18 september 2007
Trådstartare
Jag har en volvo 740 gl -90. Bilen började gå lite ojämnt på tomgång och blev svag på låga varv. Någon dag senare tändes varningslampan för lambdasonden. Efter det så så började den gå sämre och sämre, tomgången låg på mellan 200-1000 varv och den höll på att lägga av. Den går bra när man kör och gasar på ordentligt, på låga varv och vid motorbromsning börjar bilen hacka och rycka. För 2 dagar sen så la sig helt plötsligt tomgången över 1000 varv och ökar av sig själv till nästan 1800 varv sen går den ner till 1000 varv igen och sen ökar upp mot 1800 varv igen och håller på så hela tiden. När man är ute och kör och stannar i en korsning så ligger tomgången på ca 1500 varv. Kände på luften från avgasröret idag, den va väldigt varm och då och då kom det smällar från avgasröret.
Någon som kan veta vad som är fel? Har nya stift, nytt luftfilter, kollat fördelarlocket och gjort rent stiften i det. Gjort rent och kollat så de inte satt nå skit i luftmängdsmätaren. Har köpt en ny lambdasond men skulle vilja veta om det är den det är fel på före jag ger mig på att byta den?
Senast redigerat av swimpo (18 september 2007)