1941
Sök

motor byte. reg bes?

glidare
105 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
hej hej ja har funderat lite på om ja ska byta motor i min toyota hilux...

de sitter en trött bensin:are i den nu som drar typ 1.1L/milen om man kör lungt de e inga problem att få den och dra 1.5L/milen om man vill.

funderat på och sätta i en dieslare..

vad ska man i så fall välja för motor?

och hur går de med besikningen?

va kostar de å regbesikta den?

ska man köpa motor och grejer från skroten eller ska man köpa en hel bil å plocka grejer från?

//myra

member off brownridge hellracers

51 Inlägg
9 oktober 2007
myran88 skrev:
hej hej ja har funderat lite på om ja ska byta motor i min toyota hilux...

de sitter en trött bensin:are i den nu som drar typ 1.1L/milen om man kör lungt de e inga problem att få den och dra 1.5L/milen om man vill.

funderat på och sätta i en dieslare..

vad ska man i så fall välja för motor?

och hur går de med besikningen?

va kostar de å regbesikta den?

ska man köpa motor och grejer från skroten eller ska man köpa en hel bil å plocka grejer från?

//myra

Köp en annan bil

glidare
105 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
tack för mycke lärorikt svar:)

är de ingen som vet hur man ska gå till väga med besiktning osv
Senast redigerat av myran88 (10 oktober 2007)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
10 oktober 2007
Hör med besiktningen?

Egen företagare
201 Inlägg
10 oktober 2007
Har bilen katalysator så får du ej byta motor,har byggt om en isuzu 88 utan kat så den gick i genom besiktningen

glidare
105 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
tack för bra svar

okej jo den har ju katalysator.....

finns de några billiga sätt att bygga om motorn på så att man kan få ner soppa förbrukningen?

//Myra

10 287 Inlägg
11 oktober 2007
Hej Myra, I Sverige har vi en lagstiftning - via Naturvårdsverket - som gör att bilar måste avgasceritifieras. Och bilprovningen är bara intresserad av att man har rätt intyg. Och detta intyg får bara billtillverkaren eller dennes representant i Sverige utfärda (om dom vill alltså, dom måste inte - dom kan blåvägra).
Intyget skall säga att hela motorinstallationen är EXAKT som någon modell som är avgascertifierad i Sverige.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Eliminator
1 441 Inlägg
11 oktober 2007
1! precis som Sharky skrev.
2 Kan även bli så att du måste byta bromsar då även de brukar vara klenare på en Bensinare.
Som sagt kolla med bilprovningen innan du börjar, så du vet om det är möjligt. Samt om tillverkaren kan skaffa intyg, en förutsättning är att bilmodellen har dieselvariant på det chassit. Översyn av motor och kanske ev. byta utväxling på bakaxel kan vara en väg att få ner förbrukningen.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

glidare
105 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för bra svar.. smile

vad tycker ni att jag ska andvända för motor isåfall?
behöver ju inte va nån racing motor precis..

har funderat på en merca diesel..

isuzu hade ju vart bra för de har ja en hemma.. men den e kanske för liten?

//Myran

10 287 Inlägg
12 oktober 2007
Tror du verkligen av Toyota har avgascertifierad en Hilux med Mercadiesel här i Sverige.

Vad är det för årsmodell på din Hilux?

/Göran

myran88 skrev:
har funderat på en merca diesel..

(Groucho Marx).

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
12 oktober 2007
myran88 skrev:
tack för bra svar

finns de några billiga sätt att bygga om motorn på så att man kan få ner soppa förbrukningen?

//Myra

hej myra att få ner bränslerörbrukningen på en bil är igentligen inte så svårt. Bara se till att ha motorn i toppskick så slipper du bygga ny motor om det är just bränsleförbrukningen du retar dig på.

Sportluftfilter som man sätter i orginalboxen och sportavgassystem e två mycket enkla och rellativt billiga sätt att sänka just bränsleförbrukningen på.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

glidare
105 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
tack för bra svar

Sharky: nej de tror ja inte:) slarv läste ditt tidigare inläg de måste alltså vara en likadan motor som diesel hilux har?
det är en -95

SpittaN:okej hur mkt tror ni att det gör med att byta detta?

eventuelt byta bakaxel som soktares sa

//Myra

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
12 oktober 2007
hej myran jag e värkligen ingen expert på området men jag bytte olja, oljefilter, stift o t-kablar, fördelare o rotor, rensade förgasaren och satte in ett sportluftfilter i burk  då ändrades förbrukningen från 1,3 till 0,8 blandad körning. Äterförsäljare av sportavgassystem hävdar att förbrukningen minsakar eftersom avgasernas motstånd minskar vid ett grövre system (detta har jag ingen erfarenhet av men det låter lågiskt)...

212 Inlägg
12 oktober 2007
Sen det med att byta motor.. Vi var inne i förmiddags på bilprovningen och skulle göra en regbes. En lång compakt som i orginal hade en 240D och nu hade vi haft i en 300D med stt turbo, så kommer vi in och där förklarar han för oss att vi måste söka tillstånd hos daimler / chrysler Malmö. För att kunna få byta motor. Han berättade även för oss att hade vi kommit in med en Volvo och bytt motor så hade vi aldrig fått tillstånd från Volvo. Detta var något som jag då aldrig hade hört talas om. Var han bara grinig och petig eller är det så? Därför grunner jag på om du kanske också skulle behöva ansöka om tillstånd ifall du skulle byta motor i din Toyota?

glidare
105 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
tack för bra svar

okej
SpittarN: okej ska göra service på bilen och se hur mycke de gör.

sportluftfilter är det någon skilnad luftfiter och luftfilter? jag tänker på om de gör någon skillnad på och köpa billigt eller dyrt?

sportavgassystem finns de inte till min modell... är det värt och bygga själv? katalysatorn i såfall är det värt att köpa "racing" katt för bränsle förbrukningens skull
vad skall man sata på för tum?

Spethz_: okej ja skall kolla upp detta innan jag börgar byta på min... hoppas det löser sig för dej. om han var grinig eller ovanligt petig kan ja inte svara på..

men ja tycker du skall höra med: "Sokrates" han verkar ha koll på detta. du får gjärna medela hur de har gått med besiktningen.

MVH Myra

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
13 oktober 2007
myran88 skrev:
sportluftfilter är det någon skilnad luftfiter och luftfilter? jag tänker på om de gör någon skillnad på och köpa billigt eller dyrt?

Man brukar säga att man får vad man betalar för wink  Jag har ett pipercross kostade kanske 400:- men märkesval e väl upp till var och en tror inte märke gör så fruktansvärt mycket men det e förmodligen skillnad på ett filter för 20kr o ett för 500kr... Fördelen med alla sportluftfilter är att de är tvättbara så du kan ju ha samma filter så länge du behåller bilen.  Och ska du ha bilen iett tag till  och orginal filtrett  korstar runt  100 spänn så tjänar du ju in ett sportluftfilter snabbt (Plus att bilen dricker mindre då ju)....

152 Inlägg
13 oktober 2007
Spethz_ skrev:
Sen det med att byta motor.. Vi var inne i förmiddags på bilprovningen och skulle göra en regbes. En lång compakt som i orginal hade en 240D och nu hade vi haft i en 300D med stt turbo, så kommer vi in och där förklarar han för oss att vi måste söka tillstånd hos daimler / chrysler Malmö. För att kunna få byta motor. Han berättade även för oss att hade vi kommit in med en Volvo och bytt motor så hade vi aldrig fått tillstånd från Volvo. Detta var något som jag då aldrig hade hört talas om. Var han bara grinig och petig eller är det så? Därför grunner jag på om du kanske också skulle behöva ansöka om tillstånd ifall du skulle byta motor i din Toyota?

Som jag har förstått det hela får man byta motor inom ramen för vad som fanns som alternativ. Exempel: Jag har en Mercedes 200D -66.Vill jag byta motor,så får jag nöja mej med att byta till en 240-för den är lik originalmotorn utseendemässigt.Ska jag vara petig kan jag ta en 220 motor,för det fanns till den karossen sista året den gjordes.
Så om du hittar en motor som finns till din modell,så kan de inte säga så mycket-förutom att möjligen begära intyg från gen.agenten om att det är rätt motor då. Detta är nog lite kinkigare på en -95'a än på gammalt skrot från 60-talet:P

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

10 287 Inlägg
13 oktober 2007
Precis, på en -95:a så är man rökt.

Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Bilprovningen vill ha intyget ovan. Så enkelt är det. Enligt lagens bokstav så får du inte pilla med ett enda skit som har med motor eller motorns styrstystem inkl alla delar som ingår i avgascertifieringen. På en bensinare så får du inte ens byta till andra tändstift än dom som modellen är avgascertifierad med.

(Vad man kan komma undan med är en helt annan sak - men det gör det inte lagligare för det)

Det är alltså Naturvårdesverket som bestämmer, inte Bilprovningen - dom vill bara se intyget.

/Göran

SevilleDiesel skrev:
Detta är nog lite kinkigare på en -95'a än på gammalt skrot från 60-talet:P

(Groucho Marx).

glidare
105 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för bra mycke bra svar.

Om jag vill ha en dielsel motor i min bil, så måste jag alltså skaffa en motor från annan hilux med ungefär samma års.modell då alltså?

och sedan gå till general agenten/represantör för toyota i sverige och be om ett intyg.

och sedan reg.bes.

har jag rätt?

//Myra

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
Jepp. Motor plus allt som har med avgasrening och som ingår i certifieringen, sannolikt avgassystem, luftburk mm.
Men som sagt var - huruvida Toyota vill ta på sig detta och vad dom debiterar dig för dig är en annan sak.

/Göran

myran88 skrev:
okej tack för bra mycke bra svar.

Om jag vill ha en dielsel motor i min bil, så måste jag alltså skaffa en motor från annan hilux med ungefär samma års.modell då alltså?

och sedan gå till general agenten/represantör för toyota i sverige och be om ett intyg.

och sedan reg.bes.

har jag rätt?

//Myra

(Groucho Marx).

Sök