lanred skrev:
Tror också på tändkablar, läste lite mer om det i mitsu forumet och stod mycket om det. Hur kollar jag om jag får soppa? var?
Har ingen kompressionsmätare, vad kostar sånt test hos en bilverkstad?
Kommer tändstiftet att gnista när man har dragit av tändkabeln? ska man starta utan tändkabeln eller ska man dra medan motorn är igång? får man inte stötar då? Vad för skydd är bäst isåfall? gummi handskar?
Först och främst, gör allt i den ordningen jag skrev.
Konstatera vilken cylinder som inte går: Du lossar tändkabeln på t.ex. första stiftet så den inte längre kan få gnista. Går bilen sämre när du lossar tändkabeln på cylinder nr. 1 så är den OK.
Ta nästa kabel och lossa, skulle det då inte märkas någon skillnad så är det den cylindern som inte går.
Kolla om du ha gnista: Ta ett tändstift som du vet fungerar(från någon fungerande cylinder) och sätt i den tändkabeln du drog bort när inget hände. Jorda denna mot metall och be någon gå sätta sig i bilen och vrida på starten och då kollar du om du får gnista. Får du det tar du bort stiftet från cylindern som inte funkade och kollar om du har gnista på det. Får du inte det så är det ju stiftet som är kasst. Får du inte gnista med stiftet som du vet funkade så skulle jag byta tändkablarna. Alltid bra att ha dem bytta även om de fungerar.
OBS! Håll inte i metallen på stiftet! Det känns i fingrarna rätt bra.
Kolla soppan:
När du lossar stiftet från cylindern som inte går så luktar du på det. Luktar det bensin har du soppa, luktar det inte har du antagligen ingen soppa.
Har du både soppa och gnista åker du en sväng till biltema och köper en kompressionsprovare.
Denna ansluter du i den cylinder som inte funkar och vrider på starten och håller fullgas. OBS! Lossa övriga tändkablar så bilen inte startar. OBS2! Märk upp kablarna så du vet var de ska sitta sen.
När du dragit på starten i två sekunder kan du gå ut och kolla vad mätaren står på.
Hoppas du förstår nu. Egentligen "borde" man kunna detta, så mitt förslag är att du ber någon som kan meka en del att bistå dig eller åk till en mindre verkstad och be dem ta en titt. Göra något fel som att dra sönder gängorna till stiften kan bli mycket dyrbart.