Jag har en WV LT31 2,4l TD som läcker diesel från skarven mellan själva insprutningspumpen och fördelarhuvudet. Jag kan i princip ingenting om bilar och mekande men jag pluggar och har med andra ord inte råd att lämna in bilen till verkstad. Jag har letat tips på internet och misstänker att det kan vara packningen som sitter runt pumpaxeln som är trasig. Till saken hör att jag för två veckor sen bytte två bränsleslangar. En som går in i pumpen och returslangen som går tillbaka från sista spridaren. Jag har nu förstått att det är mycket illa att få in smuts i pumpen.. det kan hända att det kom in när jag bytte slangarna för det var inget jag hade under uppsikt.
Min förhoppning är att det bara är packningen som behöver bytas, men oavsett om det räcker med det eller om jag måste byta hela pumpen siktar jag på att göra jobbet själv... Men för att klara detta behöver jag nog en väldig massa hjälp och råd.
Mina frågor:
Är det mycket avancerat?? (kan jag klara det med mycket vilja?)

Vad tror ni om min diagnos?? kan det vara packningen eller e hela pumpen trasig eller är det något helt annat?
Hur farligt är det att få in smuts? krävs det gruskorn eller pajjar pumpen av typ lite damm??
Hur får jag remhjulet/remmen till kammen i rätt läge när jag skruvar dit pumpen igen?
Vajrar och rör och sånt som går in i pumpen.. vad behöver jag tänka på med dom?
Alla andra saker jag inte ens vet att jag inte vet... hur ska jag göra??

Alla tips mottages mycket tacksamt!!
Mvh Jon
Bild på var det läcker
Bild på slangarna som jag bytte