8529
Sök

jorda slutsteget...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
tja, nu har ja skruvat in slutsteget och allt funkar, men jag sitter och funderar på om jag jordat  den rätt..    det satt en skruv i plåten i bagaluckan...  jag jordade där...

funkar de eller måste man sätta den på nått speciellt ställe?
allt fungerar ju så de borde ju vara ok tänkte jag..  men när jag såg en här på garaget som jordade i bältena blev jag osäker... snälla help...

(none)
1 725 Inlägg
5 oktober 2007
richardoo290 skrev:
tja, nu har ja skruvat in slutsteget och allt funkar, men jag sitter och funderar på om jag jordat  den rätt..    det satt en skruv i plåten i bagaluckan...  jag jordade där...

allt fungerar ju så de borde ju vara ok tänkte jag..  men när jag såg en här på garaget som jordade i bältena blev jag osäker... snälla help...

Det måste ju vara kaross del..Å är det verkligen  det?

Å sen om du har lack på fästpunkten så får du se till att skarpa bort den för att få
bästa möjliga jord.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Braather skrev:
richardoo290 skrev:

Det måste ju vara kaross del..Å är det verkligen  det?

Å sen om du har lack på fästpunkten så får du se till att skarpa bort den för att få
bästa möjliga jord.

//Jonas

kaross...?   det är "bilens skelett"  ja vet men.. jag är inte säker på om den sitter rätt, den sitter i plåt som inte är lackad ..   vad är de värsta som kan hända ifall den är fel-jordad?

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
5 oktober 2007
då kan steget paja! men gör bara en bra jord punkt i chassit som e plåtrent så ska det inte vara nårra problem. är du osäker på detta så spela inte med steget förens du har fixat en bra jordpunkt. en bra jordpunkt gör saken bättr smile
Senast redigerat av Team-H (5 oktober 2007)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

2 911 Inlägg
5 oktober 2007
Bakluckan kan ibland vara ytterst dåligt jordad, då ofta gångjärnen har plast i själva lagret.
Oftast sitter det en tunn tunn kabel ut i luckan för ev. skyltbelysning m.m. som jordar.

Så nej, jag skulle nog leta upp en bättre jordpunkt än i luckan.

Slipa plåtrent, genomgående bult eller skruva fast med plåtskruv.

(none)
1 725 Inlägg
5 oktober 2007
ÄR det väldigt dålig jord så kan steget ta en hel del styrk och ev. gå sönder..

--Lev i går som det vore i morgon--

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
hm, den sitter inte i bakluckan heller, utan lite längre in precis där luckan slutat .. och så rakt upp i en skruv som sitter i plåt..  hm, ska ta en bild imorn och slänga upp så får ni godkänna de?

2 911 Inlägg
5 oktober 2007
richardoo290 skrev:
hm, den sitter inte i bakluckan heller, utan lite längre in precis där luckan slutat .. och så rakt upp i en skruv som sitter i plåt..  hm, ska ta en bild imorn och slänga upp så får ni godkänna de?

Nere i golvet? isåfall tror jag att jag vet vilken du menar, den är genomgående och ska fungera bra.
Se till att det inte är färg imellan kabelskon och plåten bara.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
richardoo290 skrev:

Nere i golvet? isåfall tror jag att jag vet vilken du menar, den är genomgående och ska fungera bra.
Se till att det inte är färg imellan kabelskon och plåten bara.

nä inte neråt utan rakt upp, och där fanns det heller ingen lack så jag sket i att sandpappra..

tokfrans
982 Inlägg
5 oktober 2007
skaffa en fet ringkabelsko och jorda i en av bältesbultarna.. klockrent. .smile

Sök