Problem med strömmen?

kentaa
21 oktober 2005 · 4 Inlägg

Tjena

Ja la in en slutsteg Genesis Five channel och dubbla tior i låda det funka utmärkt i bilen Opel astra 00. Men efter typ 2vecker så dog generatorn fick byta ut mot nytt kosta mig 4000tusen plus bärning 1tusen undrar vad felet va är slutsteget för stark eller något annat. Tänkte lägga in den igen men är lite rädd vad säger ni?

TeQuilla
21 oktober 2005 · 764 Inlägg

Det kan ju ha varit slumpen, men ett tips är att skaffa en rejäl konding så det finns lite lagrad ström ifall du ska pumpa på.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Sharky
21 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Det kan mycket väl bero på att generatorn fick jobba mer än någonsin. Inte alls säkert att en gammal trött generator tyckte om det.
Mindre risk med en ny dock.
En konding hjälper inte ett dugg, generatorn måste leverera lika mycket ström ändå.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Scratch
21 oktober 2005 · 719 Inlägg

skulle vara helt mysko om det var pga för mkt strömförbrukning du ska bara dra ut batteriet isf. Är ju inte så att generatorn känner att du drar ur batteriet och börjar ladda snabbare, vilket oxå är omöjligt efter som den drivs själva motorn så den kan ju inte bara öka takten precis!

live free, die young.
pwilhelm Hewi
21 oktober 2005 · 571 Inlägg

Scratch:Generatorn reglerar hur mkt den laddar beroende på belastningen i elsystemet så den kan visst öka eller minska laddningen vid t.ex 2000rpm men den kan däremot inte ge de maximala antal ampere som den är märkt med vid låga varv.Elsystemet tar ström ifrån batteriet endast när generatorn inte räcker till samt vid start av motorn.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Sharky
21 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Jodå, generatorn gör just det. Laddningsreglering kallas det för. När laddningsregulatorn i generatorn känner att spänningen sjunker så fältar den (magnetiserar mera) generatorn så att den skall ge mera ström.
Motorn behöver inte "öka takten" förutsatt att man varvar mer än måhända ca 2000 rpm för under där så kan inte genertaorn ge maximal laddström.

Och det kan mycket väl vara det att generatorn helt plötsligt fick börja mata maxström och tex dom gamla lindningarna inte tålde den temperaturhöjninng som då uppstår.

/Göran



Scratch skrev:
skulle vara helt mysko om det var pga för mkt strömförbrukning du ska bara dra ut batteriet isf. Är ju inte så att generatorn känner att du drar ur batteriet och börjar ladda snabbare, vilket oxå är omöjligt efter som den drivs själva motorn så den kan ju inte bara öka takten precis!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
21 oktober 2005 · 1 660 Inlägg

Hähä!  Känns igen!!! Hade en gammal bil som tog in vatten vid fuktig väderlek.. Fick "ösa ur vatten från golvet ibland" samt ständigt full fläkt och bakrutevärme. Så småningom tyckte väl generatorn /regulatorn inte om detta. Kom undefund med att det blev lampbyten väldigt ofta men å andra sidan väldigt skarpa å bra strålkastare. Mätte upp laddningen till nästan 18V om jag inte minns fel...

Theo
21 oktober 2005 · 859 Inlägg

Sedan skall vi komma ihåg att ett Genesis Five Channel är ett bland dom slutsteg som drar mest ström av alla. Speciellt om du lastar ner baskanalen.

/Theo

kentaa
24 oktober 2005 · 4 Inlägg

Ja har nu ett splitter ny generator fast samma sort och märke vågar man koppla in ljudsystemet? Lixom det lös att det va nått fel på batteriet i panalen men ja brydde mig inte ja körde från dalarna till stockholm så började abs lysa sen efter airbag sen panalen till slut dog den för att den inte leverade ström till batteriet. Kanske är Genesis för kraftig kanske jag behöver byta ut mot Starkare generator? Vad säger ni?

Sharky
24 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

En ny och frisk generator skall klara av att gå hårt.
Men det skadar aldrig att se till att banka dit en 100A generator eller mer.

/Göran

kentaa skrev:
Ja har nu ett splitter ny generator fast samma sort och märke vågar man koppla in ljudsystemet? Lixom det lös att det va nått fel på batteriet i panalen men ja brydde mig inte ja körde från dalarna till stockholm så började abs lysa sen efter airbag sen panalen till slut dog den för att den inte leverade ström till batteriet. Kanske är Genesis för kraftig kanske jag behöver byta ut mot Starkare generator? Vad säger ni?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kentaa
25 oktober 2005 · 4 Inlägg

Kom på att, Jag jobbar ju i dalarna men bor i Sthlm så varannan vecka va jag ledig då åkte jag till stockholm det är cirka 200km från sthlm då lyssnade jag med väldigt hög volym hela vägen hem kanske därför generatorn inte klara av mer eller? Vad tycker ni

Vart kan jag hitta starka generator?

CoSmoZ 2lateuloose
25 oktober 2005 · 543 Inlägg

Väsby bilel ...dom fixade omlindade generatorer & kan bidra med värre med.. fast vet inte om dom e kvar!..var ett tag sen jag beställde mina kraftpaket därifrån..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
rotel
25 oktober 2005 · 136 Inlägg

Väsby bilel finns kvar, nästan vid stationen ligger dom.

Tel. 08-590 329 05
Centralvägen 2

Senast redigerat av rotel (25 oktober 2005)

kentaa
25 oktober 2005 · 4 Inlägg

Va kostar en stark generator tror ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang