5070
Sök

Bilen/motorn skakar vid acceleration

555 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Fick ett problem i lördags, bilen började skaka riktigt mycket så att bilen inte accelererar när man gasar, men bara fram till 3000 varv. Sedan när jag öppnade motorhuven idag så märkte jag att motorn skakade mycket mer än vad den brukar göra..

Jag började med kolla lmm:en och det var inget fel på den. Bytte tändstift, var inte det heller. Hällde i en STP Injector cleaner. Även det hjälpte inte.

Vad kan det vara för problem?

study
772 Inlägg
2 oktober 2007
det är inte någon motorkudde som är paj eller?

555 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Hur kollar man det?

Administratör
2 997 Inlägg
2 oktober 2007
Låter ju mer som att att den inte går på alla cylindrar......

En kopp av den svarta såsen...

555 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Okej, kan vara det. Vad brukar det vara för fel då?

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
2 oktober 2007
moose46019 skrev:
det är inte någon motorkudde som är paj eller?

Hade satsat på det också! Det enklaste är att du lyfter upp bilen och tar en kofot och lyfter lite mellan motor och frambalk och ser om motorkudden glappar eller flyttar sig ovanligt mycket!
Senast redigerat av MikeAero (2 oktober 2007)

-Mike-

321 Inlägg
2 oktober 2007
Tror också att den inte går på alla.

Oftast är det tändkablarna som är dåliga.
Testa starta motorn, och lossa en tändkabel går bilen sämre sätter du tillbaka den och lossar nästa. Märks ingen skillnad så är det den cylindern den inte går på.

Då är det dags att kolla om du har gnista. Har du det kollar du om du får soppa. Har du det kollar man kompressionen, köp en kompressionsmätare på Biltema är alltid bra att ha.
Har du kompression får du komma tillbaka hit med fler frågor. Har du inte komp kan du också återkomma.

Hoppas man var till lite hjälp.

555 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Tror också på tändkablar, läste lite mer om det i mitsu forumet och stod mycket om det. Hur kollar jag om jag får soppa? var?

Har ingen kompressionsmätare, vad kostar sånt test hos en bilverkstad?

Kommer tändstiftet att gnista när man har dragit av tändkabeln? ska man starta utan tändkabeln eller ska man dra medan motorn är igång? får man inte stötar då? Vad för skydd är bäst isåfall? gummi handskar?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
2 oktober 2007
Hade lignande fel på våran eclipse,, provade att byta stift, men det hjälpte inte,, gjorde komptest, men det var redigt,, sen bytte vi täntkablarna, å då gick den redigt,, så prova att byta dom:P ett lite tips iaf:)

Med.lem
3 759 Inlägg
3 oktober 2007
lanred skrev:
Tror också på tändkablar, läste lite mer om det i mitsu forumet och stod mycket om det. Hur kollar jag om jag får soppa? var?

Kommer tändstiftet att gnista när man har dragit av tändkabeln? ska man starta utan tändkabeln eller ska man dra medan motorn är igång? får man inte stötar då? Vad för skydd är bäst isåfall? gummi handskar?

Varför ska du låta en vekstad gör det som tar 5 minuter att göra själv, du plockar av stiftet och gängar på kompmätaren.... svårt?

75kr på biltema.
Senast redigerat av Mr_EmCom (3 oktober 2007)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

892 Inlägg
3 oktober 2007
Mr_EmCom skrev:
lanred skrev:

Varför ska du låta en vekstad gör det som tar 5 minuter att göra själv, du plockar av stiftet och gängar på kompmätaren.... svårt?

75kr på biltema.

Nu vet jag inte hur en Eclipse motor ser ut, men om den har tändstiften 1,5dm ner i toppen så kan det vara en anledning... roll
Måste också göra komptest, men inte når man ner med kompmätaren där inte...

OT: Du kan säkert få mekonomen eller någon att göra det, inte en krona över 400:-, troligtvis mindre, skulle jag tänka mig.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

321 Inlägg
3 oktober 2007
lanred skrev:

Först och främst, gör allt i den ordningen jag skrev.

Konstatera vilken cylinder som inte går: Du lossar tändkabeln på t.ex. första stiftet så den inte längre kan få gnista. Går bilen sämre när du lossar tändkabeln på cylinder nr. 1 så är den OK.
Ta nästa kabel och lossa, skulle det då inte märkas någon skillnad så är det den cylindern som inte går.

Kolla om du ha gnista: Ta ett tändstift som du vet fungerar(från någon fungerande cylinder) och sätt i den tändkabeln du drog bort när inget hände. Jorda denna mot metall och be någon gå sätta sig i bilen och vrida på starten och då kollar du om du får gnista. Får du det tar du bort stiftet från cylindern som inte funkade och kollar om du har gnista på det. Får du inte det så är det ju stiftet som är kasst. Får du inte gnista med stiftet som du vet funkade så skulle jag byta tändkablarna. Alltid bra att ha dem bytta även om de fungerar.
OBS! Håll inte i metallen på stiftet! Det känns i fingrarna rätt bra.

Kolla soppan:
När du lossar stiftet från cylindern som inte går så luktar du på det. Luktar det bensin har du soppa, luktar det inte har du antagligen ingen soppa.

