2142
Sök

740 Gle

133 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Hej!!  Ska snart inhandla en Vinter-pulka.

Har hittat en 740 GLE till ett helt sjuuukt bra pris (3800 kr).

Är detta en bra bil?
Vad kostar det att skatta en sådan här per år?

Den har gått 32 tusen mil.... är detta farligt?

MVH!  big_smile

Från Landet...

Bärs!
3 456 Inlägg
17 september 2007
hmm, min Blackline kostar 1600kr nånting... tror det är ganska lika på dom flesta 740's...

BTW: Gammla rödblocken går lätt 40k mil, men det beror ju lite på hur ägarna innan har servat den osv osv. men jag gissar att den borde hålla över vintern iaf!
Senast redigerat av Aga_Diff (17 september 2007)

Garaget.org peakade 2008.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 september 2007
Min 740 har gått strax över 30.000 mil, aldrig servad och allmänt misshandlad och går helt utan problem, så det ska du inte hänga upp dig på.

Är det dessutom bara en vinterbil så är det ju mindre noga tongue

Skatt på min har jag för mig va 2300. Det är iaf den siffran som ploppade upp i huvudet, sen hur exakt den är vågar jag inte svära på.

Bättre vinterbil får du leta efter wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

133 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
hmm, min Blackline kostar 1600kr nånting... tror det är ganska lika på dom flesta 740's...

Inte mer?

Det vart jag positivt överaskad över.

Men är det en bra vinterbil förövrigt?

Från Landet...

Ford Racing
479 Inlägg
17 september 2007
Våran 740 hade gått 58tusen mil.. gick som en dröm...

Ja Just!

133 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Min 740 har gått strax över 30.000 mil, aldrig servad och allmänt misshandlad och går helt utan problem, så det ska du inte hänga upp dig på.

Är det dessutom bara en vinterbil så är det ju mindre noga tongue

Skatt på min har jag för mig va 2300. Det är iaf den siffran som ploppade upp i huvudet, sen hur exakt den är vågar jag inte svära på.

Bättre vinterbil får du leta efter wink

Det låter ju ännu bättre.... Han ska ha 3800 för den han har ägt den sen 1990... det är en 87.... blir nog te att köra å hämta den då! smile

Från Landet...

133 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
fordelvis skrev:
Våran 740 hade gått 58tusen mil.. gick som en dröm...

58tusen!!!! det blir många vintrar det!!! big_smile

Från Landet...

Bärs!
3 456 Inlägg
17 september 2007
Perfekt vinterbil! smile

Blev lite fundersam på om GLE'n skulle vara dyrare i skatt eftersom "John87" fick ge 2300:- för sin GLT... hmm... min kostar iaf runt 1600kr...

133 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
Perfekt vinterbil! smile

Blev lite fundersam på om GLE'n skulle vara dyrare i skatt eftersom "John87" fick ge 2300:- för sin GLT... hmm... min kostar iaf runt 1600kr...

Hoppas den inte är det... Vägverkets sida är ju heltkonstig... man kommer ju inte in på någonting... kan inte söka info om andras fordon osv...

Från Landet...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 september 2007
Perfekt vinterbil måste jag bara säga smile   .. skatten tror jag att dom har höjt lite nu (igen)  men vet inte säkert, det var en kompis som viskade det i mitt öra att dom skulle höja,  så nu borde den väl ligga på 1800 - 1900:-  elr nåt sånt  men som sagt inte säker roll

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Biltokig
870 Inlägg
17 september 2007
-Claesson- skrev:
Aga_Diff skrev:

Inte mer?

bra vinterbil kan ju diskuteras, den kommer ju säkert starta i alla väder osv. så på så sätt är det ju ett säkert kort, vintervägegenskaperna är däremot usla, 740s har så lite vikt över bakhjulen att risken är stor att du får svårt att ta dig upp för en del backar, och glöm att försöka ta dig upp för en backe utan att ta sats... så bor du otillgängligt är det ingen bra ide - men som sagt, det finns två sidor av en köttbit! de farliga vägegenskaperna kan ju vara lite småkul också smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 653 Inlägg
17 september 2007
Mr_Gear skrev:
-Claesson- skrev:
Aga_Diff skrev:

Inte mer?

bra vinterbil kan ju diskuteras, den kommer ju säkert starta i alla väder osv. så på så sätt är det ju ett säkert kort, vintervägegenskaperna är däremot usla, 740s har så lite vikt över bakhjulen att risken är stor att du får svårt att ta dig upp för en del backar, och glöm att försöka ta dig upp för en backe utan att ta sats... så bor du otillgängligt är det ingen bra ide - men som sagt, det finns två sidor av en köttbit! de farliga vägegenskaperna kan ju vara lite småkul också smile

Ehh lär man sig bara hur man ska hantera just 740(ja dom är speciella) på vintern så är det ingen fara , allt handlar om att planera körningen lite extra bara tongue jag körde fast lite å och då i början men gick riktigt bra efter nån vecka.

Ett tips om man kör fast med en 740 är att dra lite i handbromsen för då kommer den att diffa vilket medför att man kommer iväg lite lättare tongue

Bärs!
3 456 Inlägg
17 september 2007
Munkis skrev:
Mr_Gear skrev:
-Claesson- skrev:

Inte mer?

Ehh lär man sig bara hur man ska hantera just 740(ja dom är speciella) på vintern så är det ingen fara , allt handlar om att planera körningen lite extra bara tongue jag körde fast lite å och då i början men gick riktigt bra efter nån vecka.

Ett tips om man kör fast med en 740 är att dra lite i handbromsen för då kommer den att diffa vilket medför att man kommer iväg lite lättare tongue

Aga diff & hyffsade däck så bör man inte fastna lättare än nån "vanlig" bil tror jag...

881 Inlägg
17 september 2007
Aga_Diff skrev:
Munkis skrev:
Mr_Gear skrev:

Aga diff & hyffsade däck så bör man inte fastna lättare än nån "vanlig" bil tror jag...

Jag la vikter i skuffen när jag hade en. 50kg ballast tongue

Forummoderator
26 455 Inlägg
17 september 2007
Munkis skrev:
Mr_Gear skrev:
-Claesson- skrev:

Inte mer?

Det har inte riktigt med 740 att göra men då vi i ett "litet" sällskap i en golf inte tog oss upp för en backe då framände var för lätt - likt 740:n är bak - så satte vi oss ett par stycken på huven och bilen tuggade sig snällt upp för backen.
Bara ett råd....om man inte tar sig dit man vill smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

huh?
10 427 Inlägg
17 september 2007
Jag har ju en blå GLE som 'andrabil' nu, den har ju gått 32000 mil ganska precis.
Tror jag betalade 1620 i skatt förra året.

B230E som rullar på helsyntet, går bra smile (dvs bättre än trött-B230F)
Lite svårtstartad sommartid.. men funkat kanon på vintern.
Saknar motorvärmare men startar utan problem i -25 grader C.
Bara generator och batteri håller måttet så är det nog inga problem.

Kollar rost bara! (Min blåa var rostig i golvet förarsidan, rätt så vanligt.. läcker in från spjället vid fötterna eller läcker kylvätska från värmepaketet) Vilken årsmodell är det?

Och till er som tror att 740 har så lite vikt på bakhjulen så
låter det som ett skämt, viktfördelningen är runt 55% fram 45% bak på en Volvo 7-900.
Så snarare bakhjulsdriften än vikten som är problemet.

Jag har då kommit upp för långa branta isiga backar på dalregementes gamla
övningsområde i Falun i vintras med GLEn, inga superdäck heller precis.
Jämn gas bara smile
Senast redigerat av steifan (17 september 2007)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 september 2007
min hadde gått 34 när ja trimma den o den gick hur bra som helst efter det inga problem:)
en 740 gle 88 dvs..så det lär väl funka för dig me om den nu e rätt välvårdad,gav dock 9000 för min,värd varje krona:)

Sök