8430
Sök

b230ft drar olja?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
halå., har en ft motorn som börjat dragit olja, men luktar inge bensin alls om oljan, ventil tätningar?, dragit ca 2liter på 3-400 mil, ryker och luktar fan om man drar på lite.., vore tacksam för någon som kanske vet vad det är för fel..

mvh// tal0n

Smålänning
7 887 Inlägg
10 oktober 2007
Är turbon frisk?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
den är nästan ny och finfin., ingen olja i tryckrören heller..

1 453 Inlägg
10 oktober 2007
Vilken färg har röken? Hur ser kylarvattnet ut?

755 Inlägg
10 oktober 2007
prova att göra ett komptest

761 Inlägg
10 oktober 2007
Om det är ventiltätningarna så är det ganska lätt att se, för då ryker det mest när motorn har stått still och mycket olja runnit ner i cylindern/arna. Hög oljeförbrukning kan betyda högt vevhustryck och högt vevhustryck kan betyda att kolvskada/taskiga ringar. Så ett komprov är inte fel, men gör då så att du först mäter, sen häller du en skvätt olja i cylindern och mäter igen, har trycket gått upp så är det fel på kolvar/kolvringar och är det lika som innan så är det toppen. Gör en riktig kompmätning, dvs full gas och kör på starten i minst 7-8 sekunder.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
gjort komtest, likadant som när jag köpte bilen för ca 1100mil sen, mellan 8,3 till 9,8.. sen inge olja på stiften.. hörde med volvo och dom sa att returen till tråget kan sätta igen sej, eller vevhusventen..

510 Inlägg
13 oktober 2007
tal0n skrev:
gjort komtest, likadant som när jag köpte bilen för ca 1100mil sen, mellan 8,3 till 9,8.. sen inge olja på stiften.. hörde med volvo och dom sa att returen till tråget kan sätta igen sej, eller vevhusventen..

8.3 - 9.8 .. (?) .. Är inte det en aning stor skillnad? På turbomotorer med lågkomp-motorer får det väl inte skilja mer än typ 0.4 mellan cylindrarna .. Så står det iaf på min kompmätare (instruktionerna) .. Högkomp kunde det vara mer, upp till 1.2 om ja inte minns fel (kan kolla när ja kommer hem) .. hmm, Ft sa du, Går det inte en slang ifrån vevhusventen till slangen mellan luftburk och Turbo? Har du för slitna kolvringar på en cylinder trycker man kompet ner i tråget, sen lättast vägen ut .. (På min bil vevhusventen) .. Kanske är likadant för dig, bara det att oljan åker till turbon sen hela rundan och ut som avgaser? Bara en teori .. På min var en kolv spräckt, och det resulterade till en massa oljepåfyllning ..

rätta mig om ja är helt ute och cyklar ..

Mvh Johan

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
nja har läst och kollat jag, hört med volvo, skillnaden jag har är inge peoblem,skilljer inte 1,5 mellan 2 cylindrar, isåfall skulle det nog vara värre, är runt 0,5 diff på allihopa..men  att oljan sen åker till turbon via vevhusventen, om det var så du mena, så är det nog inte så skulle jag tro, för turbon är "torr" den., tycker impellern skulle vara fuktig då, och att det skulle bli blött i tryckrören, men dom är torra dom..,

510 Inlägg
14 oktober 2007
tal0n skrev:
nja har läst och kollat jag, hört med volvo, skillnaden jag har är inge peoblem,skilljer inte 1,5 mellan 2 cylindrar, isåfall skulle det nog vara värre, är runt 0,5 diff på allihopa..men  att oljan sen åker till turbon via vevhusventen, om det var så du mena, så är det nog inte så skulle jag tro, för turbon är "torr" den., tycker impellern skulle vara fuktig då, och att det skulle bli blött i tryckrören, men dom är torra dom..,

ja är där torrt så fungerar nog inte min teori smile Har du kollat andra forum om 740isar som drar olja? Finns ju några stycken .. Fast alla verkar handla om igensatt vevhusvent haha ..

Mvh Johan

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
hehe näe men sk anog kolla dom.., jo hade en annan 740 tic förut som drog olja, eller rättare sagt, den spruta olja överallt den, gick åt 1liter olja på 10 mil där tongue, hehe, där satt bland annat vevhusventen igen, gjorde rent oljefällan där., sen så läkte ten vid kammen i toppen, jadu överallt, men hade gått 44000mil den, förmodligen väldigt slutkörd:D tongue hehe

Sök