Har du både soppa och gnista åker du en sväng till biltema och köper en kompressionsprovare.
Denna ansluter du i den cylinder som inte funkar och vrider på starten och håller fullgas. OBS! Lossa övriga tändkablar så bilen inte startar. OBS2! Märk upp kablarna så du vet var de ska sitta sen.
När du dragit på starten i två sekunder kan du gå ut och kolla vad mätaren står på.

Hoppas du förstår nu. Egentligen "borde" man kunna detta, så mitt förslag är att du ber någon som kan meka en del att bistå dig eller åk till en mindre verkstad och be dem ta en titt. Göra något fel som att dra sönder gängorna till stiften kan bli mycket dyrbart.

555 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Nu förstod man mycket bättre när du skrev ett längre inlägg om vad du beskrev först. Ska göra detta omedelbart. Tack Hardcore !

*EDIT*

Nu kollade jag upp detta. Började med kabeln längst till vänster och såg direkt att det var ett brännhål. Såg dessutom att min nya tändstift hade fått en brändskada där det vita är. Så jag testade din metod.

Jag tog mitt gamla stift och la in i den defekta kabeln och startade motorn. Det gnistrade från tändstiftet. Varför? Kabeln ser ju ut att vara defekt, kollade både sidorna och såg klart och tydligt ett hål. Dessutom gnistrade den från hålet också. Eller är ännu fler kablar defekta? men kollade dem också och alla såg hela och friska ut. Bara den första där kabeln och stiftet som jag såg något fel.

Är det kabeln jag ska byta ut nu eller? går det blanda kablar eller måste man köpa en helt ny tändkabelsats?
Senast redigerat av lanred (3 oktober 2007)

321 Inlägg
3 oktober 2007
Japp byt den kabeln. Den ger ut gnistan antagligen via hela motorn och därför misständer den.
Byt gärna alla om du har råd, de har en tendens till att vara dyra neutral
Men det är inte ett måste. Tror knappt man kan köpa lösa.

Har du någon skrot i närheten? Tänkte för då kan du testa en begagnad först. Om det inte skulle vara den som är felet. Vilket det visserligen borde vara, och jag vet inte din ekonomiska situation inte kul att lägga ut sina sista hundralappar kanske om så vore fallet. neutral
Senast redigerat av HardCore (3 oktober 2007)

555 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
HardCore skrev:
Japp byt den kabeln. Den ger ut gnistan antagligen via hela motorn och därför misständer den.
Byt gärna alla om du har råd, de har en tendens till att vara dyra neutral
Men det är inte ett måste. Tror knappt man kan köpa lösa.

Har du någon skrot i närheten? Tänkte för då kan du testa en begagnad först. Om det inte skulle vara den som är felet. Vilket det visserligen borde vara, och jag vet inte din ekonomiska situation inte kul att lägga ut sina sista hundralappar kanske om så vore fallet. neutral

Misständer? hur vet jag om den gör det?

Jag ska byta ut alla, men enligt folket på mitsuforumet så är mitsus orginal helkassa så jag ska beställa från nätet och köpa fina och de kostar lite mer, men tar samtidigt längre att få hem så därför vill jag köpa en från biltema först och köra i en vecka sen byter jag ut alla. Men går det köra med olika eller? Såg att biltema sålde dem löst. Kanske inte passar med huvudet?

Skroten som finns där jag bor har inga delar till eclipser. Svårt att hitta något överhuvudtaget till Eclipse. Men när det är brännhål i kabeln så måste det väl vara det som är felet? Tyckte inte det var så stor skillnad när jag drog ut den första kabeln, så därför kollade jag inte de andra. Går bilen igång fast man bara kanske har en kabel som sitter på tändstiften?

321 Inlägg
3 oktober 2007
lanred skrev:
Misständer? hur vet jag om den gör det?

Jag ska byta ut alla, men enligt folket på mitsuforumet så är mitsus orginal helkassa så jag ska beställa från nätet och köpa fina och de kostar lite mer, men tar samtidigt längre att få hem så därför vill jag köpa en från biltema först och köra i en vecka sen byter jag ut alla. Men går det köra med olika eller? Såg att biltema sålde dem löst. Kanske inte passar med huvudet?

Skroten som finns där jag bor har inga delar till eclipser. Svårt att hitta något överhuvudtaget till Eclipse. Men när det är brännhål i kabeln så måste det väl vara det som är felet? Tyckte inte det var så stor skillnad när jag drog ut den första kabeln, så därför kollade jag inte de andra. Går bilen igång fast man bara kanske har en kabel som sitter på tändstiften?

Att den hackar kan då vara misständande. Tror dock fortfarande att den inte går på alla.
Men när bilen misständer brukar den hoppa och spotta typ.

Är nog inga problem att köra med olika. Ytterst marginel skillnad när de funkar. Så kör du på och testa Biltemas. Om de passar kan jag inte uttala mig om, tror inte ens jag kollat ner i en Mitsus motorrum någon gång tongue

Gött att vi verkar ha hittat felet iallafall smile
Senast redigerat av HardCore (3 oktober 2007)

555 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Tackar, om du hade bott nära mig hade jag bjudit på öl big_smile

321 Inlägg
3 oktober 2007
lanred skrev:
Tackar, om du hade bott nära mig hade jag bjudit på öl big_smile

Hehe, gillar inte öl. Men det är ju bara de två första som är jobbiga, sen går det ner snabbare än det rinner ur burken lol

Sök