7062
Sök

Calibra ryker vitt, komp ok men HÖGT...? Käns lite små slö...

892 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Tja,

Jag tyckte Calibran vitrykte lite mycket igår och blev ju orolig för topplockspackningen. Men idag så komptestade jag den, och tydligen ska kompet vara 13-13.5 bar på alla cylindrar, så det verkar vara OK. Men 13 bar! Haynes säger jag ska ha ~10.8. Vad i h*vete kan det där bero på? Kass mätare? Vet inte om toppen är planad förut, men det kan väl ändå inte göra så mycket? Jag hade inte dragit ur injektorerna, har det nån inverkan?

Annars tycker jag bilen är lite små-slö, så vad kan jag kolla mer? Har även kollat så den tänder på alla cylindrar, och det var inga problem. Har "testat" kopplingen också (köra i hundra, växla till 5'an och ge full gas) och det verkar lugnt det med. Ska jag fortsätta med att kolla bränsletryck och tjuvluft?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
5 oktober 2007
jag har samma problem.. jag tror de är nått med tändstiften
fassan sa de kan va fel på motorn så man kanske måste byta..
ska dock kolla på de imorn..

tack på förhand!!
vad tror ni?

volvo 740 racing

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 oktober 2007
hade 13.5 i min gammla golf med planad topp...

892 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
kicker_simon skrev:
jag har samma problem.. jag tror de är nått med tändstiften
fassan sa de kan va fel på motorn så man kanske måste byta..

Kan vara, fast alla cylindrar verkar ju tända och stiften ser bra ut, inte svarta inte vita.
Kanske kan vara nått ändå. Har tänkt byta tändmodulen, kablarna, stiften och bränslefiltret under vintern så får se ifall det kan hjälpa.

Btw, en motor är inte bara "nått fel på", utan mycket går att fixa. Jag är inte alls bra på motorer, men jag tror att så länge din bil inte har skurit eller spruckit eller nått annat otäckt så borde det allt gå att fixa. smile

MeloveGolf skrev:
hade 13.5 i min gammla golf med planad topp...

Ok, vet du vad den ska ha i normalkomp? 13.5 med 10.8 (på min då) som ursprung känns lite väl mycket, och kanske är skadligt för motorn?

Är tacksam för mer ideér om vad som kan krångla med bilen. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

vectra--power
5 oktober 2007
hmm jadu... Men ett tips är att gå in på www.opelsportclub.com/forums   fråga där, finns mycke kunnigt folk om opel där.
Senast redigerat av vectra--power (5 oktober 2007)

121 Inlägg
8 oktober 2007
Android skrev:
Tja,

Jag tyckte Calibran vitrykte lite mycket igår och blev ju orolig för topplockspackningen. Men idag så komptestade jag den, och tydligen ska kompet vara 13-13.5 bar på alla cylindrar, så det verkar vara OK. Men 13 bar! Haynes säger jag ska ha ~10.8. Vad i h*vete kan det där bero på? Kass mätare? Vet inte om toppen är planad förut, men det kan väl ändå inte göra så mycket? Jag hade inte dragit ur injektorerna, har det nån inverkan?

Annars tycker jag bilen är lite små-slö, så vad kan jag kolla mer? Har även kollat så den tänder på alla cylindrar, och det var inga problem. Har "testat" kopplingen också (köra i hundra, växla till 5'an och ge full gas) och det verkar lugnt det med. Ska jag fortsätta med att kolla bränsletryck och tjuvluft?

13.5? är ju väldigt högt, om man har så hög kompa så måste man nog ändra tändningen oxå. tror inte att org. tändläge ger optimal med den settuppen.
men vad vet jag /Mvh Raz

892 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Jag ställde frågan på sidan du tipsade om vectra-power, och det verkar som om de tycker att det är ok, så länge det inte skiljer i kompression mellan kolvarna. Det som stod i Haynes är, vad jag fick förklarat, kompressionsförhållandet, alltså skilldnaden mellan max/min läge på kolven. Tydligen kan själva kompressionen vara rätt hög, tydligen upp till 17 bar på nya bilar, så de tyckte inte det var någon fara. smile

Man får väl hålla tummarna och se... smile

Tack för hjälpen.

Min projekt tråd

Sök