chippa saab 9000

iceman89
8 oktober 2007 · 158 Inlägg

hej!

Jag har en saab 9000 2.3 cs -93 utan turbro som jag funderar på att chippa och jag undrar om jag ens kan chippa den? vad skulle detta kosta? vad finns de för olika prestanda alternativ (hk) ? hur kommer detta påverka min bränsleförbrukning? påverka min motor?

mvh Rob

twin_cam Smålänning
8 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Visst kan du chippa den, men du har ju LH-jetronic, så förvänta dig inga under som med trionic-motorerna.

Kolla på www.maptun.se

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hammarslag Inläggskritiker
8 oktober 2007 · 990 Inlägg

iceman89 skrev:
hej!

Jag har en saab 9000 2.3 cs -93 utan turbro som jag funderar på att chippa och jag undrar om jag ens kan chippa den? vad skulle detta kosta? vad finns de för olika prestanda alternativ (hk) ? hur kommer detta påverka min bränsleförbrukning? påverka min motor?

mvh Rob

Chippning ger mest effekt på turbomotorer, men visst kommer du få lite lägre soppaförbrukning pga optimalförbränning, och motorn kommer inte må sämre.
www.speedparts.se har delar med

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
iceman89
9 oktober 2007 · 158 Inlägg

hur mycket effekt kan jag som max få ut av min motor?

CarbonLoader Team Carkings
9 oktober 2007 · 2 300 Inlägg

Enligt Qvarnis är Saab 9000 & Toyota Celica typ dom enda bilarna som inte går bra att chippa! Själv vet jag inte men ska kolla upp det då jag håller på att starta eget chipföretag.

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Markus_MR2
9 oktober 2007 · 761 Inlägg

ST-Racing skrev:
Enligt Qvarnis är Saab 9000 & Toyota Celica typ dom enda bilarna som inte går bra att chippa! Själv vet jag inte men ska kolla upp det då jag håller på att starta eget chipföretag.

Och qvarnis vet som vanligt inte vad han pratar om... Saab har sitt trionic som troligtvis är bland de mest trimvänliga på standardbilar. Även de gamla med DI/APC är väldigt enkla att trimma. Toyota är det lite värre med. har för mig, men är inte säker, att man måste köra med piggyback om man ska ändra ngt.

Men som svar på frågan, så är det inte lönt att plöja ner de drygt 2000 pengar som krävs. Du får tanka 98 istället för 95 och där förlorar du pengarna du sparar i mindre bränsleåtgång.

Senast redigerat av Markus_MR2 (9 oktober 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Fredrik-79
9 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Byt till en turbo bil först och sen trimma så kan du få ut mycket effekt. Välj då helst en efter -94a.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
iceman89
9 oktober 2007 · 158 Inlägg

okej tack för svaren

vickeboy Maskin Tekniker Atlas Copco
9 oktober 2007 · 46 Inlägg

kolla på speedparts de har vel lite trim till sugisar smile

Euroman
9 oktober 2007 · 493 Inlägg

Speedparts har chip det ger 10hk till en sug bil och om du skall ha turbo så välj trionic som dom sa längre upp i tråden. trionic är ett självlärande system funkar mycket bättre.

AxlSam
7 november 2007 · 1 497 Inlägg

Anväder tråden lite.
Någon som vet hur mycket rabatt Speedparts ger om man är medlem i STCS? smile

Jesper_Hansen Saab nörd
25 augusti 2009 · 4 Inlägg

AxlSam skrev:
Anväder tråden lite.
Någon som vet hur mycket rabatt Speedparts ger om man är medlem i STCS? smile

det står koder på alla produkter

AA=0%
A=10%
B=15%
C=20%
D=25%

SAAB - med jetplan i generna..
Saab 9000 cse 2.3T "Dumpen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang