5084
Sök

Problem med generator.

15 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Hej!
Jag kör en Volvo 240 med en D24T med orginal generator (55A).
Problemet uppkom ca en vecka efter det jag köpte bilen och det har börjat gå mig på nerverna.

Generatorn laddar dåligt, men det är väldigt till och från.
När den laddar som den ska så ligger den på 14-16V och jag kan spela stereo som en karl utan problem.

Det som är så otroligt konstigt är att ibland kan den sluta ladda fullt ut. Laddlampan tänds och lyser svagt samt att volten sjunker ner till 11-13 och blir mer känslig för stereo/helljus.
När det var som värst fick jag springa igång bilen.

Från början så laddade den otroligt dåligt, konstant, så jag bytte till en splitterny kolbrygga.
Efter det så blev det bättre. Den kunde ladda fullt ut ett tag men sedan blir det sämre.
Problemet uppstår oftast vid kraftiga svängar åt något håll (konstigt nog). Sen efter någon dag kan den helt plötsligt bli bättre igen.
Det kan låta som kabelbrott/glapp någonstans men jag är för lite erfaren för att lista ut vart fan det kan vara. Någon jord? Signalkabel? Jag har ingen aning. Jag har gluttat litegranna i vissa kablar och juckat lite på dem men inget påverkar.

Eller kan det vara generatorn som är på sin sista vers?
Eller något helt annat?

Ännu en fråga gällande min turbo. Det är en utbytesturbo från GIK.
Orginal laddtryck på den visade sig vara 0,8bar vilket jag tycker är aningen för mycket.
Skulle vilja få den att ladda ca 0,5-0,6. Jag är inte heller så erfaren på att ställa in turbos men jag vet att man ställer in den via ett stag du ska skruva lös och vrida (vad jag har hört). Men frågan är, hur många varv på staget motsvarar 0,2-0,3hg? Det kändes otroligt jobbigt att skruva loss staget, ställa in, sedan skruva dit det igen för att se hur mycket den laddar.

Hjälp! smile

Skulle bli väldigt tacksam för svar!

EDIT: Såg att jag la tråden i fel kategori så det skulle vara vänligt ifall admin kunde flytta den till trådens rätta plats.
Senast redigerat av lind3r (19 september 2007)

21 761 Inlägg
19 september 2007
Om generatorn laddar upp till 16V så är det något fel, det är för hög spänning. Glapp i någon/några kablar verkar troligt, det skulle även kunna förklara att spänningen blir för hög.

Ta loss och kolla upp samtliga kablar som går till och från generatorn, se till att generatorchassiet har bra kontakt med motorblocket. På min 240-86 så sitter det en jordkabel från ena skruven på generatorchassiet till motorkuddsfästet.

Ta även loss båda jordkablarna från batteriet, dels den som sitter i karossen och dels den som går till motorblocket. Putsa plåtrent vid fästet i karossen och gör ren kabelskon innan du skruvar tillbaka jordkabeln igen. Rengör också polskorna på batteriet.

När du har gått igenom allt det där så kan du mäta spänningen igen och se om det är lika knasigt.

Verkar batteriet gammalt?

15 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
16V var väl att ta i, men 15 går den upp i. Batteriet är ganska nybytt så det kan nog inte vara det.

Jag ska göra det du tipsade mig om när jag kommer hem så får vi se vad som händer.
Tack för tipsen!

15 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Försökte och försökte men hittade inget fel.

Beställde till slut en sprillans ny generator som jag monterade ikväll men lik förbaskat så är det precis likadant.

Kan det vara batteriet som är kasst? Tycker dock det borde vara konstigt med tanke på att det är ca ett halvår gammalt + att den gröna lampan som mäter skicket lyser grönt.

21 761 Inlägg
29 september 2007
Ibland kan även ett ganska nytt batteri vara dåligt, att det gröna "tittögat" lyser grönt är ändå inte en garanti att batteriet är i bra skick. Du kan ju testa att byta till ett annat batteri och se om problemet slutar.

Men du skrev att problemet ofta uppstår när du svänger kraftigt åt något håll, då kan det vara kabelglapp någonstans. Ta loss kablarna vid generatorn och rengör från smuts och oxid, titta i vilket skick de är i.

När kablarna blir gamla så spricker plasthöljet sönder så att metalltrådarna syns, då kan det ligga och kortsluta ibland. Ta även loss B+ kabeln från generatorn där den sitter på startmotorns solenoid, rengör även där innan du sätter tillbaka.

Titta extra noga vid kabelskorna på alla kablarna, när kablarna rör sig och skakar så slits de speciellt mycket vid infästningen till kabelskorna och då kan flera kardeler (metalltrådar) ha gått av så att kabelskon bara sitter fast i några stycken. Detta kan vara en lurig grej.

Kollade du även på generatorns jordning från höljet till motorblock?

15 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Jag hittade felet.
Tack för alla svar!

Felet var att kabeln till varvräknaren hade gått av precis bakom varvräknaren.
Detta märkte jag när jag drog ut "W" vilket är varvräknaren och lät "B+" och "D+" sitta kvar och startade bilen, då laddade den till 100%. Jag tog bara ut mätartavlan och satte dit en ny kabelsko och nu fungerar det perfekt.

Man kan ju dra en slutsats av detta. D24ans varvräknare kan ställa till stora problem med laddningen.

Nu blev en sprillans ny generator pengar i sjön men sånt får man tåla.

Men tack igen för alla svar!

Sök