6340
Sök

Fixa lite rost och Lacka - har jag tänkt rätt?

Biltokig
870 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Tjenare, skall fixa lite rost som kryper under kjolarna tänkte jag så jag ville bara kolla ifall ni har några bra tips?(vet att detta har varit uppe innan ja...)
Men framför allt så vill jag höra synpunkter på hur jag tänkt mig att det ska gå till:

Först slipar jag plåtrent och sedan gör jag ytan lite fin med sandpapper medel och gör rent med thinner el. dylikt
Sedan lägger jag på AC-Primer(zink-spray)
Sedan lägger jag på Grundlack/primer(för AC-primer räcker väl inte?)
Sedan ruggar jag upp grundlacken med ganska fint sandpapper(typ 600?)
Lackar sedan i flera mycket tunna lager på med topplacken

Låter det bra? smile Sedan så är ju min ingen metallic-lack, men skall jag ändå lägga på ett tunt lager klarlack ovanpå?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Biltokig
870 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
måste väl finnas mängder med folk som gjort detta? neutral

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
15 oktober 2007
skippa klarlacken, punktblästra iställer för att slipa, annars kommer det rosta igen...

man lever bara en gång så lev väl!

892 Inlägg
15 oktober 2007
Bullo skrev:
skippa klarlacken, punktblästra iställer för att slipa, annars kommer det rosta igen...

Blästring kommer ju alltid upp, och det är säkert bra, men det måste väl gå att få bort rosten utan bläster, eller ska man behöva lämna in bilen till någon?

OT: Jag är verkligen(!) ingen expert, men av vad jag läst så låter det där rätt. Vad jag sett förutom det du tar upp är att du kan ofta behöva lägga på nått lager spackel för att jämna ut, men zink-sprayen kanske räcker...?
Hur som helst är det viktigt att få det riktigt jämnt, annar kommer det synas direkt genom lacken. Sök efter rost här på forumet så borde du få upp ett antal trådar om det. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2007
Hand/maskinslipning funkar inte i längden.. inte på skärmkanter iallafall.
Så jag tror starkt på blästring. Sen kan det även vara bra att göra all slipning/blästring
där det är varmt och torrt.. eller värma plåten efter slipning och innan påläggning
av zinkprimer, så man slipper att fukt hamnar under färgen.

341 Inlägg
16 oktober 2007
Såhär gör jag... men det betyder inte att det är rätt smile

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Sök