Finns det regler för vad man får kugga en elev på?

hejhoppsan
2 oktober 2007 · 2 Inlägg

Körde upp idag,väldigt nervös med det gick rätt bra tyckte jag själv.
Det tyckte inte läraren som kuggade mig för att ha hållit 40 i ett större villaområde där det var 50,hon ville att man skulle köra saktare så man hann stanna (viktigt iof!) En vän kuggade för att hon körde för sakta och då gav ett osäkert intryck!

Finns det inga regler på hur dessa "lärare" skall agera? Nu käns det ju som om de bara plockar pengar på oss genom att säga två helt olika saker...

Vilken fart skall jag då hålla i ett villaområde? Resonerar som så att det är ju viktigt att kunna stanna men inte för sakta för då kör ju de bakom om och det skapar ju ännu större trafikfara....

Tacksam för era synpunkter på det hela...

ToXtreme
2 oktober 2007 · 3 627 Inlägg

Jag kan säga såhär, det är det är den provansvariges ord som gäller, blir du kuggad för det så är det bara att gå vidare.. visst du kan överklaga men det finns inte en chans att du vinner något på det!

Så gör såhär.. skit i att du kuggade, gå över och låt det vara.. du är inte ensam om att kugga!

MVH Jimmy..

P.S. finns 3tusen liknande trådar wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Lobsta Newbie
2 oktober 2007 · 15 Inlägg

Dubbla budskap har jag märkt finnas en hel del i denna "branschen" !  Tror det är p g a lärare som har olika synpunkter och uppfattningar, vilket är synd... Man tycker ju att det borde finnas exakta o precisa regler så att lärarna inte kuggar någon "personligen" utan att det ska vara så objektivt som möjligt!

Over and out
NoVolvo
2 oktober 2007 · 28 Inlägg

ToXtreme skrev:
Jag kan säga såhär, det är det är den provansvariges ord som gäller, blir du kuggad för det så är det bara att gå vidare.. visst du kan överklaga men det finns inte en chans att du vinner något på det!
Så gör såhär.. skit i att du kuggade, gå över och låt det vara.. du är inte ensam om att kugga!

Är nog inte bara EN enda dålig detalj i uppkörningen som avgör utan mer helhetsintrycket typ osäkerhet, hastighetsanpassning, dålig linje etc.
Lite som på SBP, kommer du med en trasig framstrålkastare lär du få en noggrannare besiktning i övrigt.

Akka
2 oktober 2007 · 1 174 Inlägg

ToXtreme skrev:
Jag kan säga såhär, det är det är den provansvariges ord som gäller, blir du kuggad för det så är det bara att gå vidare.. visst du kan överklaga men det finns inte en chans att du vinner något på det!

ibland så kan det vara värt att överklaga, känner en som först blev kuggad för han körde för långsamt, andra gången för snabbt, å sissta för långsamt. å det roliga va att han hade hållit ungefär samma hastighet alla 3 ggr så han gick upp till chefen å så att det var något skumt!

Så han kom ut körde upp med han (fjärde gången) å han sa det va ju inga problem det här, kortet är ditt.

okej om man kuggar en lr 2 ggr så kan man väl ta det å gå vidare men inte en 3dje gång då är det något som är fel!

Senast redigerat av Akka (2 oktober 2007)

hejhoppsan
2 oktober 2007 · 2 Inlägg

ToXtreme skrev:
Jag kan säga såhär, det är det är den provansvariges ord som gäller, blir du kuggad för det så är det bara att gå vidare.. visst du kan överklaga men det finns inte en chans att du vinner något på det!

Så gör såhär.. skit i att du kuggade, gå över och låt det vara.. du är inte ensam om att kugga!

MVH Jimmy..

P.S. finns 3tusen liknande trådar wink

Det handlar inte om det,det handlar om vilka regler som finns,och tydligen verkar det inte finnas några vilket är helt fel!
Samma sak måste ju gälla alla vid uppkörning,det är ju inte meningen att en skall bli kuggad för att han kör för sakta och en för att han kör för snabbt när båda håller samma hastighet på samma väg (ja man måste ju självklart ta hänsyn till omständigheterna)

Holme
2 oktober 2007 · 1 417 Inlägg

Det är klart dom har punkter och regler dom följer när man kör upp.
Men om ni tänker till lite, det är ju vi (som kör upp) som har regler att följa. Bryter vi dem så är det fel, eller hur?
En hastighetsbegränsning finns för att man ska köra så fort. Varken mer eller mindre.
Det är vad jag tycker om det hela.

