5181
Sök

940 ltt: Tomgång med morgonhumör

1 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Hallö!

Kör en 96:ans Volvo 940ltt (helt original) som beter sig något konstigt.

När jag kör och trampar kopplingen sjunker tomgången inte under 1.500, stannar jag så går den ner till 900. Börjar jag rulla lite i friläget (t.ex. när jag står i en backe) går varvtalet upp igen till 1.500. Ganska så jobbigt det här när man står i bilkö, rycker som fan hela tiden. Och det här händer bara på morgonen, måste alltså ha med temperaturen eller luftfuktigheten att göra? (På dan står bilen i varmgarage...)

Tempmätaren beter sig konstigt den också, den går upp till kanske 1/5-dels, sen börjar den darra för att sedan dö, och så ligger den i kallt-läget. Vet inte om det på nåt sätt kan hänga ihop?

Hatar sådana myskofel roll

1 Inlägg
12 januari 2008
skulle ju kunna vara fel på nån tempgivare, så bilen tror att motorn är kall och ger choke.

263 Inlägg
12 januari 2008
Min ltt har lite liknande "fel", den hänger sig på en 1000-1300 varv ibland.. men rullar ja lite framåt på ettan ( nästan kärringstop) så går den ner och stannar på normalt varvtal.. men som sagt, detta händer bara ibland/ sällan.. inte något ja stör mej extremt mycket på men skulle va kul å veta va de är tongue

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

Sök