kan man sätta slutsteget upp och ned..?

guffe_L
20 september 2007 ·

tjena alla..har skaffat hem ett monoblock som nu ska sättas in i bilen..med hjälp av platsbrist har jag igentligen bara ett ställe att sättta slutsteget och det är i taket....har tidigare byggt en öppning av plexiglas där det finns ett utrymme mellan takplåten och glaset på 8 cm...i detta fall skulle slutsteget få platts på den hölden..men eftersom det är genomskinligt upp så skulle det vara snyggast om man skulle kunna fästa slutsteget upp och ned så att loggan och resterande på steget syns..
altså..kan man sätta slutsteget upp och ned? täcker på värmeflödet..
går detta?

hare tjoo

GTI-95 low profile
20 september 2007 · 253 Inlägg

Det går, jag har sett folk som har det men det är inget jag själv skulle köra på eller rekommendera till andra heller. Om det är ABSOLUT det enda sättet som funkar så vad ska man göra?

Team_Bilradiohuset
20 september 2007 · 452 Inlägg

varför skulle det inte gå att sätta ett slutsteg upp och ner på??
Funkar precis lika bra som vilken annan lösning som helst!

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
GTI-95 low profile
20 september 2007 · 253 Inlägg

Sämre kylning (erfarenhet)

guffe_L
20 september 2007 ·

Team_Bilradiohuset skrev:
varför skulle det inte gå att sätta ett slutsteg upp och ner på??
Funkar precis lika bra som vilken annan lösning som helst!

na det skule vell vara att ett slutsteg rätvänt kanske har bättre förmåga att leda ut värme ähn ett motriktat..men vet inte om det spelar någon roll?
man är juv inte helroad av att ett steg ligger och är överhettat.

biffsteak
20 september 2007 · 148 Inlägg

Värmen stiger ju uppåt vilket ger ett slutsteg som ligger rättvänt en klar fördel... Men rent funktionsmässigt ska det inte spela nån roll.. smile

bumpe Lastbilsmekaniker
20 september 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, "belys" steget med datorfläktar med dioder i, klylning och ljus på samma gång...

Versting Besserwisser?
20 september 2007 · 160 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, "belys" steget med datorfläktar med dioder i, klylning och ljus på samma gång...

Jag har mitt steg belyst av 4 st blå neon dator fläktar, funkar prima till 12V. smile
EDIT:
Kopplade dom bara till remote kabeln så när jag startar stereon startar dom också! smile

Senast redigerat av Zc0rp10n (20 september 2007)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
guffe_L
22 september 2007 ·

ajo..ne det är ingen dumm ide faktist..ska leta runt lite på webhallen så ska det nog gå smile
försöker bara få fram en ritning över vart slustegets värmeportar sitter...det måste juv gå ut /in luft någonstans isånna fall skulle man placera fläcktarna så nära porten som möjligt för att få säker kylning...smile

MIKK0 Designer.
22 september 2007 · 1 260 Inlägg

Rent tekniskt så borde det väll gå att sätta en fläkt som kyler på ena sidan, och en "bak och fram" som "suger bort" varmluft på andra sidan? smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
guffe_L
22 september 2007 ·

mm..jo nefår bara försöka bygga till det så att steget hamnar mellan två fläktar som kanske blir inbyggda i glafiberskal...inte helt snyggt att ha en fläkt i varge ände på steget uppsatta med häftmassa smile

MIKK0 Designer.
22 september 2007 · 1 260 Inlägg

guffe_L skrev:
mm..jo nefår bara försöka bygga till det så att steget hamnar mellan två fläktar som kanske blir inbyggda i glafiberskal...inte helt snyggt att ha en fläkt i varge ände på steget uppsatta med häftmassa smile

Nej nej, häftmassa? Är du amatör, kör silvertape ;D
Haha, näe men tror det kan bli fint med lite lysen och shit smile Glasfiber med lite kurvor livar nog upp ska du se  smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Decibel
23 september 2007 · 2 911 Inlägg

Försök få cirkulation i steget, t.ex. att en fläkt suger och den andra blåser.

Fläktarna är inte magiska, dom kan inte skicka kallare luft än du har i bagaget, eller vart nu steget sitter monterat. Så se till att du inte har väldans varmt runtomkring där fläktarna arbetar.
Så har du 30 graderi bagaget, så kommer fläktarna skicka 30-gradig luft på steget.

BAE BilstereoNörd
23 september 2007 · 576 Inlägg

Det är luftrörelsens hastighet som påverkar kyleffekten mest!
Med bra luftflöde så går det kyla utan problem oavsett lufttemp innan fläkten..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
CL
23 september 2007 · 92 Inlägg

De flesta slutsteg är ju byggda med en passiv kylning (varav kylflänsarna). Därför tycker man  att en aktiv kylning inte ska krävas. Men om man sätter slutsteget i taket vore det nog bäst att sätta på en fläkt eller två. Åtminstone på vintern då du pumpar runt mest varmluft i kupén. Den största frågan är egentligen hur mycket belastning du har på slutsteget och hur varmt det blir. Stora faktorer som spelar roll i detta exempel så det jag kan råda dig till är att köra med nån 120mm fläkt för att vara på den säkra sidan!

Decibel
23 september 2007 · 2 911 Inlägg

BAE skrev:
Det är luftrörelsens hastighet som påverkar kyleffekten mest!
Med bra luftflöde så går det kyla utan problem oavsett lufttemp innan fläkten..
// Tommy

Är det 25 grader i steget och 24 grader i bagaget så kan man inte "kyla utan problem", oavsett om du så skickar 20.000 liter (här snackar vi fläkt) i sekunden i luftflöde, blir aldrig lägre än 24 grader.

Ska man kyla med kallare än omgivningstemp så får man kika lite på evaporativ kyla, sorptiv kyla eller kompressorkyla, men sådan kylning kräver ofta mer av bilens elsystem än man någonsin har över smile

Allt annat bryter mot termodynamikens andra huvudsats, entropiprincipen.

Senast redigerat av Decibel (23 september 2007)

Miklen
23 september 2007 ·

Det må vara sant d du säger men elektroniken i slutstegen bör ju iaf palla för 80 grader minst.. eller säg 60 för å va kräsen..å så jävla varmt har då aldrig ja i min bil när ja spelar musik så då räcker det ju fint att kyla till t.ex 30 grader. Sen som innan säger räcker ju att man putter bort eller suger bort luften från kylflänsarna å tillför ny luft så bygger man bara rätt så räcker d me 1 fläkt som helst suger.. inluften kommer ju på köpet liksom.

MIKK0 Designer.
23 september 2007 · 1 260 Inlägg

Vill man vara lite extra cool och exreme så gör man ett scoop i taket där du ska ha slutsteget wink Fast då måste man vara noga med att det inte kan komma in vatten, vore ju inte så trevligt!

Och sen att det är mängden luft som kommer mot steget som kyler stämmer delvis. För det kyler ju om det "fläktar", MEN det bli inte kallare hur mycket det än fläktar. För i sånna fall så borde termostaten i bilen visa kallare och kallare destå snabbare man åker och det gör den ju inte?! smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Decibel
23 september 2007 · 2 911 Inlägg

Ju mer fläktar, ju högre CFM (Cubic Foot per Minute), eller antal liter av luft som flyttas per minut för att vara svenska.
Ju högre CFM, ju mer värme kan man avleda från slutsteget.

Som exempel, bagagestorlek som volvo 850, 30 grader i bagaget och slutsteget blir 60 grader varm invändigt.
Här har vi två problem.
1. Krävs rätt högt CFM värde för att kyla ner slutsteget ens 10 grader.
2. Genom att flytta värmen inifrån steget till bagaget, så ökar värmen i bagaget och i sinom tid så kommer man fläkta varmluft i steget.

För att få ner kylan från 60 till t.ex. 45 grader krävs i runda slängar 4000 liter per minut, eller 141 CFM, och då behövs också tilluft som gör att omgivningstempen hålls på 30 grader vilket bara i sig är en sjujäkla fläktanläggning.
Det som händer är att den varma luften från steget värmer upp luften i bagaget, ju längre du spelar ju varmare luft skickas på steget annars.

En normal 92mm datorfläkt skyfflar runt 25-30 CFM på toppvarv.

Kylning är däremot bra, du får bort mycket värme och värmer istället bagaget istället för steget.
Detta är beräknat utan tilluft, d.v.s. i ett slutet bagageutrymme utan att du tillför luft inifrån bilen eller utifrån bilen, så ett scoop som föreslogs innan är inte alls en dum idé på tilluft om man vill vara överseriös smile

Det viktigaste
1: Effektiv lufthastighet, hög CFM (ju högre, ju mer oväsen för dom).
2. Tilluft, försök ha något sätt som luft kan ta sig till bagaget (gäller ej kombi/kombikupé), fläkt i hatthyllan som drar ut den varma luften t.ex.
3. Placera fläktarna rätt, då menar jag där dom gör störst nytta, inte där dom sitter snyggast.

Nu är ju inget bagage helt lufttätt men för att visa ett exempel, bygg rätt och bygg efter naturlagarna så behöver ni inte oroa er åt vilket håll ni placerar stegen, för normalbruk räcker det gott med en fläkt som drar ut den varma luften.

Usch va långt de blev.

BAE BilstereoNörd
23 september 2007 · 576 Inlägg

Om vi tar ett digitalt slutsteg på 1000wrms så har vi en max värmeutveckling på 200w och det är inga problem att kyla bort.
Som tex i en dator, den lilla fläkten som i vissa fall sitter på processorns kylfläns ökar C/W värdet med 3ggr. Alltså det blir 1/3 lägre värme ökning per watt som ska kylas bort.
Detta trots att det ofta är varmt i burken..
Så här måste även kylflänsens egenskaper tas med i beräkningen, det fungerar inte på samma sätt som att kyla en lokal eller liknande..

Har i min ungdom haft flera FÖR hårt lastade slutsteg instängda i reservhjulsbalja som höll sig svala med endast en 100mm fläkt (ca 50cfm) som cirkulerade den instängda luften.

Så se bara till att luften cirkulerar genom stegets kylflänsar så kommer det funka fint med PC fläktar.. och seriösa slutsteg med tomgångsström är ofta injusterade när de är varma (typ 50grader) så det är inte farligt ifall stegen blir typ 50-60grader.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang