b230f: Bilen går jättedåligt efter motorbyte

diesel_doriz
27 september 2007 · 10 Inlägg

Jag har bytt en b230f motor 88årsmodell till en likadan fast en 90årsmodell.. bilen går jätte dåligt... kan de vara styrboxarna?? är det någon som haft samma probelm
?
Den tänder på 4 stift men den låter som om den gick på tre burkar bara?

Senast redigerat av diesel_doriz (27 september 2007)

Volvo 945 (1996)
Sharky
27 september 2007 · 10 287 Inlägg

Du har gjort något galet.

Två i topp är:

- Haft loss svänghjul och monterat det fel
- Tagit fel på kontaktdon till kallstartspridare och tempgivare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
diesel_doriz
28 september 2007 · 10 Inlägg

hej... de enda jag har byttär hall givaren.. på 90ians motor går det en pulsgivare ner i lådan... men på gamla finns de ingen sådan.. därför har jag flfyttat över hallgivaren som sitter i fördelaren..

Volvo 945 (1996)
Sharky
28 september 2007 · 10 287 Inlägg

Har du flyttat givaren eller köpt en sådan som skall sitta mot svänghjulet?
Vad har du för svänghul? Har du ett 60 minus 2?

(Tänk på att triggern i fördelaren ser annorlunda ut än ett 60 minus 2 svänghjul så det krävs annat sprut/andra boxar).

/Göran

diesel_doriz skrev:
därför har jag flfyttat över hallgivaren som sitter i fördelaren..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
diesel_doriz
28 september 2007 · 10 Inlägg

jag har flyttat över hall givaren från 88 till 90... vet ej vad jag har för svänghjul.... det som stör mig mest är att den blir så jävla sur när man ska försöka starta

Volvo 945 (1996)
Denta
28 september 2007 · 24 Inlägg

kolla alla jord sladdar... typ den till torpedväggen... brukar vara lätta att glöma och då brukar bilen gå som en hink skit...roll

diesel_doriz
28 september 2007 · 10 Inlägg

alla jordkablar sitter som dom ska:cool:

Volvo 945 (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 september 2007 · 3 352 Inlägg

Vad har du för sprut? LH 2.2 eller 2.4? För har du konverterat till 2.4 ska du ju ha givare vid svänghjulet. Då funkar det inte med hallgivaren.

diesel_doriz
28 september 2007 · 10 Inlägg

ja jag vet ju inte vad det är för något i den nya motorn.... kan j vara så att det sitter annat på 90ians motor??

Volvo 945 (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 september 2007 · 3 352 Inlägg

Övergången från LH 2.2 till 2.4 ägde rum tidigt 1988. LH 2.2 har hallgivare istället för svänghjulsgivare som sitter på LH 2.4.  Men som jag har förstått kör du med samma boxar som innan motorbytet? Så då sitter ju Lh 2.2 fortfarande monterat i bilen.

diesel_doriz
28 september 2007 · 10 Inlägg

jajjemen... har inte bytt några boxar.. bara motorn.... ja jag vet inte vad man ska hitt på.... nått fel på tändningen är det då ialla fall.... vi har ställt in tändningen men den går dåligt ändå..

kan man ha satt nån kabel fel?.. suck dessa bilar:|

Volvo 945 (1996)
Sharky
29 september 2007 · 10 287 Inlägg

Ok. Så här:

- Dom boxar du har i bilen tror att det sitter en hallgivare i fördelaren. Nu har du flyttat den till svänghjulet som har ett annat sätt att berätta för boxarna när motorn ska tända. (och det är skitnoga stt den sitter EXAKT på rätt avstånd från svänghjulet - annars går bilen skit)

Plocka bort pluggen från blockets vänstra sida och stoppa ner fördelaren från din gamla motor så skall du nog se att det funkar bättre.

/Göran

diesel_doriz skrev:
jajjemen... har inte bytt några boxar.. bara motorn....|

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
diesel_doriz
29 september 2007 · 10 Inlägg

ööö?+ jaha... de där lät svårt... ska testa

Volvo 945 (1996)
diesel_doriz
30 september 2007 · 10 Inlägg

de där går då aldrig....finns de inge annat sätt?

Volvo 945 (1996)
Sharky
30 september 2007 · 10 287 Inlägg

"Life´s a bitch", vem har sagt att det skall vara enkelt här i livet.

Det jag beskrev ÄR det enkla lösningen. Den svåra är att bygga om sprutet eller att få givaren att funka på fel ställe mot fel svänghjul.

För att det skall vara lönt att felsöka så måste du ha tänd-trigger som man vet matchar sprutet. Annars är det meningslöst att gissa.

/Göran

diesel_doriz skrev:
de där går då aldrig....finns de inge annat sätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang