5464
Sök

hijackers och fråga ang sänkning

305 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
hej jag undrar vart det finns hijackers att köpa och om det finns till 740? sen undrar jag om jag kan sänka den nånting när jag ska ha 19 ir 20 på 740in ir måste man modda nått för att få på ett par 20tummare.

820 Inlägg
29 september 2007
Sänka och 20" lär inte funka alls smile
Fast det är vad jag tror! Det är ju bara att du mäter med tumstock. Håll fast nollan i mitten och håll andra handen vid 10" och snurra runt den i hjulhuset och se om du får plats med något gummi på utsidan smile

LillNaisarn
29 september 2007
wh0re skrev:
Sänka och 20" lär inte funka alls smile
Fast det är vad jag tror! Det är ju bara att du mäter med tumstock. Håll fast nollan i mitten och håll andra handen vid 10" och snurra runt den i hjulhuset och se om du får plats med något gummi på utsidan smile

Bara man har rätt storlek så ska det funka (så man får ngt så när samma rullomkrets) dock så ser det ut enligt min mening ut löjligt med 20x7" eller liknande storlek,

Ang hi-jackers så är det INTE billigt bättre att köpa "vanlig" luftfjädring då det är dubbelt så billigt, och vad är meningen med att kunna lyfta upp bara tex ena hjulet som man kan med hi-jackers på en 740? om det varit en jänkare skulle jag förstå men på en "vanlig bil" skulle det bara se ut dumt, modell anpassade precis till 740 är bara att glömma! då 99% av alla luftfjädringar / hi-jackers är anpassade för SUV och "lätt lastbilar". Går ju att modifiera så det passar till jusst sin bil,

Dock så är luftfjädring inte heller billigt. suttit själv och kollat på det i USA då det är billigare där och där kostar det "bara" 14 000:- + frakt+tull+moms.

4 Inlägg
30 september 2007
hej hopp skulle vilja ha jhijackers eller liknande på n 245a...vill ju inte förstöra kjolarna om man ska eka på grusväg mm...så behöver ju kunna höja å sänka på ngt bra sätt??? ngn som vet...elelr e ja bara ute å cyklar?

puss och kram sweetie

1 661 Inlägg
30 september 2007
Fartzan hade kompressor till bakstötarna på sin 240. fast det ställde mest styvheten. Men man kunde trycka i mellan 2 och 14 bar tror jag. I min bil ställer man mellan auto eller sport, Och då jävlar blir det stenhårt. Ska man ha redigt ska man väl ha Hydraulik system med stenhårda fjädrar så att man kan hoppa.

782 Inlägg
30 september 2007
hi-jackers borde finnas på mekonomen el liknande (finns garanterat på hansen racing o norrlands custom men då blir det lite mätande för att få rätt då dom inte har till 740 el 240)och kostar inte speciellt mycket (1000-1500 för 2). lillnaisarn tänker på hydraler som kostar mycket om du ska köpa färdiga kitt och funkar knappt att åka med men det är riktigt coolt.
sweet_as_hell tyvärr så finns bara hi-jackers att köpa till bakaxeln (vad jag vet) så du får bara upp bakändan på bilen och inte någon speciellt bra väghållning.

Leg. Spådam
816 Inlägg
30 september 2007
sweet_as_hell skrev:
hej hopp skulle vilja ha jhijackers eller liknande på n 245a...vill ju inte förstöra kjolarna om man ska eka på grusväg mm...så behöver ju kunna höja å sänka på ngt bra sätt??? ngn som vet...elelr e ja bara ute å cyklar?

Hijackers och luftfjädring är inte samma sak. Hijackers höjer eller sänker man och kör med det så hela tiden (med en nippel på något lämpligt ställe) luftfjädring kan man ändra under färd. Och nån skrev att hijackers bara finns till SUV och lätta lastbilar, men det är inte sant, hijackers sätter man i samma fäste som den vanliga fjädringen och de är av standardmått.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

LillNaisarn
30 september 2007
Merclone skrev:
Och nån skrev att hijackers bara finns till SUV och lätta lastbilar, men det är inte sant, hijackers sätter man i samma fäste som den vanliga fjädringen och de är av standardmått.

LillNaisarn skrev:
modell anpassade precis till 740 är bara att glömma! då 99% av alla luftfjädringar / hi-jackers är anpassade för SUV och "lätt lastbilar". Går ju att modifiera så det passar till jusst sin bil,

Skrev aldrig att det BARA fanns, menade på att det är för det mesta avsett för Suv & Lätta lastbilar, finns säkert massa firmor som säljer till "vanliga" personbilar, dock inte vad jag sett. fast du kanske har större koll på det än mig smile ?

Supraman
2 300 Inlägg
30 september 2007
Det finns monroe "hi-jackers.
Dom kallas ride-level el dyl.
Kostar inte så vansinnigt mkt ändå.
Du köper dämparna med slang osv sen om du vill kunna styra det från kupén så får du köpa till kompressor satsen.

19" skulle gå men 20" är nog gränsen.

Problemet är dels att när man sänker en 740 så flyttar sig axeln i sidled p,g,a tvärstaget som håller axeln.
Många väljer att köpa spacers och sättapå ena sidan men det är enl mig en dåling kompromiss.
Det enda rätta är att kapa tvärstaget till rätt längd så att axeln ligger rätt när den är i körhöjd .

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Meister
6 763 Inlägg
1 oktober 2007
LillNaisarn skrev:
Merclone skrev:
Och nån skrev att hijackers bara finns till SUV och lätta lastbilar, men det är inte sant, hijackers sätter man i samma fäste som den vanliga fjädringen och de är av standardmått.

LillNaisarn skrev:
modell anpassade precis till 740 är bara att glömma! då 99% av alla luftfjädringar / hi-jackers är anpassade för SUV och "lätt lastbilar". Går ju att modifiera så det passar till jusst sin bil,

Skrev aldrig att det BARA fanns, menade på att det är för det mesta avsett för Suv & Lätta lastbilar, finns säkert massa firmor som säljer till "vanliga" personbilar, dock inte vad jag sett. fast du kanske har större koll på det än mig smile ?

Och det finns en annledning till det åxo.. För att kunna pumpa på med mer luft så bilen inte blir "svampig" när man kör med last. Och du ville kunna sänka bilen på ett bra sätt och då kan jag säga att då är inte hijackers ett bra alternativ

LillNaisarn
2 oktober 2007
camaro67 skrev:
Och det finns en annledning till det åxo.. För att kunna pumpa på med mer luft så bilen inte blir "svampig" när man kör med last. Och du ville kunna sänka bilen på ett bra sätt och då kan jag säga att då är inte hijackers ett bra alternativ

om man vill kunna sänka/höjja och ha väghållning finns det luftfjädring avsett för bana och dyl för att få bra väghållning men vad sånna kostar vill jag inte tänka på, (Läste om att P3 funderade på skaffa sån) om jag inte missminner mig helt galet,

Hi-jackers är väll mestadels för show, om man vill kunna höja / sänka bilen enkelt är väll Nivåregl / Luftfjädring att föredra, du får gärna fylla i / rätta en om man är ute helt galet då du värkar ut mer insatt i detta ämne än en smile

156 Inlägg
6 oktober 2007
Kör med luftfädring på min 940 som jag har Custombyggt själv med hjälp av produkter och support från
http://www.stotdamparverkstan.se/ så ett tips kan vara att gå in där. Finns mycket produkter och bra att veta där.
MVH

Sök