Kondens i motor?

skallman
19 september 2007 · 91 Inlägg

Jag är tyvär tvungen att varje morgon flytta bilen ca 300m innan jobbet, motorn är kall när startar och kall när jag parkerar givetvis.

Jag har hört att det är mycket skadligt för motorn att göra så, att parkera den "kall", iom. att det sammlas alltid lite vatten i motorn, och när motorn är varm så efter man parkerat kondenserar vattnet, men när den är kall så stannar det kvar längre, stämmer det?

Vad kan gå sönder? kan man motverka detta på något sätt? eller är det inte alls så allvarligt?

jonTe
19 september 2007 · 5 710 Inlägg

Visst....det är ingen höjdare för din bil att startas varje morgon för att bara köras 300 m och går det bör du ju undvika det.
Dock betyder det inte att bilen inte tål det men för att göra saken bättre och bli av med eventuell fukt och bränsle i olja bör du köra den riktigt varm imellanåt.

Sedan blir jag ju jäkigt nyfiken.......vad är det som gör att du måste flytta den 300m varje morgon ? smile

MVH Jonas
..............
skallman
19 september 2007 · 91 Inlägg

Undviker betala 30kr/tim i stockholm/södermalm för parkering. Skulle kanske kunna ha bostadsparkering för 15.600/år men det är lika mycket som bilen är värd, så det känns avlägset.

bostadsgator; gratis från 17.00 till 9.00.
kyrkan brevid; gratis från 6.00 till 24.00

pwei Mr.
19 september 2007 · 253 Inlägg

Kyrkan erbjuder endel bra grejjer ändå alltså... synd att man inte är medlem längre tongue

Köpes:
18T Turbo
moose46019 study
19 september 2007 · 772 Inlägg

vad händer i fall du tar bort skyltarna bogserar de bort bilen då eller. eller ja lite halvjobbigt att  behöva montera på dem hela tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang