9727
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
580 688 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Norrlänning
643 Inlägg
12 juni 2011
Nåt ungefärligt datum för lack? big_smile

Forummoderator
26 629 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
gutfucker skrev:

Nja.
Är mycket som skall göras innan.
Rosten skall slipas bort.
Det ska spacklas.
Slipas ner..och slipas lite till..
Inse att man spacklade för lite första gången och spacklar mer..
Slipa ännu mer.
Och sen ska man väl grunda där det behövs.

Sen blir det nog lack..haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
13 juni 2011
AirOne skrev:
gutfucker skrev:

Nja.
Är mycket som skall göras innan.
Rosten skall slipas bort.
Det ska spacklas.
Slipas ner..och slipas lite till..
Inse att man spacklade för lite första gången och spacklar mer..
Slipa ännu mer.
Och sen ska man väl grunda där det behövs.

Sen blir det nog lack..haha.

sen få du inte glömma den här jävla murfy! ska ju jävlas me han oxå.. å kanske spackla lite till tongue
Senast redigerat av teamvolvoracing (13 juni 2011)

Vissa är bara bättre än andra!

Norrlänning
643 Inlägg
13 juni 2011
Mr Murphy gillar vi ju allihopa!

http://www.justmystage.com/home/harespa … yglass.jpg

Men blir med färgspruta antar jag?

Forummoderator
26 629 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
teamvolvoracing Nej, herr Murphy är inte glömd. Faktum är att han och jag är gamla vänner sedan länge så vi ska nog komma överens..haha..

gutfucker Japp, det blir med spruta. Har inhandlat en från Biltema, sist man var dit.
Inte direkt världens bästa kanske, men det var vad budgeten tillät.

Forummoderator
26 629 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Update!

110619

Under lördagen hände inte mycket. Min mor hade permission från sjukhuset under dagen så det blev mest att man pratade med henne. Kändes som att det var viktigare faktiskt..

Under söndagen blev det nya tag. Björn - teamvolvoracing - kom på blixtvisit och jagade runt mig så att någonting blev gjort. Tack för det..får man väl säga..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0162cbf3cf4d12d13641e974dbbdcde4.jpg
[Tagen 110619]*..Björn hjälpte till med att få lös grillen och lyktorna medan jag hade lös kofångaren fram..inget utav detta var egentliga problem då det mesta redan har varit löst en gång..ja förutom grillen då. Motorvärmarkontakten fick offra sig lite genom att skruvas sönder, så grillen kunde släppas fri..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-4c11af6a84014d53e6e4c6ee2676bfd8.jpg
[Tagen 110619]*..blev ganska tomt efter att frontdetaljerna fått förpassa sig till förvaringen..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-b73619bb24a2d7beae7c83b5d4767dc8.jpg
[Tagen 110619]*..här har dörrbackspeglarna tagits lös, samt plåtlisten vid fönsterrutan. Allt skall bevaras, i alla fall så gott det går..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0e9d3cf8f3e4f84fb73ad58631c424fb.jpg
[Tagen 110619]*..stänklappar modell orginal. Kommer ej att monteras igen. Varför tror jag förstås av bilden. Men de har helt klart fyllt sina syften och räddat mycket under alla år..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5f3fad11bd4106bbbb7cb44084fe0a33.jpg
[Tagen 110619]*..och det blev ganska tomt. Men är glad att det inte är besvärligare kaross att hålla på med i alla fall..*

Största problemområdena som finns på bilen är nog visat här ovanför bland annat. Dels skall det slipas ner, ytrosten och liknande. Sen spacklas upp till en fin nivå och sedan lack på det. Av en som..egentligen aldrig har hållt på med dylikt jobb egentligen. Men.
Nån gång ska väl vara den första..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-eb563107a69f0369b68b5f0bb3255ee3.jpg
[Tagen 110619]*...antennen plockades lös också..satt med två skruvar. Oerhört problematiskt..eller inte..*

Edit: Bifogar även en bild som Björn tog. Hahahaha..säger jag bara.
Senast redigerat av AirOne (19 juni 2011)

Forummoderator
26 629 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6c237be1185b3d3c0d23146e69b8dde0.jpg
[Tagen 110619]*..hahaha..skön bild du tog Björn..snacka om spännisben jag har..*

Trucker
1 220 Inlägg
19 juni 2011
haha ja vilka ben.. tongue och för att inte prata om den oerhört brunbrända nedere överkroppen.. Tycker för övrigt att de se ut som vi fick mycke gjort idag :-)

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 629 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
haha ja vilka ben.. tongue och för att inte prata om den oerhört brunbrända nedere överkroppen.. Tycker för övrigt att de se ut som vi fick mycke gjort idag :-)

Haha..jadu. Tur man har humor och lite självdistans..
Jo. Blev en hel del gjort faktiskt.

1 215 Inlägg
20 juni 2011
Den ser ut att kunna bli riktigt fin smile ingen direkt "farlig" rost, va? tongue

Forummoderator
26 629 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Pavva skrev:
Den ser ut att kunna bli riktigt fin smile ingen direkt "farlig" rost, va? tongue

Tack ska du ha, det värmer.
Nej, faktiskt inte. En hel del ytrost och något lite "grövre" men inget farligt i alla fall.
Dock skall det kapas lite inuti ena bakskärmen, för det har rostat igenom längst ner.

1 215 Inlägg
20 juni 2011
AirOne skrev:
Pavva skrev:

Tack ska du ha, det värmer.
Nej, faktiskt inte. En hel del ytrost och något lite "grövre" men inget farligt i alla fall.
Dock skall det kapas lite inuti ena bakskärmen, för det har rostat igenom längst ner.

Okey tongue

Men när rost väl kommer då är det väl kört om man inte byter plåten på de stället, va?

5 111 Inlägg
20 juni 2011
Om det rostat genom så måste plåten bytas, annars går det ju blästra...

1 215 Inlägg
20 juni 2011
Volvo544special65 skrev:
Om det rostat genom så måste plåten bytas, annars går det ju blästra...

ja självklart, men även om man blästrar rosten så är det bara en tidsfråga tills det kommer tillbaka.

Forummoderator
26 629 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Angående rosten, så enda stället där det har gått igenom, så är det en liten flik längst ner så att säga, som man egentligen kan skära bort och det gör ändå ingen skillnad i karossen. Svårt att beskriva utan en bild egentligen..men fliken är ju där sen början så..vill nog ha en ny där i alla fall.

Jag gör det bästa dock för att hålla rosten borta. Bilen är ändå 32 år gammal..så jag är glad att den har klarat sig så här bra ändå..

1 215 Inlägg
21 juni 2011
AirOne skrev:
Angående rosten, så enda stället där det har gått igenom, så är det en liten flik längst ner så att säga, som man egentligen kan skära bort och det gör ändå ingen skillnad i karossen. Svårt att beskriva utan en bild egentligen..men fliken är ju där sen början så..vill nog ha en ny där i alla fall.

Jag gör det bästa dock för att hålla rosten borta. Bilen är ändå 32 år gammal..så jag är glad att den har klarat sig så här bra ändå..

Ja jag säger inte att det inte är någon idé att laga det smile om du byter plåten så finns ju inga spår av rost kvar, alltså är det lugnt smile när tror du att du blir "klar" med projektet? smile

Forummoderator
26 629 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Pavva skrev:
AirOne skrev:

Ja jag säger inte att det inte är någon idé att laga det smile om du byter plåten så finns ju inga spår av rost kvar, alltså är det lugnt smile när tror du att du blir "klar" med projektet? smile

Haha. Klar?
Jadu..frågan är om man någonsin kommer bli riktigt klar.
Men om man säger dom större grejerna - omlackering, litet ljudbygge med mera - tar nog ett par somrar. Sen är det ju massor till att göra, som står som prioritet långt fram i tiden.

Forummoderator
26 629 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Update!

110716

Har blivit lite gott och blandat idag. Har både positiva och negativa nyheter..och ja. Vi börjar väl med dom negativa.

Var ganska nyfiken på den - vad till synes - var lite grövre ytrosten på bakflygeln på passagerarsidan. Plockade fram vinkelslipen och den nya - fast egentligen är den väl flera månader gammal men den blev liggandes - trasselsuddssnurrgrejenvaddennuheter, och satte igång och slipade ner lacken först runt området, som en annan läkare, och gick sedan in på djupet.
Djupet visade sig vara djupare än vad jag trodde.

Den grova ytrosten blev till ett hål i plåten och efter lite pysslande - och skrapade med diverse verktyg för att få ut smuts som låg som ett tjockt lager - så var det bara att konstatera att det kommer behövas en del svetsning.
Efter samråd av min kusins kille som är svetskunnig, så tyckte han dock att jag kunde göra det själv, eftersom hålet var så litet. Bara såga ur det som är angripet, dit med en plåtbit och punkta dit.
Jahapp.
Får se hur det slutar.

Så till något roligare.
Dels blev de bakre bogseröglorna nedslipade och lackade. Resultatet blev väl sådär, men frågan kvarstår om jag skall lacka om dem i en annan färg än orginalsvart - röda som fram? - eller om de helt enkelt skall få vara svarta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-d67356ed5a192839c77aa9193dab33e0.jpg
[Tagen 110716]*..efter lite nedslipning och lackering blev de bakre bogseröglorna så här..skall jag lacka dem i nån annan färg än svart är dock frågan?*

Vidare gav jag mig på en idé jag länge har gått omkring och funderat över. Har länge velat lära mig att glanspolera, men alltid är det tålamodet som säger att jag inte kommer att lyckas med uppgiften. Men. Man vet ju inte om man lyckas med det, förrän man har provat...

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-f46ad4b93eb31e2bdb1fb4ab575abd5d.jpg
[Tagen 110716]*..här försvann nåt från reservdelsbilen..hmm..*

Det roliga var att när jag skulle till att sätta igång med operation: slipa ner ventilkåpa i hopp om att det åtmindstone skall efterlikna polerat - så visade det sig att jag hade en snäll flickvän som ville hjälpa till.
Och DET tackar man ju inte nej till!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-36d0b3e9abdbd438cc8751a48738c129.jpg
[Tagen 110716]*..borrmaskin och en annan sån snurrtrasselsuddsmojängvaddennuheter..flickvännen hjälper till..*

Efter att sedan ha stått i runt en timme och gnuggat slut på de - tror det var - P250-papper jag hade, så blev resultatet så här, efter en liten avtvättning:

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1ec234abcbba63a9ab131964c03f07fd.jpg
[Tagen 110716]*...efter lite provgnuggning..jag och flickvännen stod på varsin sida och slet i nån timme..blir nog många timmar till..*

Stort tack till flickvännen för allt slit.

För kommande inhandling av prylar blir det mer slippapper av varierande storlekar och grundfärg. Kom ihåg detta nu Lars! (säger till mig själv)
Senast redigerat av AirOne (16 juli 2011)

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
17 juli 2011
Efter lite slit blir nog kåpan bra smile
Tycker du ska måla dem röda så det sticker ut lite. Det behövs lite avstickare ibland smile
Senast redigerat av jok3 (17 juli 2011)

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Forummoderator
26 629 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
jok3 skrev:
Efter lite slit blir nog kopan bra smile
Tycker du ska måla dem röda så det sticker ut lite. Det behövs lite avstickare ibland smile

Tackar.
Du menar dragöglorna? Jao..dom fram målade jag ju röda. Sticker av fint mot det svarta där under.
Skall fundera på saken, helt klart!

Sök