vad drar era bilar i bensin per mil?

silversnurran
28 mars 2014 · 773 Inlägg

Min S40 t4 original snittar på 0,74-0,79 l/milen fiskörning

När högerfotoen bestämmer drar den ca 1.2-1.5smile

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Evildan
28 mars 2014 ·

beta skrev:

Hybridsmurfen skrev:

beta skrev:
0,9l/mil, så 90cl/290hk=0,310cl/hk/mil snålare än en prius wink

Det låter rimligt ja. Du har en bil som har mycket mos i maskin men samtidigt drar rimliga mängder soppa. Inte dumt. Men jag (och även evildan misstänker jag) jagar snål förbrukning. Olika prioritet där. Dessutom vill vi bägge ha en bil med automat.

Helt klart olika prioritering. Ville mest visa att enbart liter per mil inte säger allt om en bil är "snål", och även att "stora" (nåja är ju ingen jättestor ändå) motorer inte automatiskt drar mycket mer bensin än standard 2,0.

Märker ni stor skillnad på vad ni har för hjul på priusen? Om ni har provat annat än original då, såg en av er hade magnesiumfälgar. En vän monterade 18" på en lupo 3l och då ökade förbrukningen direkt till 0,45l/mil, stor ökning med enbart tyngre hjul med mer friktion.

Mercury Monterey bland mina -gamla bilar- drog 1.8liter milen med 400cui (6554.8cm³), det ger en förbrukning om  0,2746liter i bränsleförbrukning/slagvolymsliter.
2.2ton slagskepp med c6låda är alltså snålare än både en Prius 0.2866 och SAAB 0.45liter.

Angående hjulen, det märks skillnad på sommar och dubbade vinterdäck, inga mängder men det ökade rullmotståndet påverkar givetvis. Större fälgdiameter påverkar inte förbrukningen så länge man åker på samma bredd och lämplig profil för lika diameter.
Magnesiumfälgar har faktiskt samtliga Priusägare av genII om det sitter dom originalmonterade hjulsideförsedda 7-ekrade fälgarna på bilen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_(XW20)

aaaaaaaaaa
28 mars 2014 · 236 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

beta skrev:
0,9l/mil, så 90cl/290hk=0,310cl/hk/mil snålare än en prius wink

Det låter rimligt ja. Du har en bil som har mycket mos i maskin men samtidigt drar rimliga mängder soppa. Inte dumt. Men jag (och även evildan misstänker jag) jagar snål förbrukning. Olika prioritet där. Dessutom vill vi bägge ha en bil med automat.

Låter inte rimligt, nej.
Det går knappast åt 0.9l/mil vid fullt effektuttag. Bilen drar kanske 0.9 när du cruisar på motorvägen och använder låt säga 70hk, som en prius gör.

Power is measured in dB
LeonST Soppgubbe
28 mars 2014 · 900 Inlägg

Volvo S70 2.5T BSR Steg 2 ligger på 1.1l/mil medelförbrukning.

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 mars 2014 · 14 042 Inlägg

Evildan skrev:

beta skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Det låter rimligt ja. Du har en bil som har mycket mos i maskin men samtidigt drar rimliga mängder soppa. Inte dumt. Men jag (och även evildan misstänker jag) jagar snål förbrukning. Olika prioritet där. Dessutom vill vi bägge ha en bil med automat.

Helt klart olika prioritering. Ville mest visa att enbart liter per mil inte säger allt om en bil är "snål", och även att "stora" (nåja är ju ingen jättestor ändå) motorer inte automatiskt drar mycket mer bensin än standard 2,0.

Märker ni stor skillnad på vad ni har för hjul på priusen? Om ni har provat annat än original då, såg en av er hade magnesiumfälgar. En vän monterade 18" på en lupo 3l och då ökade förbrukningen direkt till 0,45l/mil, stor ökning med enbart tyngre hjul med mer friktion.

Mercury Monterey bland mina -gamla bilar- drog 1.8liter milen med 400cui (6554.8cm³), det ger en förbrukning om  0,2746liter i bränsleförbrukning/slagvolymsliter.
2.2ton slagskepp med c6låda är alltså snålare än både en Prius 0.2866 och SAAB 0.45liter.

Angående hjulen, det märks skillnad på sommar och dubbade vinterdäck, inga mängder men det ökade rullmotståndet påverkar givetvis. Större fälgdiameter påverkar inte förbrukningen så länge man åker på samma bredd och lämplig profil för lika diameter.
Magnesiumfälgar har faktiskt samtliga Priusägare av genII om det sitter dom originalmonterade hjulsideförsedda 7-ekrade fälgarna på bilen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_(XW20)

Jag hade en Pontiac Grand Safari -71 för en massa herrans år sedan. Den hade en totalvikt på 3000kg och en tjänstevikt på 2510 kg. Motorn var en 7,45 liters 455:a och det var hur enkelt som helst att ligga på mellan 2 och 3 liter/mil men vid jääääätttttttteeeeelugn körning så har jag för mig att det gick åt 1,5 liter/mil. Med Vetten är det 1,5 liter/mil och uppåt så långt man vill och har råd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
OpelP1
28 mars 2014 · 1 412 Inlägg

Chryslern drog 1,4 vid hemfärden när jag skaffat den.
Har inte kollat efter det, då det inte spelar så stor roll.

Reparationskostnaderna är så otroligt mycket lägre än när jag åkte bmw ändå så.....  tongue

Thorseeeen
28 mars 2014 · 278 Inlägg

Ganska precis 0,7. Kom 97 mil o då va nålen nästan i botten. 530d manuell -02

TimeJudge
28 mars 2014 · 183 Inlägg

0,5 passat tdi

Det är inte laddet som dödar.
Vita_Vargen
28 mars 2014 · 1 281 Inlägg

Lupo: ~0,34 diesel blandad körning
300ZX: ~1,4 blandad körning med en del "aktiv" körning
940 T+: ~1,0 blandad körning

Senast redigerat av Vita_Vargen (28 mars 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang