Har köpt mig en saab 9k 2.3 16v turbo -91 å detta hände:
Var ute å körde å kom till ett stoppskylt å stannade å när jag skulle iväg så fick jag motorstopp. Ok inga problem so far, tar på nyckeln å märker att motorn verkar lite mer svårstartad, som att den går tungt å den startar å låter:
förvisso så hade jag kanske kört lite fort tidigare men det knackande ljudet vart direkt efter att jag startade efter motorstoppet, så vad kan det vara för nått som är trasigt? har som inte kollat så mycket för jag skulle iväg på en middag å hade inte riktigt tid kollade oljan dock å den var oförändrad......
Precis så var min bil..Det var topplockspakningen som var kass...
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Nej det var på volvon jag bromsade ner för att svänga in i garaget och då dog motorn.. sedan så var det svår att få igång och konstiga knackningar uppstog.Komprovet vissade att 2 cyl saknade komp..
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Fredrik-79 skrev: Känns de som om motorn har tappat mycket kraft? Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?
MVH
F
Har inte vågat testa köra nått efteråt för det låter INTE vackert. tänk dig att du tar en spik å en hammare å försöker slå in den i armeringsjärn, ungefär så låter den. men vågar jag köra bilen ändå? ju mer man gasar desto mer knackar den å jag vill som inte något ska gå sönder i onödan
Fredrik-79 skrev: Känns de som om motorn har tappat mycket kraft? Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?
MVH
F
Har inte vågat testa köra nått efteråt för det låter INTE vackert. tänk dig att du tar en spik å en hammare å försöker slå in den i armeringsjärn, ungefär så låter den. men vågar jag köra bilen ändå? ju mer man gasar desto mer knackar den å jag vill som inte något ska gå sönder i onödan
Ajaj.. låter inte väldigt bra de...
Om en ventil eller ett vevlager är trasigt brukar knacket bli värre under acc/belastning.
Skulle kunna vara ett vevlager? En trasig ventil? DI kasseten?
Frågor till dej! : Kan du lokalisera vart knacket kommer ifrån? Låter det från toppen eller hörs det mer underifrån motorn?
Har du olja i kylvattnet? Har du vatten i motoroljan?
Fredrik-79 skrev: Känns de som om motorn har tappat mycket kraft? Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?
MVH
F
Har inte vågat testa köra nått efteråt för det låter INTE vackert. tänk dig att du tar en spik å en hammare å försöker slå in den i armeringsjärn, ungefär så låter den. men vågar jag köra bilen ändå? ju mer man gasar desto mer knackar den å jag vill som inte något ska gå sönder i onödan
Ajaj.. låter inte väldigt bra de...
Om en ventil eller ett vevlager är trasigt brukar knacket bli värre under acc/belastning.
Skulle kunna vara ett vevlager? En trasig ventil? DI kasseten?
Frågor till dej! : Kan du lokalisera vart knacket kommer ifrån? Låter det från toppen eller hörs det mer underifrån motorn?
Har du olja i kylvattnet? Har du vatten i motoroljan?
var upp till garaget idag för jag skulle skruva ihop en annan bil som jag har som jag ska sälja så då testade jag att starta den å då lät det inte lika mycket (enligt mig) men knacka gjorde den så jag försökte som lokalisera vars ifrån det lät men det är ju så trångt men det verkar som att det kommer ifrån den vänstra sidan på motorn, tror _inte_ att det kommer från toppen utan mer från undersidan, men jag kan inte svära på det. Kollade oljan idag å den såg bra ut, tänkte inte på att kolla om det var nån olja i kylvattnet. men jag måste fråga, är det lätt att byta motor i dom här? har aldrig varit med å bytt på en framhjulsdriven bil för om det är vevlagret som håller på att fara/har farit så är det väll billigaste å bara byta motor. Å är det nån skillnad på en vanlig 2.3 16v å en med turbo? alltså maskinellt, förutom turbon då
Okej. Låter lite som om de är vevlager ras då. Motorn tar du nedåt om du har lyft och nått att ställa motorn på. Inga svårigheter men de går att ta den uppåt också om man vill de men lite mer pill.
måste tacka för alla svar i denna mörka tid inte skoj när sånt här händer, men en liten kort fråga för jag kanskekanske har fått tag på en 2,3 16v men är det nån skillad mekaniskt på en med turbo å en utan?
än en gång, tack för alla svar det värmer lite iallafall
andyoo skrev: men en liten kort fråga för jag kanskekanske har fått tag på en 2,3 16v men är det nån skillad mekaniskt på en med turbo å en utan?
Ja. Kolvar är en sak som skiljer. Styrsystemet är en annan. Det är alltså inte "bara" att lyfta i en turbospis där det en gång suttit en utan turbo och vrida på nyckeln.
andyoo skrev: men en liten kort fråga för jag kanskekanske har fått tag på en 2,3 16v men är det nån skillad mekaniskt på en med turbo å en utan?
Ja. Kolvar är en sak som skiljer. Styrsystemet är en annan. Det är alltså inte "bara" att lyfta i en turbospis där det en gång suttit en utan turbo och vrida på nyckeln.
Okej, typist jag som har turbo nu vill ju som inte nedgradera sig när man är van vid en viss standard bara ut på blocket å försöka leta rätt på en ny motor då med turbo
:EDIT: Någon som vet om en 2,3 16v med turbo till salu? pm:a mig :EDIT2: det var en turbosnurra där redan, å vet om en motor med nybytt kamkedja, det var därför jag undrade