2946
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 625 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
29 april 2011
Gick ganska bra. Är otroligt skönt bara att komma under tak av någon form. Nu på slutet har jag stått mycket på jobbet och skruvat under ett tak som är uppspännt mellan en barrack och en gammal järnvägsvagn

Forummoderator
26 547 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Farmer_power skrev:
Gick ganska bra. Är otroligt skönt bara att komma under tak av någon form. Nu på slutet har jag stått mycket på jobbet och skruvat under ett tak som är uppspännt mellan en barrack och en gammal järnvägsvagn

Hehe jo det kan jag tänka mig. Är en himla skillnad på ett provisoriskt tak och ingenting alls.
Blir intressant dock om jag lyckas få det någorlunda lufttätt, med tanke på att jag ska använda det som "lackbox" framöver..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 547 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Update!

110510

Idag - trots förkylning - så blev ett av partytälten uppmonterade hemma hos föräldrarna. Var det vi hann med egentligen. Varken orkade eller kunde göra så mycket mer.

Men, det är ett steg närmare tak till Mazdan i alla fall, och ett steg närmare stora förvandlingen i sommar.

Forummoderator
26 547 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Update!

110530

Farsan hittade en kul sak som en gång i tiden har legat i handskfacket i Mazdan. En liten ficka för alla nödvändiga pappershandlingar. Kul att ha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-23cfe4bc23ef0fa29c36e910bba9ed92.jpg
[Tagen 110528]*..en liten ficka för pappershandlingar, en gång liggandes i just Mazdan..

1 215 Inlägg
30 maj 2011
fan va fräsigt! fanns det något kul i den? tongue

Forummoderator
26 547 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Pavva skrev:
fan va fräsigt! fanns det något kul i den? tongue

Nej, inget mer än doften av inredningen från Mazdan. En speciell doft av..galon, haha.

Forummoderator
26 547 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Update!

110602

Eftersom man var portad hemma i lägenheten för tjejen skulle ha tjejmiddag, så blev det en tur hem till föräldrarna i stället, där det under dagen blev lite förberett för att man på riktigt ska kunna sätta igång med Mazdan.
Några problem har uppstått dock, men dessa får helt enkelt lösas med tidens gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-2733a56a5874dfbba87c4122fe9774b9.jpg
[Taget 110602]*..då är båda tältet uppe äntligen. Hopsurrade och redo för allt..förutom blåsten skulle det visa sig..fick börja surra fast dem tillsammans, och sedan lite extraanordningar..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-648ad9b1de8feafe982d2df8e05421de.jpg
[Taget 110602]*..detta är en surrning. Undrar vad som far först..tältet eller trädet?*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0dd766c38b4a50e35107c47b858f9f75.jpg
[Taget 110602]*..och så här blev det. Nu kan jag börja plocka av delar och börja slipa ner härligheten. Kommer svida men..det är det värt förhoppningsvis..*

Ett kommande problem är hur jag skall göra med sidorna när det kommer bli dags för till exempel lackering. Men det får helt enkelt ordna sig. Har lite tid till dess

Norrlänning
643 Inlägg
3 juni 2011
Vad blir det för lack på den?

Forummoderator
26 547 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
gutfucker skrev:
Vad blir det för lack på den?

Det blir orginal, den så kallade "Grand Prix Red".
Lustigt nog så är den orginal, väldigt lik den photoshoppade som någon vänlig själ gjorde i början av tråden.

4 637 Inlägg
6 juni 2011
Frän bil! Köpte nyligen en 323 -84. Hur är det med delar till dessa gamla bilar?
Om det nu skulle gå åt så många, jag börjar redan tvivla på ryktet att allt från japan är skit...
Senast redigerat av Navkapsel (6 juni 2011)

Forummoderator
26 547 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Navkapsel skrev:
Frän bil! Köpte nyligen en 323 -84. Hur är det med delar till dessa gamla bilar?

Tackar!
Efter -80 så blev det ju ny kaross, och dem borde det ju finnas en hel del till egentligen.
Kolla skrotar och www.laga.se.

4 637 Inlägg
6 juni 2011
AirOne skrev:
Navkapsel skrev:

Tackar!
Efter -80 så blev det ju ny kaross, och dem borde det ju finnas en hel del till egentligen.

Tänkte mest på vanligare slitagedelar hos Mazda t ex. Har inte hunnit kolla så mkt än mer än i biltemakatalogen och de verkar i stort sätt bara ha 1985 (var väl då en ny 323 kom) och nyare.
Ska kolla Mekonomen mm...

Har inte föjlt din tråd så mkt tidigare men nu blir det att läsa, har typ redan blivit kär i 323or. smile
Senast redigerat av Navkapsel (6 juni 2011)

Forummoderator
26 547 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Navkapsel skrev:
AirOne skrev:
Navkapsel skrev:

Tackar!

Tänkte mest på vanligare slitagedelar hos Mazda t ex. Har inte hunnit kolla så mkt än mer än i biltemakatalogen och de verkar i stort sätt bara ha 1985  jag, var väl då en ny 323 kom?) och nyare.
Ska kolla Mekonomen mm...

Har inte föjlt din tråd tidigare men nu blir det att läsa, har typ redan blivit kär i 323or. smile

Jo men slitagedelar torde finnas på tex Mekonomen.
Hehe, det är härliga bilar.

Forummoderator
26 547 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Update!

110612

Ett tält åkte upp, sen blåste det ner. Båda tälten åkte upp och förankrades - och sedan monterades de ner då de bokstavligt talat lyfte pga vinden och endast höll sig kvar tack vare just förankringarna..
Så, tälten kommer att monteras upp igen när det är VINDSTILLA och det verkligen kommer att behövas, som till exempel när det skall till att lackeras.

Idag blev det lite grand gjord faktiskt, även fast vädret ställde till det. Vår vän Björn - teamvolvoracing - kände sig tyvärr inte kry och stannade hemma för dagen tyvärr.

Det som blev gjort var följande.

Kofångaren bak ska ju lös inför lackeringen. Väntade mig att det skulle jävlas, men så här i efterhand så gick det ändå smidigare än vad som först var förutspått.
Själva kofångaren bak sitter i två små bultar, på vardera sida. Det vill säga fyra stycken. När dessa var lös - avgassystemet var i vägen lite på ena sidan men det gick någorlunda smidigt - så var det bara att rycka hela paketet.
Eller inte..
Kofångarens två hållare sitter intryckta under bogseröglornas fästen. Så dessa var också tvungna att lossas. Dessa bultar var lite större, men tre av dem gick galant.
Men inte den fjärde.
Denne lossnade dock, efter ett antal svordomar och lite trixande med verktyg. Fick förlänga ett spärrskaft med ett kopparrör, för att få tillräckligt grepp men samtidigt få plats, då tanken även tog emot på den sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-73d3ec57c6d183268ef927012cf4c87a.jpg
[Tagen 110612]*..och där lossnade kofångaren bak..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-46db3e2bf49d278798cb61fc14256462.jpg
[Tagen 110612]*..en liten snabb överblick över farozonen, det vill säga där det är mest utsatt för eventuell rost. Detta var rosten, efter 32 år. En liten ytrostfläck..*

Ganska otroligt egentligen, hur lite rost det är på denne. Märks att den är välskött av tidigare ägare..det vill säga farfar. Ett fint minne han lämnar efter sig.
Då bogseröglorna nu hängde lättåtkomliga så plockade jag även ner dessa, och inspekterade dem. Inte ens dem såg så illa ut som jag trodde dem skulle göra.
Ska de bli svarta eller röda tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-63fad62efac7f1774c1aad94e4b6ba0f.jpg
[Tagen 110612]*..bogseröglorna..skall slipas ner och lackas. Antingen svarta eller röda som de fram..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-de4fb4f9c3349d44fcafa5fbe2e3f075.jpg
[Tagen 110612]*..skruvarna till registreringsnummerplåten..förmodligen orginal. De små pluttarna som fungerar som skydd åt skruvskallarna smulades sönder när man rörde dem..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-f78081688d18fa6cd406c1c5dc7ba79c.jpg
[Tagen 110612]*..orginal registreringsnummerplåt. "Renoveras upp", eller skall jag ha nya?*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5b1e82f75ddee547170a6db7af5d909a.jpg
[Tagen 110612]*..blev ganska tomt efter att plåten försvann..*

Baklyktorna behåller jag på tills det blir tillfälle för lackering. Just nu fyller de sin funktion till att hålla regnet ute.
Nästa gång blir det nog kofångaren fram som lossas.

Stay tuned!
Senast redigerat av AirOne (12 juni 2011)

Norrlänning
643 Inlägg
12 juni 2011
Säger som Homer när han är skickad till helvetet:

MORE!

4 637 Inlägg
12 juni 2011
Härligt att det närmar sig lack! smile

Trucker
1 220 Inlägg
12 juni 2011
som sagt synd att ja inte kunde medverka idag :-(( och nej avgastet lär inte bara vare å rycka bort.. vill minnas att vi fick fast de rätt bra. men du se ut å ha jobba bra bra idag trotts att du va själv. börja krya på mig nu, hoppas de håller i sig :-) men men vi få väl fara ut nå mer

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 547 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
gutfucker Haha. Det kommer. Kul att folk fortfarande läser!

Navkapsel Japp. Med tanke på att det är jag som gör jobbet så lär det ju bli..ja..halvsisådär..men som sagt. Köpte bilen för 500 kronor, och jag har lärt mig massor tack vare det man har gjort. Och, det kan ju inte bli värre än såsom det ser ut nu, lackmässigt sett.

teamvolvoracing Jo, det var synd du inte var med. Men, vi hade ju inte hunnit göra så mycket heller innan regnet kom tyvärr. Och avgassystemet är ju dessutom helsvetsat numer, tack vare David. Gick ju plocka lös någorlunda lätt när vi höll på men nu är det andra bullar.

Trucker
1 220 Inlägg
12 juni 2011
åfan.. satt rätt bra då oxå tyckte ja! då lär du väl inte få dit de själv sen då tongue haha.

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 547 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
åfan.. satt rätt bra då oxå tyckte ja! då lär du väl inte få dit de själv sen då tongue haha.

Haha. Tror han har delat det efter andra burken, så med lite svordomar så borde det gå att lossa på. Men. Var ju enklare förut..men är nog värt att vara svetsat i slutänden. Håller ju som bättre..

Sök