C70
2 oktober 2007 · 424 Inlägg

Låter konstigt att bli kuggad för det om du körde 10 under gällande hastighet. Det var inte rekommenderat 30 då?

John87 Stolt Volvoägare
3 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

C70 skrev:
Låter konstigt att bli kuggad för det om du körde 10 under gällande hastighet. Det var inte rekommenderat 30 då?

Jag tänkte på det också.

Finns ju inom 50-områden en "Rekommenderat 30-skylt" vilken man enligt lag inte måste följa.
MEN, om du kör 40 eller 50 där på en uppkörning så kuggar dom dig innan du hinner säga "ostmacka".

Och sen är det inte så att om det är en 50-skylt så är det 50 som gäller. Detta är en maxhastighet och får inte överskridas.
Om det är dålig sikt, mycket kurvor eller annat som kan vara farligt så får du inte hålla 50 där utan du ska köra så långsamt att du kan stanna om "Kalle-5" kommer springandes, utan att göra honom till pannkaka.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
skallman
3 oktober 2007 · 91 Inlägg

Själv vart jag kuggad för länge sedan när jag körde in på en enorm parkering (som instruktören bad mig), som var helt tom, inte en bil så långt ögat såg. Sedan bad han mig parkera (vilket jag gjorde), sedan bad han mig köra iväg (eftersom _hela_ parkeringen var tom så körde jag rakt fram ur parkeringsrutan, och korsade den framför mig).

Vid det tillfället blev jag kuggad eftersom jag korsade en vit linje (parkeringsruta), som inte var min, på en 5000m/2 stor parkering som var tom. smile

Senast redigerat av skallman (3 oktober 2007)

CarCass CarCass
3 oktober 2007 · 627 Inlägg

Blir man kuggad bara för det så är det sjukt. Jag anser att är det 50 får du köra 10 så länge du inte blockerar trafiken. Vill man köra 40, när det känns säkrare ska det vara din rättighet. Det till och med uppmanades på körlektionerna jag fick genom skolan.

Jag lörde upp den 9 juni förra året, skolavslutning... "3 miljoner" studentar sprang runt och skrek, jag körde iallafall 20 på en 50 väg då, för den så kallade trafiksituationen nästan krävde det. Antar att en sån uppkörningen är det inte många som får big_smile

Join the Evolution
christofferedil Yellow bug!
3 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Men läraren kan ju titta på så mycket annat än just din hastighet. Du kanske var osäker, och den "låga" hastigheten berodde på det. Om jag var du skulle jag pratat med läraren, förklarat varför jag höll 40 på en 50väg, berättat lite om vad som SKULLE kunnat hända osv.

Men som sagt, jag tror nästan läraren fick intrycket av att du var för nervös/osäker. För är du nervös på 50 väg i ett villaområde, kanske nervositeten visar sig på andra ställen också. Och en osäker förare, vill ingen ha i trafiken wink

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 oktober 2007 · 5 650 Inlägg

de bryr sig inte om man e under hastighets begränsingen om man har en bra anledning
finns ju nått som heter man ska ju anpassa farten efter sikten så är man tex i 1 buskigt villa område har amn ju nått och skylla på och de godkänner de
lika som om de tex är regn sno is what ever

lr oxå hade bara jag ovanligt skyst lärare/uppkörnings gubbe

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Tetris a.k.a "Lindha-Rallye"
3 oktober 2007 · 69 Inlägg

jag tror nog oxå på det här med 30 km/h. fast som sagt, du ska ju klara av att anpassa hasitgheten till omgivningen. bara ut o träna. be att få åka med någon som har körkort och kolla hela tiden hur denne beter sig.

hoppsan
3 oktober 2007 · 2 Inlägg

Jag körde också upp igår och blev kuggad pga samma sak! Fast jag körde 25km/h på 50 sträcka!!!!!! Han sa att jag körde för fort i det villaområdet.... Fattar inte hur man kan bli kuggad av en sådan sak..

Körde upp som privatist i Karlskoga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang