2559
Sök

Ford Probe tvärdog utan förvarning...problem?

11 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Hej jag har en Ford Probe - 93 ... För några helger sen tvärdog bilen bara mitt på vägen under körning och den startar inte igen..jag funderar på om det evenuellt kan vara tändmodulen som har gett upp..men vet inte vart den sitter...förslag? eller om ni har några andra förslag på vad som kan vara fel?

tacksam för svar

MVH Danne

Våga Vägra Volvo!
326 Inlägg
23 september 2007
Låter väldigt konstigt du!

Vad sa du? Har Pappa betalat?

Neerd
1 596 Inlägg
23 september 2007
KlintA skrev:
Låter väldigt konstigt du!

Kolla så bränslepumps relät är ok ... lyssna så pumpen går när du vrider om nyckeln smile
gör den det så kolla om tändningen funkar, kolla om det kommer ngn gnista....Lycka till

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Körv
3 535 Inlägg
23 september 2007
Min bil var likadan, gick inte igång när jag vred om nyckeln.. Visade sig vara jordfel till bränslepumpen big_smile 500 spänn senare gick den igen smile

Truckdriving Man

leo_m83
23 september 2007
om den inte vill starta, kan det vara fel på luftmängsmätare , bränsle pump eller att den inte tänder. Gäller att felsöka på de 3 grejerna.
Lägg stiften mot karassen och se om de tänder ( tändkabeln inkopplad) . Sedan kan du samtidigt se om stiften är blöta med soppa när du tar ut de. Om de 2 delarna är oki, då är det nästan säkert att din luftmängsmätare har gett sig....

4 571 Inlägg
23 september 2007
Vanligt fel på kl-de motorerna är att fördelaren ger upp helt av sig själv.

Det är det första jag skulle kollat.

Neerd
1 596 Inlägg
23 september 2007
Izual skrev:

det var så det hände på min ju... men den tvärdog ju inte den började med att feltända lite smått... sen blev det bara värre o värre neutral sen dog den sad

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

4 571 Inlägg
23 september 2007
alex_side skrev:
Izual skrev:

det var så det hände på min ju... men den tvärdog ju inte den började med att feltända lite smått... sen blev det bara värre o värre neutral sen dog den sad

Min fördelare gick ju och dog med, (samma motor i röda mx-3'an)
Den gick jättebra men sedan gick den sämre och sämre i ungefär 1 minut sedan va den totalt stendöd.

11 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
okok...tack för svaren..då har man lite att kolla iaf...jo man hör inte pumpen men det luktar soppa när man kör runt motorn och det finns ingen gnista alls på stiften när man provar att sätta på en tändkabel och jordar heller...det är jävligt konstigt...

4 571 Inlägg
23 september 2007
Låter onekligen som fördelaren.

Dom är ganska dyra att köpa nya och även begagnade, men det finns reparationskit till dom som funkar bra.

Annars det billigaste jag har hittat en renoverad begagnad är på: http://www.fordprobestore.co.uk/store/

Handlat där själv, dom är bra att ha att göra med, mkt billigare där än i Sverige.

11 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
ok...då får jag ta och prova att byta fördelaren och se om det funkar bättre smile

Sök