3248
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 537 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Mervolic Precis. Det kan vara en jäkla spark i rumpan ibland, beroende på vad för kommentar man får. Och det handlar lite om att hitta nya vägar också. Själv har jag aldrig renoverat och skapat tidigare, så allt är ju nytt.
Idag när jag var till garaget och skulle börja slipa så var jag tvungen - med så kallat svansen mellan benen - och fråga Larse hur fan man startade slipmaskinen...bara en sån enkel sak!

amoreex *Host*..tre bilar då. Mazdan, V70:in och 244:an. Men jo, det är sant som du säger. Fem stycken på fem dagar är ändå ganska bra tycker jag. Var länge jag inte hade en enda följare har jag för mig, men det där kommer med tiden. Uppdatera ofta - så ofta du kan - och gör vad du känner för, med massor av bilder och tex, så kommer det ännu fler följare, om det nu är vad man vill ha såklart.

Förresten..kollade upp när jag skapade projektet..2007-09-18.
Fem år och..ja se vart jag är...haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 712 Inlägg
30 juni 2012
haha jo.. men jag kan inget göra för tillfället hmm
Sitter och väntar på mina saker sen blir det updates.. ! smile

Jo det är ju vad jag kallar långtidsprojekt? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
amoreex skrev:

Sakta men säkert, är ibland den rätta metoden.

2 712 Inlägg
30 juni 2012
Mack skrev:
amoreex skrev:

Precis som jag sa tidigare, att stressar man för mycket kan det bli att man missar viktiga steg ju! smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
amoreex skrev:
Mack skrev:
amoreex skrev:

Precis som jag sa tidigare, att stressar man för mycket kan det bli att man missar viktiga steg ju! smile

Precis!
Det är sånt man inte vill göra. Då är det bättre att ta det lite lugnare, uppdatera tråden och sen få höra att "så här kan du göra i stället"..och så gör man så i stället för såsom man hade tänkt, hehe.

2 712 Inlägg
30 juni 2012
Precis, 2 huvuden är ofta bättre än ett ? wink

Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
amoreex skrev:
Precis, 2 huvuden är ofta bättre än ett ? wink

Inte alltid..men oftast..haha.

Fattig student
1 282 Inlägg
1 juli 2012
Snart kanske du kan få lägga upp den på garaget.org smile kul att se att det rör på sig..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Forummoderator
26 546 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
Snart kanske du kan få lägga upp den på garaget.org smile kul att se att det rör på sig..

Jo, snart så. En ny lack gör ganska mycket för utseendet.

Trucker
1 220 Inlägg
1 juli 2012
se där ja, snart färdig slipad. nån spackling osv kvar el?

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 546 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
se där ja, snart färdig slipad. nån spackling osv kvar el?

Är en hel del kvar av slipningen, men det grövsta är väl egentligen gjort.
Är en del kvar av spacklingen också förresten. Skall göras lite snyggare, det jag gav mig på förra sommaren på bakskärmen.

Forummoderator
26 546 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Update!

120705

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-79787cb1ef619acae1fdaa3dfd603fdf.jpg
[Taget 120705]*.."Jag ska bli omlackad"..snart så..snart..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8093b7cd1ddb62fba6f7eaa6b9d45c7a.jpg
[Taget 120705]*..den värsta av sidorna mer eller mindre nerslipad och klar. Är sidan där tidigare ägare har genat och skrapat mot diverse väggar och..gudvetvad..så jag fick ju lära mig att spackla och sen slipa för att få det någorlunda rakt..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5ecc974a95fa7a751f7bad2dc6e65a1e.jpg
[Taget 120705]*..och så blev båda sidorutorna maskerade och färdiga..var ganska pilligt men tror det blev ganska bra, för att vara en nybörjare som jag..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-b871bec07948fa1e3737e509a5051d82.jpg
[Taget 120705]*..och samma blev det med bakluckan. Fönstret blev urplockat och sedan dit med maskering och plast i stället..*

Och en bonus (som inte brukar förekomma i mina trådar men kände mig tvungen..):

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-220d8151db260d46123517803b35a959.jpg
[Taget 120705]*..och ett par bonusbilder. Var in på macken bredvid innan jag åkte hem för dagen, och då rullade detta ekipage in. Både bil och vagn från 1975, och vagnen var Italiensk av nåt slag..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-4cbd3cc51f5d534314d537ed1ccda700.jpg
[Taget 120705]*..gäller att ha liten vagn när det är en liten bil..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-44b2d1775e5c5683e9fd4172b61b9c5b.jpg
[Taget 120705]*..och detta stod bak på husvagnen. Respekt till paret, som förmodligen hade åkt ganska långt i och med att de hade dialekt från södra trakter..*

3 151 Inlägg
5 juli 2012
Haha! Vad häftig! big_smile

Ser fint ut med spacklandet också. Har haft min beskärda del av det denna veckan, fast på golv, väggar och tak då. smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Haha! Vad häftig! big_smile

Ser fint ut med spacklandet också. Har haft min beskärda del av det denna veckan, fast på golv, väggar och tak då. smile

Jo jag håller med. Var tvungen att prata lite med ägaren som var ut och tankade, därav anledningen till varför jag visste årsmodellen och det, haha.

Mjo, det är ganska nära nu faktiskt till omlackeringen. Skall handslipas lite här och där, och eventuellt skall där spacklas lite till innan det. Och så skall det väl slipas med finare papper...men sen så.

3 151 Inlägg
5 juli 2012
Mack skrev:
Jo jag håller med. Var tvungen att prata lite med ägaren som var ut och tankade, därav anledningen till varför jag visste årsmodellen och det, haha.

Mjo, det är ganska nära nu faktiskt till omlackeringen. Skall handslipas lite här och där, och eventuellt skall där spacklas lite till innan det. Och så skall det väl slipas med finare papper...men sen så.

Hehe, ja. Det är nästan ett måste, när man ser något speciellt som det där.

Ja, men låt det ta den tid det tar... Grunden är ju viktigast. smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Hehe, ja. Det är nästan ett måste, när man ser något speciellt som det där.

Ja, men låt det ta den tid det tar... Grunden är ju viktigast. smile

Håller med om att grunden är viktigast. Kom precis på att jag har ju framskärmarna jag ska slipa ner också och eventuellt fixa till.
Och fronten på det, den som är avplockad så att säga. Men ja. Sakta men säkert så närmar det sig.
Hörde dessutom att färgen snart är på väg också..trevligt!

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
5 juli 2012
Haha ballt ekipage! big_smile

Märks att jag inte kollat in på ett tag heller. Kul att det går framåt! Du hade ju någon svacka för ett tag sedan? smile

Heja!

Tja!

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Dennis_999 skrev:

Märks att jag inte kollat in på ett tag heller. Kul att det går framåt! Du hade ju någon svacka för ett tag sedan? smile

Heja!

Kul att just du tycker det, haha.
Det har nog inte bara varit en svacka, utan många. Upp och ner som en annan bergochdalbana har det varit, men på nåt vis har man hållt sig på banan och fortsatt ändå.

Glömde förresten säga förut att jag ska förbi..vad heter stället? Ivars Bil? Är det som dom har Mazda där uppe i Odenskog? Ska i alla fall se om där finns något man fortfarande kan köpa, som lister och liknande.
Hoppashoppas..

3 151 Inlägg
6 juli 2012
Mack skrev:
Dennis_999 skrev:

Heja!

Det har nog inte bara varit en svacka, utan många. Upp och ner som en annan bergochdalbana har det varit, men på nåt vis har man hållt sig på banan och fortsatt ändå.

Glömde förresten säga förut att jag ska förbi..vad heter stället? Ivars Bil? Är det som dom har Mazda där uppe i Odenskog? Ska i alla fall se om där finns något man fortfarande kan köpa, som lister och liknande.
Hoppashoppas..

Ivars Bil har Citroën, Nissan, Subaru och BMW. Jag har lärt mig det nu, under de otaliga besök jag gjort där på sistone. tongue

Tror det är JemtBil som har Mazdaåterförsäljningen. Dem håller hus på samma väg som bilprovningen, fast längst bort vid andra rondellen, om du förstår vad jag menar?

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Dennis_999 skrev:

Heja!

Hoppashoppas..

Ivars Bil har Citroën, Nissan, Subaru och BMW. Jag har lärt mig det nu, under de otaliga besök jag gjort där på sistone. tongue

Tror det är JemtBil som har Mazdaåterförsäljningen. Dem håller hus på samma väg som bilprovningen, fast längst bort vid andra rondellen, om du förstår vad jag menar?

Ahh..jo men då var det JemtBil jag egentligen menade. Har varit dit en gång för länge sedan, då jag skulle ta reda på om där fanns exempelvis tändningslås och generator till den här årsmodellen..vilket i och för sig fanns men för ett väldigt svidande pris, om jag minns rätt.

Sök