Nära körkortsförlust-upplevelser? :)

Master_J Stålmannen
5 oktober 2007 · 465 Inlägg

Senaste var nog förra helgen, höll 160 på 90-väg och möter polisen. Dom slår på blåljusen men kan inte åka efter pga mitträcke. Så jag svängde bara av nästa avfart och sen var det inget mer med det.
Älska mitträcken wink

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Granathe
5 oktober 2007 · 136 Inlägg

Master_J skrev:
Senaste var nog förra helgen, höll 160 på 90-väg och möter polisen. Dom slår på blåljusen men kan inte åka efter pga mitträcke. Så jag svängde bara av nästa avfart och sen var det inget mer med det.
Älska mitträcken wink

fy fan ibland ska man ha tur smile har liknande upplevelser dock med snöskoter och då har dom inte en suck smile

VW Passat 1.8T. 97-
Fallan Illustratör
5 oktober 2007 · 826 Inlägg

Ok, var på väg en från stan en dag och på väg hem så är det en del vägarbeten igång då.
Så när ja kommer till ett tätbebyggt område där dom dessutom har vägarbete igång så kör jag ikapp en riktig drulle som vinglar fram o tillbaka o grisnintar lite här o var. Livsfarligt tänkte jag  så vid bästa tillfälle la jag mig nära och körde om, kanske höll 70 på 30väg. Samtidigt så viker en polisbil ut längre bak i kön o kör ikapp i en jäkla fart. Blir skraj som fan o saktar ner rejält, men han ligger bakom ändå. Sen blinkar han åt mig ett par gånger och kör sedan om. Happ, där rök kortet tänkte jag men han kör bara om o tittar surt sen gasar han vidare o försvinner.. Fick veta sen att det varit utryckning 2mil längre fram så hade det inte varit för den så..
Hade det nog varit kört. hmm  Hade iofs varit rätt åt mig då det dessutom var vägarbete men ja väntade tills jag kommit förbi själva arbetsområdet men det var ju ändå 30 som gällde.

Tänker...
Eisenhut
5 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Master_J skrev:
Senaste var nog förra helgen, höll 160 på 90-väg och möter polisen. Dom slår på blåljusen men kan inte åka efter pga mitträcke. Så jag svängde bara av nästa avfart och sen var det inget mer med det.
Älska mitträcken wink

Hehe, samma här. På motorvägen slår man ju inte ens av om man möter en Polis, även om man ligger i närmare 200.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Konstapeln Snickar guru
5 oktober 2007 · 278 Inlägg

Tur att man har såpass snabb bil så man inte behöver stanna tongue

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
JH
5 oktober 2007 · 165 Inlägg

Jag skulle prova en liten "drift" i Lund på kullersten med subarun en regnig kväll. Drog en repa men blev inte riktigt nöjd, provade en gång till och missade att det var en polis buss bakom. Han var inte lika imponerad av stället som de 2 kompisarna i bilen.

kolla mitt galleri.. finns ett foto:D

Volvo s40 (2000)
Jay-Oh
7 oktober 2007 · 10 Inlägg

Jag hann aldrig me någon rutinkontroll....åkte på 3200 första kontakten me polisen.
27 över på 50 väg....alltså 77 för er som inte kan räkna big_smile
eller iaf skrev polisen de på lappen...kompisen brevid sa att jag låg i 110 (vilket idiot man är) men ska sägas att de va på industri område klockan ett på natten så jag riskera inte så mångas liv!

Ni snacka om att de e samma regler under prövotiden som efteråt...jag blev tillsagd av mr. blåljus att över 20km på prövotiden så skickas pappar in till något place, länsstyrelsen lr socialen. Och att dem sen kunde dra in lappen och att de tog mellan 4-10 mån innan man fick brevet i lådan!

Har även en händelse till att berätta om...denna handlar om en kompis även grannen.
Han blev stoppad för fortkörning skulle få 1000 spänn i böter...samtidigt som polisen skriver lappen blåser en annan förbi. Denna är känd av polisen för fortkörningar och polismannen bara slänger in lappen i pilen till kompisen. Senare när han kommer hem och kollar lappen visar de sig att han bara fått 1 krona i böter!! polisen hade inte hunnit skriva dit nollorna än!

chrille_ Servicerådgivare
7 oktober 2007 · 715 Inlägg

händer väl för jämnan att man blir skraj som fan
sist va väl för nån vecka sen låg och var på väg hem från jobb låg väl i 140 -150 man vill ju bara hem efter jobb ...
helt plötsligt kommer snuten upp med blåljusen bakom i om köringsfilen,  jag släpper gasen och kommer ner ca 130 när dom e precis bako mig .. då svänger dom in bakom mig precis då e jag framme vid min avfart så jag blinker och svänger av och kör ut i vägrenen och saktar in lite (hoppades på att dom inte var ute efter mig utan var på utryckning...) men dom ligger kvar bakom mig och kör inte om.. då tänkte jag .. ja då blir man av med kortet nu .. då helt plötsligt  så kör dom bara om mig och sticker iväg..

kan säga man va lite så skraj i de läget.

//chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
beemer_man20
14 oktober 2007 · 23 Inlägg

230km/h förbi en laser kontroll., jag var  borta  innan snuten hann  ifatt.

170km/h förbi en  stilla stående  polis.

dykt  upp i  röven  på  snuten  i  närmare 200km/h

kört  om en polis i  160km/h. (civilpolis)

awsome
merca_
15 oktober 2007 · 326 Inlägg

jag var ute en kväll i somras när det var daldansen, gled runt lite i mercan å spela lite musik! sen skulle vi åka från parkeringen å häftig som man är så vart det en lite rivare och iväg. inge fort utan kanske 50-60. då såg jag att det låg en bil efter mej men tänkte inget mer på det sen så kom blåljusen på så klart! dom stanna som mej å sa vad dom tyckte å tänkte om min framfart. dvs aja baja. sen flick jag blåsa å det va grönt. sen önskade dom mej en trevlig kväll å åkte vidare, men som tur va så hade inte polisen sett vad det var för hastiget på vägen! 30 så klart men ja klara mej iaf

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!
GTI-95 low profile
15 oktober 2007 · 253 Inlägg

mercedes_driver skrev:
Haha har nästan blivit tagen när jag kört bil. (har inget körkort än)
De kan ju inte ta något ifrån mig som jag inte har eller?  wink

Tuff du e

volvo-854
15 oktober 2007 · 32 Inlägg

hade vart nere i stan en kväll, klockan var väl 23 typ när ja åkte hem från stan, bor ute i skogen. Ända från slutet av stan där belysningen blir sämre så åker en bil efter mig. Ser inte va de är för bil utan tänker bara en helt vanlig bil. Bilen ligger tätt efter mig o ja tittar på vilken hastighet jag håller ligger på runt 85 på 70 väg och bilen slickande efter, när ja kört 5 kilometer och har kansek 500 meter kvar hem så åker de på blåljus, ja blir helt chockad för hade ingen aning om att de var en polisbil. tänker nu är de kört, visste inte då vart gränserna låg för att bli av med kortet åså plus att de var första gången ja blev stoppad, fan va skraj man var tongue varför åker de efter mig en halvmil för att sedan stoppa mig?tongue de tyckte ja körde vingligt sa dem plus att jag då körde en 245:a vilekn många tjuvar enligt dem kör haha. så ja fick blåsa o sen åka hem, hade dock inget körkort med mig men de var okej ändå smile

Railton
15 oktober 2007 · 10 Inlägg

åkte 100 på 50 väg å stannad av farbror blå och när ja väll stod där å väntade de värsta tittade han knappt på mig han kolla ba körkort å de vanliga sen gav han tillbaka mitt körkort å sa hej dåsmile

NightCruiser
15 oktober 2007 · 1 163 Inlägg

Rövsmällde en V70, hade haft kortet i 10månader.
Klarade mig dock tack vare att jag var lastbilschaufför och var i behov av mitt körkort för att kunna behålla mitt jobb.

Muttley
15 oktober 2007 ·

när jag var på väg hem från lund, utanför höör hade de satt upp nya kameror, och jag låg runt 200 då 0300 på natten.!  och plötsligt ser man kameran passera. och läser i tidningen dagen efter att de skulle sätta igång de dagen därpåsmile


var längesen man gjorde de så. kör inte på de viset idag.

mattiaaas
25 juni 2010 · 164 Inlägg

Kan dra en som hände igår vid fridhemsplan vid c:a 1 på natten.

Jag o några kompisar var ute o tokkörde inne i stan dom var fulla o glada och jag var lite överdrivet gasglad kanske.
Iaf när man kommer från bron innan biljardpalatset så sick sakar jag mellan två bilar och drar på lite ligger väl kanske 30 för fort eller liknade och gasar på tills rödlyset. Står där o väntar tills en civilare kommer fram och stänger av min väg och de enda ja tänker är "fuck där rök kortet" Han kommer fram till mig o frågar vad fan ja håller på med och jag berättar att jag ångrar mig och allt vilket ja även gjorde va inte så smart kört tbh. Har haft körkort då i två dar och ja ger han mina papper och dom kollar på mig som ja vore helt jävla dum i huvudet och säger "ja, jag tycker inte du borde ha körkort, du har juh tydligen inte lyssnat alls vad dom har sagt" Jag får blåsa och sedan åka o ställa mig på en parkering och prata me poliserna medans dom kollade upp mitt register. Jag står och pratar me poliserna i c:a tio min var i övrigt väldigt schyssta poliser så dom säger att dom hoppas att ja lärt mig något och låter mig köra därifrån!
Så poliserna ska ha ett stort tack för att dom kan låta misstag hända!

Så var nära att få lappen borta andra dagen på körkortet!

tsdi Egenföretagare
25 juni 2010 · 2 496 Inlägg

160 på 70 väg in mot Stockholm. Blev faktiskt bara lite pratande med poliserna som trots detta var mycket trevliga!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Andromeda Rumpmas
26 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Jay-Oh skrev:
Ni snacka om att de e samma regler under prövotiden som efteråt...jag blev tillsagd av mr. blåljus att över 20km på prövotiden så skickas pappar in till något place, länsstyrelsen lr socialen. Och att dem sen kunde dra in lappen och att de tog mellan 4-10 mån innan man fick brevet i lådan!

Polisen ljög för dig, antagligen försökte han skrämma dig. När i helvete ska den här myten dö ut? mad
TS var bara nära att få det lägsta bötesbeloppet för sin förseelse, 1500 spänn, inget annat.

Här är den andra träffen vid en Googling på prövotid (tänk om folk kunde hantera Google wink):

Prövotid

Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.

Källa: http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htm

Angående hastigheter för körkortsåterkallelse ber jag att få hänvisa till Garagets eminenta tråd om bötesbelopp, som hämtat sin information direkt från Polisens hemsida och således kommer från en trovärdig källa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 86&p=1

Under dessa gränser bestraffas förseelsen med böter. Dock kan ju förseelsen i sig vara kopplad till vårdslöshet i trafik beroende på omständigheterna, och då kan körkortet dras in ändå. Man behöver ju inte ens köra för fort för att göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik.

Om du inom en 24-månadersperiod drar på dig tre individuella fortkörningar skickas det automatiskt till den myndighet som sedan 1 jan 2009 handlägger trafikärenden, Transportstyrelsen som kan besluta att du är en olämplig förare och låna kortet ett tag även om ingen av böterna i sig renderar en återkallelse. 

Dessutom är det beklämmande att se på Garaget hur folk misshandlar det svenska språket och ändå vill uppfattas som seriösa. Den fetmarkerade meningen visar tydligt att du inte ens bemödat dig med att själv försöka ta reda på någonting, utan du bara sprider felaktigheterna vidare.

Edit: Jag har aldrig varit i närheten att bli av med kortet, inte ens när jag hade prövotid cool
Jag kör ofta med moms.

Senast redigerat av Andromeda (26 juni 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
bmx
26 juni 2010 · 7 100 Inlägg

90 på 50 väg plus oskattad.dom sa bara åt mej att åka hem

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Plutten19
8 april 2013 ·

ja åkte förbi en stilla stående polis bil med två st poliser i på en 60 sträcka utan för mc donalds i kga i 130:) då var det bara att hålla jerry nere i golvet och fortsätta och gömma sig en stund hos svägerskan:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang