9275
Sök

generator knas :(

321 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
hej min generator laddar för mycket och behöver bytas ut. är det någon som vet hur många amper (stavning?) orginal generatorn ligger på ?

sen undrar jag om man kan sätta dit en 55 ampere generator eller är det för klent.

Bilen är en kadett gsi 16v-89

Eliminator
1 441 Inlägg
21 september 2007
Det är fel på laddningsregulatorn,,, går att byta den. 55Amp låter lite,, bättre och fläska på med en rejäl typ  minst 80 eller 100-120,, särskilt om du har mycket elektronik i bilen.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

321 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
ok hur säker är du på att det är laddnings regulatorn ??

har hört innan att det är dioderna i generatorn som e kass och att jag ska byta hela generatorn. skulle ju vara jätte bra om det var regulatorn då den inte är lika dyr big_smile

går det i värsta fall att köra på 55 amp eller tar bilen skada av det ??

21 761 Inlägg
21 september 2007
Om den laddar med för hög spänning så kan det räcka med att bara byta regulatorn.

Kollar man hos Yourex.se så verkar det finnas 55A, 68A och 70A generatorer till GSI och 16v. Om 55A generator är för klent beror ju på hur mycket utrustning du har, finns det en hyffsad stereoanläggning så är det för klent ifall du vill poppa en del.

321 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
ok men då får jag väl kolla regulatorn först och främst då. men bilen tar inte skada av att köra med 55 amp då ?

Eliminator
1 441 Inlägg
21 september 2007
Det är regulatorn som reglerar av och på om batteriet skall ha mer laddning. Om den går sönder laddar den inte eller laddar hela tiden,, mest troligt regulatorn,,det är den som dioderna sitter.

//Tommy.

Eliminator
1 441 Inlägg
21 september 2007
Nej den tar inte skada av 55 an.

//T

321 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
ok hehe är inte så bra på det här än big_smile så dioderna sitter i regulatorn då borde det ju bara vara att byta regulatorn då.

321 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
ok men det var skönt att veta om det krisar sen. tack så mycket för hjälpen hoppas att det löser sig nu big_smile

21 761 Inlägg
21 september 2007
Om regulatorn ser ut som på en vanlig Bosch till tex Volvo 240 och liknande, så är det två skruvar som behöver skruvas bort. Sedan är det bara att plocka bort den. Lätt. smile

Fast är man klantig, som jag tex, så kan man bryta av kolen när man sätter dit den nya. wink

321 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
ok då får jag akta kolen då . är nog ganska klantig av mej också hehe big_smile

321 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
hej nu har jag köpt en ny generator. en utbytes generator från en kadett 1,6-90. men nu får jag inte på remmen på generatorn finns det något knep för att få på den ??

sen tycker jag att det ser snett ut remmen tar i kåpan jämte. ska det va så ??

21 761 Inlägg
25 september 2007
Har du kollat om remskivan på den nya generatorn är likadan som på den gamla?

Remmen ska inte ta i kåpan, då är det något som inte stämmer.

321 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
jag har kollatr den och det ska vara samma den bygger lika mycket utåt osv. det är ju en likadan geneerator som den andra. men jagska skruva bort den imorgon igen och se om jag gjort något fel

321 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Hej nu ger jag snart upp med det här sad har varit ute hela dagen och försökt att få dit generatorn.

generator kan inte passa för remmen tar i kåpan när den sitter på. sen har jag dragit av skruven som håller armen till den övre fäst punkten alltså där man spänner remmen hur får man lättast ut en sån ??

407 Inlägg
26 september 2007
HolmQvist skrev:
Hej nu ger jag snart upp med det här sad har varit ute hela dagen och försökt att få dit generatorn.

generator kan inte passa för remmen tar i kåpan när den sitter på. sen har jag dragit av skruven som håller armen till den övre fäst punkten alltså där man spänner remmen hur får man lättast ut en sån ??

Men är den nya generatorn verkligen exakt likadan som din gamla? Då ska det ju inte vara några problem med inpassningen.

Hur har du dragit av skuven, brutit bort skallen på den? Själv brukar jag alltid svetsa fast en mindre skruv på den jag har brutit av och sedan är det bara att skruva ut allt med den nya skruven så att säga. Sedan finns det ju alltid verktyg (kommer inte på vad det heter nu) som du "bankar" in i den gamla skuven och sedan bara skruvar ut den med.

Men det låter nästan som du behöver lite hjälp med det hela så lättast kanske är att be en polare bärga dig till en verkstad så kan de byta generatorn åt dig. Se bara till att passningen på den nya generatorn är exakt som din gamla och har du nu tagit sönder en skruv så fixa en ny. För att vara på den säkra sidan så gå till en Opel handlare så du får rätt skruv också, kostar inte många kronor. Sedan ska det inte ta lång tid för en verkstadskille att sätta dit din nya generator.
Senast redigerat av Vallås Locos (26 september 2007)

321 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
ok lämman in den tänker jag inte göra eheh inte för en sån här småsak big_smile men jag ska testa som du säger att svetsa på en mindre skruv utanpå och se om jag får ut den. bilen ska ändå ställas av nu så jag har ju hela vintern på mej.

men generatorn kan bara sitta på ett sätt eller man kanske kan lägga brickor eller något om det inte passar ??
Senast redigerat av HolmQvist (26 september 2007)

407 Inlägg
26 september 2007
Något man alltid ska göra är att memorera allt som den satt innan man tar isär saker, lättast är att fota det hela så vet man sedan hur det ska sitta när man pillar ihop det igen. Oftast kommer man ihåg hur det satt men jag fotar och skriver alltid ner hur saker sitter när jag plockar isär något som är nytt för mig.

Jag har ingen aning om hur det ser ut på din men min generator sitter fast längst ner med en bult igenom två par fästen på motorn och sedan går bulten genom generatorn, där sitter också rätt stora och hårda plastbrickor mellan fästena på motorn och det det genomgående på generatorn. Tror det är rätt ovanligt med just plastbrickor men några andra brickor är det inte omöjligt att där ska sitta någonstans. Men om det skulle göra det så skulle du å andra sidan märkt det ganska bra för då hade generatorn inte suttit fast bra och glappat.
Senast redigerat av Vallås Locos (26 september 2007)

321 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
ok  min sitter på samma sätt dvs med en bult under igenom 2 fästen sen sitter den även fast där upp i en arm. det kan inte sitta på något annat sätt tycker jag inte. men nu har jag ju brutit av den skruven som fäste själva armen.  generator remmen kommer liksom inte ut tillräckligt långt från motorkåpan utan tar i kanten
Senast redigerat av HolmQvist (26 september 2007)

321 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Hej generatorn som jag fick från skroten var fel den va till en 8v så det stämde inte. Jag har iaf bytt till en ny kolhållare och nya kol. 

först gick bilen helt normalt den laddade lite lågt ca 12-14 volt men det blinkade inte rött. körde en runda och ställde sen upp den på garage infarten.

senare på kvällen så åker jag ut en runda först så märker jag att den laddar mindre ju fler saker som jag hade på i bilen typ fläkt och stolsvärme. stängde av detta och den funkade normalt. en bit senare så tappar jag all laddning och lampor och instrumentpanel stängs av.

åker hem och ställer bilen och ser då att jordsladden från generatorn har brunnit av.

Kan generatorn orsaka detta så att jag ska skaffa en ny eller har jag något större el fel på den och isåfall någon som vet vad det kan vara ??

Sök