du har 100% iso-oktan i bränslet så har du 100 bränsle, detta används bland annat i vissa tävlingsbilar och i vanliga små flygplan. I flygbränslet tillsätter man dessutom bly för kylning, då kalls bränslet 100LL (low lead).

95 oktanit bränslet betyder att du har en knackningsbeständighet som är 95% av det som ren iso-oktan bränsle har. Normal Heptan har en knackningsbeständighet av 0. Alltså innehåller bränslet 95% iso-oktan och 5% normal Heptan.

E85 däremot har inte en knackningsbeständighet av 85 utan där är det 85% ren etanol blandat med 15% vanlig bensin. Detta för att få en knackningsbeständighet som motsvarar 95-98 oktanit bränsle.

Mvh Tim

det är i alla fall 5 % etanol i bensinen

1 414 Inlägg
21 mars 2006
chevalillis skrev:
Founder skrev:
900 Power skrev:

Jasså, det säger du?

Varför då? smile

Mvh Tim

det är i alla fall 5 % etanol i bensinen

Bevis tack?

Mvh Tim

- www.bmwb.se

Robban
13 Inlägg
21 mars 2006
Jag testade o tanka 50/50 i min civic -88 o sen tog den inte gas. gick bättre på halvgas än fullgas. Ja kommer inte tankar E85 mer!! Med bara bensin går den rent!

"man ser inte skogen för alla träd"

214 Inlägg
21 mars 2006
Founder skrev:
900 Power skrev:
Evildream skrev:

Jasså, det säger du?

Varför då? smile

Mvh Tim

E85 består av 86% etanol, 11,6% bensin, 2% MTBE och 0,4% isobutanol.
E85 har ett oktantal på 104oktan.

Nu till BF95 som har 5% etanol i sig..

http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/pro … in_MK1.pdf

Kolla själv wink

214 Inlägg
21 mars 2006
robbsan skrev:
Jag testade o tanka 50/50 i min civic -88 o sen tog den inte gas. gick bättre på halvgas än fullgas. Ja kommer inte tankar E85 mer!! Med bara bensin går den rent!

Sitter du på det du tänker med eller?

E85 har lägre energivärde och därför behöver man öka på bränslet, utan att göra någonting så lär inte någon bil gå bra, de kan tom gå sönder om man gör så..

Vissa bilar med nyare insprutning går att köra med hyffsad inblandning, men då är det lambdan som reglerar mot lambda 1, den har ca 25% reglerområde åt båda håll. Fast den kan däremot gå magert i closed-loop dvs fullgas bla.

Man måste konvertera (alltså öka på mängden bränsle) för att kunna köra på E85!

214 Inlägg
23 mars 2006
Vad tyst du blev Tim..

Ska vi inte diskutera lite MTBE och isobutanol? big_smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2006
E85,95,98 alla suger på sitt sätt så är det bara och vem bryr sig om det 5% etanol i 95oktan? ingen som märker skillnad iaf.....

1 414 Inlägg
23 mars 2006
900 Power skrev:
Vad tyst du blev Tim..

Ursäkta mig att jag har ett liv och inte bara lever här inne wink

Nej det ska vi inte disskutera för jag har inte läst lika mycket kemi som du troligtvis har... smile Men vi kan disskutera lite aerodynamik eller flygrelaterade ämnen istället big_smile

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. MEN BF95 heter inte 95 för att det är 95% bensin och 5% etanol... eller hur?

Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (23 mars 2006)

- www.bmwb.se

214 Inlägg
24 mars 2006
Founder skrev:
900 Power skrev:
Vad tyst du blev Tim..

Nej det ska vi inte disskutera för jag har inte läst lika mycket kemi som du troligtvis har... smile Men vi kan disskutera lite aerodynamik eller flygrelaterade ämnen istället big_smile

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. MEN BF95 heter inte 95 för att det är 95% bensin och 5% etanol... eller hur?

Mvh Tim

Hehe nej det heter inte BF95 för att det är 5% etanol i, namnet fanns långt innan de hade så mycket etanol i.

Skulle inte vara några problem att höja till 10% etanol och ändra E85 till E100 på sommaren smile

214 Inlägg
24 mars 2006
MeloveGolf skrev:
E85,95,98 alla suger på sitt sätt så är det bara och vem bryr sig om det 5% etanol i 95oktan? ingen som märker skillnad iaf.....

Okej..

Bensinbolagen märker nog en stor skillnad, det blir ju mycket billigare för de.

Och teoretiskt, eftersom etanol kyler förbränningsrummet och inloppsrör bättre, så inloppsluftmassan kyls så att man kan få in mer luft på samma mängd syre, så kan man känna en effektökning.

Men eftersom det bara är 5% så är det klart att man kanske inte märker det big_smile

bilmekaniker
131 Inlägg
1 414 Inlägg
24 mars 2006
900 Power skrev:
Founder skrev:
900 Power skrev:
Vad tyst du blev Tim..

Mvh Tim

Hehe nej det heter inte BF95 för att det är 5% etanol i, namnet fanns långt innan de hade så mycket etanol i.

Skulle inte vara några problem att höja till 10% etanol och ändra E85 till E100 på sommaren smile

Jo motorteknologin finns ju redan smile Go for it smile

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 mars 2006
bolagen tjänar pengar på det ja men en svensson märker aldrig skillnad av det....
en liten avstickare:
Vad ska bolagen göra då? 7 spänn är ren skatt + att dom får skatta på förtjänsten dom gör på 4 kronor ~ 2.50 tjänar dom per liter staten tjänar ca 9kr av 11Kr bensin....lever vi ett sjukt land?

1 414 Inlägg
24 mars 2006
MeloveGolf skrev:
bolagen tjänar pengar på det ja men en svensson märker aldrig skillnad av det....
en liten avstickare:
Vad ska bolagen göra då? 7 spänn är ren skatt + att dom får skatta på förtjänsten dom gör på 4 kronor ~ 2.50 tjänar dom per liter staten tjänar ca 9kr av 11Kr bensin....lever vi ett sjukt land?

Tyvärr är bensinen inte bara dyr i Sverige,... Jag har kört igenom dom flesta länderna i Europa och det är faktiskt dyrare i tex Italien och på många platser i Frankrike...sad

Men dom kunde gott dra ner i alla fall 2 kr på skatten eller göra det avdragsbart på deklarationen för tex sådana människor som behöver sin bil i tjänst. Taxi förare, försäljare m.m.

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 mars 2006
i usa kör fortfarande under 3 spänn/liter finns massa exempel på länder med billig bensin.
Som göran Persson sa:
Det är oljeschejkernas fel att vi har högt bensinpris....Jasså trodde skatten var närmare 80% av priset??? men men smile tyvärr är svenskar lama om att göra motstånd vi låter oss hellre kontrolleras av staten...så länge vänster sneglare sitter om makten kan vi bara vänta på nya höjningar + miljöskatter......

Sök