Tänkte visa upp mitt senaste projekt även här på g.org. Är säkert kul för någon att ta del av.
Ända sedan jag köpte mina golf4-look lampor med inbyggda blinkers har jag gått i tankar om att köpa en framkjol utan plats för blinkisarna. Ramlade ist över en guide på hur man kunde göra det själv och nu har jag satt igång. Bitarna kommer smältas på plats och jag ska försöka använda så lite spackel som möjligt. Slutligen kommer kjolen lämnas in för lackering.
Alldeles underbar tråd, ska bygga om en front från en v70 classic på mercan, så detta kan jag behöva, för kan ju inte använda glasfiber på abs plast men nu har du tänk lyset för mig hehe
Lycka till! kommer följa detta, skriv gärna ner lite tips till oss andra som har problem me abs plasten mvh kimpa
kul och se att det händer lite saker med din golf... själv är jag för lat för att ha en egen projekttråd.. (du känner ju mig haha) du får komma och visa upp den när den är klar eller så tittar jag förbi någon dag
www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.
Idag har jag markerat ut o sågat ut nästan alla delar som behövs. Den gamla bakkjolen ser mest ut som en schweiser ost. Tyvärr kunde jag inte ta några bilder, men det kommer imorgon kväll!
Flugan: Kom förbi o titta imorgon. Då ska allt Smältas på plats!
Idag har jag markerat ut o sågat ut nästan alla delar som behövs. Den gamla bakkjolen ser mest ut som en schweiser ost. Tyvärr kunde jag inte ta några bilder, men det kommer imorgon kväll!
Flugan: Kom förbi o titta imorgon. Då ska allt Smältas på plats!
Kom gärna me bilder i morrn och va du använder, har väntata på en sån här tråd ett tag nu hehe
dra till närmaste plastlagare å låna eller hyr deras plast svets + PP tråd ,blir bara sunkigt med att värma med löd penna! du ska ställa plast svetsen på 300-350 grader med PP plast
och glöm inte att slipa bort lacken innan ,för du vill inte ha i dig isocyanater i onödan
Uppdatering: Igår smälte jag fast bitarna till blinkershålen. Det gick faktiskt väldigt bra och i slutet på kvällen satt de stabilt som attan. Biltemas lödpenna funkade väldigt bra, tills det att den gick i sönder. Ska följa vr6rotrex råd och se om jag kan få tag på en plastsvets till ett vettigt pris.
Idag ska jag testa att slipa lite för att se hur mkt tjockare lager jag måste lägga. Tanken är att lägga så mycket plast som möjligt, sen får lackerarna lägga på sitt eget spackel på de allra minsta detaljerna. Först på fredag kan jag plocka av kjolen och börja kapa i den då jag kör med bilen nästan dagligen till jobbet.
Första biten är smält på plats. Här har jag smält plast från de båda bitarna in i springan. Inte så tjockt, men väldigt stabilt ändå.
Båda bitarna på plats! En lite föraning på hur det kommer att bli.
Mycket plast ska på för att göra det stabilt och snyggt. Smälter man plasten tillräckligt hårt blir det som att bre smör på en macka. Eller nutella om man tycker bättre om det.
Det är som en varmluftspistol fasst du kan ställa in grader på den och den har ett centrerings munstycke så att bubblan blir koreckt, sen åste du ju ha fyllnads material men det får du tag på där du fixar svetsen, se bara ill att du får samma plast kvalitet som stötfångaren bara, det står i stötfångaren vad det är för något.
Att bara smälta ihop det med lödkolfen kommer aldrig bli 100% igt och kommer ev att spricka efter ett tag. Så se till att fixa en plastsvets eller lämna in det till en som svetsar i plast för bästa resultat.
Man har ett speciellt munstycke, och därpå sätter du ett till munstycke med 2 pipor, den ena för varmluften och den andra för en plaststav.. finns att köpa billigt på biltema etc. om jag inte minns fel!
Och de går endast att sammanfoga 2 plaster av samma sort, så den biten är ju inga problem för din del!
har du fixat nå spackel som fastnar på den typ av plast elle?? tänkte mest på hur du ska lösa de när den ska spacklas..
Det finns spackel med gummiblanding som tydligen ska bete sig som ABS i utsatta situationer. Ska ta den diskutionen med lackeraren sen..!
oki va bara lite nyfiken
finns får många som spacklar me vanligt spackel å sen sitter de typ nån vecka elle så om ens så länge..*S*
Det finns specielt spackel för mjukplaster som tål mycket stryk, men talade me min lärare ida (Lackerare) Och han sa att cr4 spackel, ett soft spackel.. funkar riktigt bra och används på de slästa ställen på bilar hos de flesta plåtslagare\ lackerare..
Så de funkar me vanligt spackel med, fast spricker ju självklar om du kör in i nåt, de gör de flesta spackel.. mvh kimpa