Motorn vägar starta (oftast vid fukt och kyla)

skallman
25 september 2007 · 91 Inlägg

Har problem med min corsa b 98'a 1.4i

Oftast när det är fuktigt eller kallt på morgarna vägrar bilen starta, ja får rulla igång den.

Dessutom lååååter det som f*n, starkt visslande ljud, som ett skrik. iiiiiiiiiiiiiiii..

Har ingen större koll på vad som kan vara problemet, generatorn? startmotorn?

Den har även stannat när jag kört, då vid låga varv med kopplingen intryckt.

Drönirettab
25 september 2007 · 21 761 Inlägg

Det där skriket, är det när du försöker starta motorn eller när motorn är igång?

Om det skriker när motorn är igång så kan vara generatorremmen, kolla upp så att den är fräsch och tillräckligt spänd. När en motorn är svårstartad i fuktigt väder så beror det ganska ofta på dåliga tänddetaljer, tex spricka i fördelarlocket/rotorn/tändhattarna. Det behöver inte vara stora sprickor för att det ska bli problem.

Senast redigerat av Drönirettab (25 september 2007)

Android
25 september 2007 · 892 Inlägg

Låter som om det skulle vara fukt i fördelaren eller nått liknande...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Germax
25 september 2007 · 12 086 Inlägg

Ofta tändningen som strular vid dom symtomen. Kolla så tändstiften sitter fast, så kablarna sitter ordentligt och kolla så fördelaren är torr.

skallman
25 september 2007 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det där skriket, är det när du försöker starta motorn eller när motorn är igång?

Om det skriker när motorn är igång så kan vara generatorremmen, kolla upp så att den är fräsch och tillräckligt spänd. När en motorn är svårstartad i fuktigt väder så beror det ganska ofta på dåliga tänddetaljer, tex spricka i fördelarlocket/rotorn/tändhattarna. Det behöver inte vara stora sprickor för att det ska bli problem.

När jag startat bilen, dom första 10-40sec, sedan försvinner det. Generatorremen är i skit-kass skik, aldrig bytt.
Har känt med fingret på remmen och den verkar "böja" sig åtminståne ca 3cm.

Ska kolla om jag ser någon spricka imorgon. Tack för svaren.

Senast redigerat av skallman (25 september 2007)

Drönirettab
25 september 2007 · 21 761 Inlägg

Byt generatorremmen och sträck den lagom, man brukar säga att den ska kunna tryckas ner ca 1cm med "normal" kraft när man trycker på en punkt mellan generator och vattenpump.

En dåligt spänd generatorrem gör att laddningen inte blir bra, om remmen dessutom är i dåligt skick så kan den ju gå av snart.

skallman
25 september 2007 · 91 Inlägg

Generatorrem och drivrem är samma sak?

Biltemas/mekonomens, duger deras?

Senast redigerat av skallman (25 september 2007)

Drönirettab
25 september 2007 · 21 761 Inlägg

Det borde vara samma sak, tycker det iaf. Annars borde det stå tex servorem eller AC rem.

Ska inte vara mycket sämre kvalitet på Biltema/Mekonomen/Micro osv, det ska gå bra.

skallman
26 september 2007 · 91 Inlägg

Var nu på en verkstad med bilen, och utan att titta sa dom att det antagligen var fel på temperaturgivaren för kylvattnet (styrbox), (då han påpeka att det var vanligt hos opel), och bad mig inhandla en sådan för att sedan komma tillbaka senare i veckan, då deras elektronik snubbe var på semester nu.


Kan det verkligen vara temperaturgivaren till kylvattnet (styrbox) som får bilen att vägra starta ibland, och ibland dö vid låga varv med koppling intryckt?

En fråga till, är det normalt att min bil "överhettas" så att fläkten till kylaren går på efter man åkt några km och sedan stannar några minuter på tomgång?

Sharky
26 september 2007 · 10 287 Inlägg

Om problemen med att bilen jävlas framförallt finns när motorn är kall så kan det mycket väl vara tempgivaren.
Och fläkten kan vara , som på vissa andra bilar, styrd från styrboxen som får tempinformationen från tempgivaren. Dvs om givaren visar för hög temperatur så sparkar styrboxen igång fläkten trots att motorn bara är halvvarm.

/Göran


skallman skrev:
Kan det verkligen vara temperaturgivaren till kylvattnet (styrbox) som får bilen att vägra starta ibland, och ibland dö vid låga varv med koppling intryckt?

En fråga till, är det normalt att min bil "överhettas" så att fläkten till kylaren går på efter man åkt några km och sedan stannar några minuter på tomgång?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sik
26 september 2007 · 1 072 Inlägg

Opel Corsa is the shit.. Fördelen med dessa bilar är att skulle de stanna så är det bara att putta åt sidan och ta en taxi hem. Vem bryr sig om en Corsa big_smilebig_smilebig_smile

Sharky
26 september 2007 · 10 287 Inlägg

Har du inget vettigt att komma med så skall du skita i att fåna dig på detta forum. Är det så att du ändå måste för att det kliar i fingrarna så gör det i så fall någon annanstans.

Göran
Moderator

sik skrev:
Opel Corsa is the shit.. Fördelen med dessa bilar är att skulle de stanna så är det bara att putta åt sidan och ta en taxi hem. Vem bryr sig om en Corsa big_smilebig_smilebig_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang