2394
Sök

200sx s13 misständer på tomgång!

64 Inlägg
3 oktober 2007
Jo det är troligare... Berätta gärna hur det gick efter att du kollat soppatrycket. Det kanske rinner på utav helvete!

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
hehe, undersidan av bilen är ren vet du smile . Inga problem där inte...men vi får se imorgon hur det går smile

2 117 Inlägg
4 oktober 2007
Steg 1: Fungerar  tändsystemet helt som det ska?
Kolla batterispänning, tändspolarna, tändstiften (syns inte alltid, använd nya), tändningsinställning, tempgivaren för kylarvattnet (motorn kanske går i kallstartläge) etc.

Ja: Gå till steg 2
Nej: Reparera eller byt ut trasiga tändningskomponenter

Steg 2: Är motorn I fullt fungerande mekaniskt tillstånd?

Kolla efter mekaniska problem: Kompression, grundläggande inställning av ventiler, oljetryck mm.

Ja: Gå till steg 3
Nej: Reparera eller byt ut trasiga komponenter

Steg 3: Är bränsletrycket korrekt?

Ja: Gå till steg 4

Steg 4: Är bränslemängden som levereras av spridarna korrekt?

Testa en spridare i taget (koppla bort de övriga under tiden). Kolla mängden spridaren levererar under 30 sekunder. Repetera med de övriga och jämför sedan värdet mot en ny eller fullt fungerande likadan spridare. Om mängden avviker från referensspridaren så ska spridaren/-na bytas.

Ja: Gå till steg 5
Nej: Byt ut felaktig spridare

Steg 5: Är startventilen fungerande (inga läckor)?

Ja: Gå till steg 6
Nej: Gå till steg 5A

Steg 5A: Testa startventilen gällande läckor. Kläm åt slangen (inkommande). Går motorn jämnt?

Ja: Byt ut startventilen

Steg 6: Fungerar LMM som den ska?

Kolla även i manualen under EF&EC 32-136. Där finns massor av felsökningshjälp.
Testa också diagnosfunktionen i styrenheten.

Är chippet verkligen bra programmerat? Är du helt säker på det?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2007
Kamaxelgivare? (antar att CA18-motorerna har en sådan)  diskuterade detta här om dagen med lite polare.  Är den trasig kan motorn starta i fel takt och spruta in soppa när ventilen är stängd = kommer inte in dimma utan droppar i cylindern...  oeffektivare förbränning och drar således mer soppa.  kan ju även tänkas att den släcker gnistan på tomgång??

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 117 Inlägg
4 oktober 2007
Mycket bra förslag! big_smile Det händer ju ibland att splinsen mellan kam och kamlägesgivaren pajjar. Då är det lätt att montera givaren och kamen i fel läge mot varandra.

leo_m83
4 oktober 2007
Trådstartare
shogun : Mycket bra felsöknings guide. Jag uppskatar det verkligen. Dock undrade jag hur ska man göra grundläggande inställning av ventiler? Motorn är nyrenoverad för 3 månader sen och då bytte killen alla packningaroch skruvar etc etc.

Steg 1: Fungerar  tändsystemet helt som det ska?
Kolla batterispänning, tändspolarna, tändstiften (syns inte alltid, använd nya), tändningsinställning, tempgivaren för kylarvattnet (motorn kanske går i kallstartläge) etc.

Ja: Gå till steg 2
Nej: Reparera eller byt ut trasiga tändningskomponenter

Jag har bytt:

*tempgivare
*lmm
* spridare
* lambda
* tändförstarkare
* tändspolar
* ECU
* CHIP

leo_m83
4 oktober 2007
Trådstartare
Vart nu ute och mät lite.

Jag mäte bränsletrycket och fick följande:
2.5 bar ( det är vad mätaren visade MAX, skulle tro att den visar mer om det fasnns mer skala på mätaren). Och det visade den oavsett om jag kopplade ur vakum slangen från btr eller ej. Konstant 2.5bar på alla rpm.

sedan mäte jag laddtrycket (direkt slang från turbon) och den visade mellan -8 och 0 bar oavsett om jag gasade hårt eller ej. dock stod bilen still så varvade bara motorn för att se laddtrycket.

Nu till frågan, ska den verkligen visa bakum när man står still och gasar? Borde inte turbon laddae vid 4-5000rpm för fullt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2007
leo_m83 skrev:
Nu till frågan, ska den verkligen visa bakum när man står still och gasar?

det är i sin ordning smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

leo_m83
4 oktober 2007
Trådstartare
det låter bra det. Då är det bara att koncenterar sig på varför jag har 2.5bar i soppa tryck medan man borde egentligen ha 2.0bar?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2007
är det verkligen så lågt som 2 bar??  3bar känns ju som en standard annars

leo_m83
5 oktober 2007
Trådstartare
på manualen står det att den ska vara 1.95bar när slangen från btr till insugs grenröret kopplad. Och den ska vara 2.5 bar om slangen är inte kopplade. Nu är det också så att jag har bytt till värre pump (walbro 255hl) och det förklarar varför det är högre tryck än original pump. Men kan det orsaka att bilen drar 2.l/milen och går dåligt på tomgång?

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2007
leo_m83 skrev:
på manualen står det att den ska vara 1.95bar när slangen från btr till insugs grenröret kopplad. Och den ska vara 2.5 bar om slangen är inte kopplade.

stämmer säkert då...

leo_m83 skrev:
Nu är det också så att jag har bytt till värre pump (walbro 255hl) och det förklarar varför det är högre tryck än original pump.

Det påverkar inte bränsletrycket då du fortfarande har samma BTR som fortfarande reglerar ditt tryck till 1.95bar

leo_m83
5 oktober 2007
Trådstartare
Det förklarar varför min drar 2l/milen, och det är exakt 2l/milen vid varje tankning oavsett jag kör 2000rpm / 4000rpm.  Ska jag då ta och köpa en ställbar btr /linjär 1:1 btr? Vilka rekomenderar ni i så fall?

Tack för hjälpen torpis smile

Sök