Knackningar från min saab 9k

andyoo
30 september 2007 · 32 Inlägg

Har köpt mig en saab 9k 2.3 16v turbo -91 å detta hände:

Var ute å körde å kom till ett stoppskylt å stannade å när jag skulle iväg så fick jag motorstopp. Ok inga problem so far, tar på nyckeln å märker att motorn verkar lite mer svårstartad, som att den går tungt å den startar å låter:

KNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACKKNACK

förvisso så hade jag kanske kört lite fort tidigare men det knackande ljudet vart direkt efter att jag startade efter motorstoppet, så vad kan det vara för nått som är trasigt? har som inte kollat så mycket för jag skulle iväg på en middag å hade inte riktigt tid sad kollade oljan dock å den var oförändrad......

nån ventil? eller nått lager?

blää, hatar när sånt här händer på en nyköpt bil sad

940R
30 september 2007 · 1 567 Inlägg

Precis så var min bil..Det var topplockspakningen som var kass...

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
andyoo
30 september 2007 · 32 Inlägg

940R skrev:
Precis så var min bil..Det var topplockspakningen som var kass...

Okej, var det en saab 9k du hade då? jag börjar som se lite ljus i tunneln nu om det nu "bara" är topplockspakningen smile

föresten, är det svårt att byta motor i dom här? jag blir mest bara mörkrädd när jag ser hur trångt det är hmm

Senast redigerat av andyoo (30 september 2007)

940R
30 september 2007 · 1 567 Inlägg

Nej det var på volvon jag bromsade ner för att svänga in i garaget och då dog motorn.. sedan så var det svår att få igång och konstiga knackningar uppstog.Komprovet vissade att 2 cyl saknade komp..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Fredrik-79
1 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Känns de som om motorn har tappat mycket kraft?
Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
andyoo
1 oktober 2007 · 32 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Känns de som om motorn har tappat mycket kraft?
Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?

MVH

F

Har inte vågat testa köra nått efteråt för det låter INTE vackert. tänk dig att du tar en spik å en hammare å försöker slå in den i armeringsjärn, ungefär så låter den. men vågar jag köra bilen ändå? ju mer man gasar desto mer knackar den å jag vill som inte något ska gå sönder i onödan sad

Du
1 oktober 2007 · 121 Inlägg

andyoo skrev:

Fredrik-79 skrev:
Känns de som om motorn har tappat mycket kraft?
Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?

MVH

F

Har inte vågat testa köra nått efteråt för det låter INTE vackert. tänk dig att du tar en spik å en hammare å försöker slå in den i armeringsjärn, ungefär så låter den. men vågar jag köra bilen ändå? ju mer man gasar desto mer knackar den å jag vill som inte något ska gå sönder i onödan sad

Ajaj.. låter inte väldigt bra de...

Om en ventil eller ett vevlager är trasigt brukar knacket bli värre under acc/belastning.

Skulle kunna vara ett vevlager?
En trasig ventil?
DI kasseten?


Frågor till dej! : Kan du lokalisera vart knacket kommer ifrån?
Låter det från toppen eller hörs det mer underifrån motorn?

Har du olja i kylvattnet?
Har du vatten i motoroljan?

andyoo
1 oktober 2007 · 32 Inlägg

Du skrev:

andyoo skrev:

Fredrik-79 skrev:
Känns de som om motorn har tappat mycket kraft?
Eller kan du köra även om du har tappat lite kraft?

MVH

F

Har inte vågat testa köra nått efteråt för det låter INTE vackert. tänk dig att du tar en spik å en hammare å försöker slå in den i armeringsjärn, ungefär så låter den. men vågar jag köra bilen ändå? ju mer man gasar desto mer knackar den å jag vill som inte något ska gå sönder i onödan sad

Ajaj.. låter inte väldigt bra de...

Om en ventil eller ett vevlager är trasigt brukar knacket bli värre under acc/belastning.

Skulle kunna vara ett vevlager?
En trasig ventil?
DI kasseten?


Frågor till dej! : Kan du lokalisera vart knacket kommer ifrån?
Låter det från toppen eller hörs det mer underifrån motorn?

Har du olja i kylvattnet?
Har du vatten i motoroljan?

var upp till garaget idag för jag skulle skruva ihop en annan bil som jag har som jag ska sälja så då testade jag att starta den å då lät det inte lika mycket (enligt mig) men knacka gjorde den sad så jag försökte som lokalisera vars ifrån det lät men det är ju så trångt men det verkar som att det kommer ifrån den vänstra sidan på motorn, tror _inte_ att det kommer från toppen utan mer från undersidan, men jag kan inte svära på det. Kollade oljan idag å den såg bra ut, tänkte inte på att kolla om det var nån olja i kylvattnet. men jag måste fråga, är det lätt att byta motor i dom här? har aldrig varit med å bytt på en framhjulsdriven bil för om det är vevlagret som håller på att fara/har farit så är det väll billigaste å bara byta motor. Å är det nån skillnad på en vanlig 2.3 16v å en med turbo? alltså maskinellt, förutom turbon då roll

Fredrik-79
1 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Okej.
Låter lite som om de är vevlager ras då.
Motorn tar du nedåt om du har lyft och nått att ställa motorn på.
Inga svårigheter men de går att ta den uppåt också om man vill de men lite mer pill.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
andyoo
1 oktober 2007 · 32 Inlägg

måste tacka för alla svar i denna mörka tid smile inte skoj när sånt här händer, men en liten kort fråga för jag kanskekanske har fått tag på en 2,3 16v men är det nån skillad mekaniskt på en med turbo å en utan?

än en gång, tack för alla svar smile det värmer lite iallafall

xenon
1 oktober 2007 · 165 Inlägg

kanske sitter en dvärg i motorrummet. prova kolla, jag tror han vill ut

Senast redigerat av xenon (9 september 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
andyoo
1 oktober 2007 · 32 Inlägg

xenon skrev:
kanske sitter en dvärg i motor rummet. prova kolla, jag tror hann vill ut

ånej inte en dvärg, typist sad

jonTe
2 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

andyoo skrev:
men en liten kort fråga för jag kanskekanske har fått tag på en 2,3 16v men är det nån skillad mekaniskt på en med turbo å en utan?

Ja.
Kolvar är en sak som skiljer.
Styrsystemet är en annan.
Det är alltså inte "bara" att lyfta i en turbospis där det en gång suttit en utan turbo och vrida på nyckeln.

MVH Jonas
..............
andyoo
2 oktober 2007 · 32 Inlägg

jonTe skrev:

andyoo skrev:
men en liten kort fråga för jag kanskekanske har fått tag på en 2,3 16v men är det nån skillad mekaniskt på en med turbo å en utan?

Ja.
Kolvar är en sak som skiljer.
Styrsystemet är en annan.
Det är alltså inte "bara" att lyfta i en turbospis där det en gång suttit en utan turbo och vrida på nyckeln.

Okej, typist sad jag som har turbo nu sadsad vill ju som inte nedgradera sig när man är van vid en viss standard wink bara ut på blocket å försöka leta rätt på en ny motor då med turbo neutral


:EDIT: Någon som vet om en 2,3 16v med turbo till salu? cool pm:a mig smile
:EDIT2: det var en turbosnurra där redan, å vet om en motor med nybytt kamkedja, det var därför jag undrade smile

Senast redigerat av andyoo (4 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang