Felsökning bluddrande SAAB 9000 2,3T

AxlSam
14 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Har under ett par månader försökt komma underfund med vad det är för fel på bilen.

Saab 9000 CSE 2,3T -92

Har bytt stift, bensinfilter, bränslepump samt kollat med annan DI-kassett.

Hackar och bluddrar.

Länkar upp en video.
http://www.garaget.org/video/search.php … p%3Dvideos

Någon som känner igen felet?

Senast redigerat av AxlSam (14 oktober 2007)

PerArne Mycke vill ha mer...
14 oktober 2007 · 611 Inlägg

vad har du mer provat att byta?? Provat MAP sensorn?? Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

//Per-Arne
Markus_MR2
14 oktober 2007 · 761 Inlägg

Låter som den bara går på 3 cylindrar hela tiden.. Vilka stift har du i? Kollat kompet? Är CE lampan tänd?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Garfield
14 oktober 2007 · 1 019 Inlägg

Volvo_Perka skrev:
vad har du mer provat att byta?? Provat MAP sensorn?? Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

Nån MAP-sensor finns inte, däremot en luftmassamätare som skulle kunna krabba. Du kan göra en "snabbkontroll" genom att plocka loss den och kolla att trådarna är hela.

Svärd Mr,
14 oktober 2007 · 219 Inlägg

Tja. min bil har också gjort så ett par gånger.. smile
på min va de vacuum slangar som hade spruckit bl,a slangen till bränsle regulatorn. Kolla lite slangar när du ändå e under huven och rotar. Har den betett sig konstigt innan när du har kört? Tex slått ifrån när du har haft fullt ladd??

MVH

AxlSam
14 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

vad har du mer provat att byta?? Provat MAP sensorn?? Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

Hur kollar jag respektive saker?

Var nämligen så att jag bytte motor i somras. Eller en verkstad gjorde det åt mig.
Efter det ville den inte gå riktigt när laddtrycket börjar komma.
Börjar hacka. Precis som den inte får tillräckligt med bränsle.

Bytt stift. AD motor gav mig stift som sagt till mig att skaffa på STCS.
Minns ej beteckning.

Vart hittar jag bränsle regulatorn?

Svärd Mr,
14 oktober 2007 · 219 Inlägg

Om den sitter som på modellen äldre med samma motor så bor den precis bakom motorn på höger sida framifrån sett. Kommer en vacuum slang från höger och sitter på undersidan.

Har du kollat så att inte magnetventilen kärvar??

Senast redigerat av Svärd (14 oktober 2007)

AxlSam
14 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Har du kollat så att inte magnetventilen kärvar??

Har tre stycken liggande smile
Så imorn blir det ut och kolla lite slangar.
Byta magnetventil och byta DI-kassett igen.

Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

Hur kollar jag detta?

jonTe
15 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Ush va den gick illa.....

Magnetventil kan du skriva av direkt då en trasig sådan inte får motorn att gå på 3 cylindrar.

Jag hade skruvat ur stiften och läst av färg, man kan säkerligen se vilken cylinder det är som inte vill hänga med riktigt.
Eftersom du bytt stift är det ju inte troligt att det är dessa utan mer troligt att det är DI-kasetten eller något med  bränslet.
Kanske en spridare som inte öppnar pga mekaniskt eller elektriskt fel?
Ta reda på vilken cylinder som inte går först så blir det lättare att felsöka.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
15 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Kolla så de inte är vevaxel givaren som är dålig.
Inte ovanligt att den ger samma symptom som en dålig DI kassett.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AxlSam
15 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Stiften hade samma färg allihop.
Svartaktiga. Torra.

Var sitter vevaxelgivaren?
Och hur testar jag BTR?

jonTe
15 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
Stiften hade samma färg allihop.
Svartaktiga. Torra.

Då kan man misstänka att den inte får bränsle på någon burk.....
Har kabelmattan eller insuget vart loss?
Det sitter jordkablar mellan 1-2:ans och mellan 3-4:ans insugspipa som b.l.a jordar spridarna. Kolla så dessa sitter fast.
Kolla oxo hur spridarkontakterna och kabelstam ser ut.

Sitter de fast, och kontakterna ser bra ut hade jag testat med ett gäng andra spridare.
Är man lite jäklig kan man ju skruva loss hela fuel-railen och spoppa spridarna i 4 glas för att sedan köra på på startmotorn så ser du om någon utav dessa inte funkar.

Hittar du inget på bränslesidan får man gå vidare med kompprov osv....

MVH Jonas
..............
AxlSam
15 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Bytte som sagt motor i somras. Då ska killen som gjorde det ha bytt insug och tagit det från den gamla motorn.

Jag har kvar den gamla motorn. Kanske kan flytta över spridarna från den?
De vet jag ju att de har fungerat.

Kompmätte även bilen precis.
Cyl 1: 11.03
Cyl 2: 11.03
Cyl 3: 10.69
Cyl 4: 10.69

Verkar ju vara väldigt jämnt och bra.
Vad kan man utesluta genom det komptestet?

AxlSam
15 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Glömde säga att bilen baktänder lite när man precis stängt av den också.

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
15 oktober 2007 · 2 258 Inlägg

Hur många varv ligger tomgången på?

Sump Runk Rätt O Slätt!
AxlSam
15 oktober 2007 · 1 497 Inlägg

Runt 1000 rpm.
Men efter att ha tryckt på gasen går den ner till 500 för att sedan stiga till 1000 igen.

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
15 oktober 2007 · 2 258 Inlägg

AxlSam skrev:
Runt 1000 rpm.
Men efter att ha tryckt på gasen går den ner till 500 för att sedan stiga till 1000 igen.

Okej... Lurigt :S
Jag skulle nog oxå tippa på nån vacuumslang eller nått sånt...
Jävla lurigt att den håller på så :S

Sump Runk Rätt O Slätt!
jonTe
15 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
Då ska killen som gjorde det ha bytt insug och tagit det från den gamla motorn.

Kolla då jordkablarna...

AxlSam skrev:
Bytte som sagt motor i somras.

Har den gått lika illa hela tiden eller har det kommit på sistone?

AxlSam skrev:
Jag har kvar den gamla motorn. Kanske kan flytta över spridarna från den?
De vet jag ju att de har fungerat.

Låter som en bra idé.

AxlSam skrev:
Vad kan man utesluta genom det komptestet?

Att du inte har et JÄTTE-läck på ventiler, topplockspackning eller kolvringar.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
16 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Låter ju mer som om den får för mycket bränsle om den baktänder.
Kolla hur stiften ser ut.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
16 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kolla hur stiften ser ut.

AxlSam tidigare i tråden skrev:
Stiften hade samma färg allihop.
Svartaktiga. Torra.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang