4768
Sök

Spolarvätsketank som läcker? Volvo 740.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
hej, när jag fyller på spolarvätska tar det en timme så är behållaren tom igen,
kanske nån slang eller nått som pajjat?  hursomhelst är jag inte direkt kunnig så.
tips på hur man kan ta reda på var felet finns.. och hur man lagar det. är uppskattat!

//Tack

*Ändrade på den dåliga rubriken.
Tips finns här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176

MVH Jonas/moderator

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
Antagligen är det själva behållaren som är trasig, men iof kan slangen ut från behållaren läcka också. Kolla upp de sakerna.

1 004 Inlägg
15 oktober 2007
titta under bilen vart det droppar? följ sedan droppet till felkällan och täta läckan med lämpligt tillbehör/eftermarknads slang smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
men om det är fel på behållaren, hur lagar man?  måste man byta ut den? vart får man tag på en behållare då?

om det är slangen? hur lagar man? måste den bytas? vart får man tag på en sådan då?

(och ja vet att jag är dum-i-huvet när det gäller bilar)

1 813 Inlägg
15 oktober 2007
kan vara pumpen lr där den packningen sitter där vätskan ska pumpas ut ifrån ibland kan det vara kass lr så kan den bara sitta lite fel så rinner det ut den vägen.. kan vara svårt att se om det kommer ifrån den men fyll den med vatten och spill inte så ska du kunna se vart det rinner ut ju..!!  ibland kan det vara enkla fel å ibland inte.. annars får du åka in till en verkstad så dom kan hissa upp den och kolla lite mer noga underifrån så lär dom se felet.. ibland e det inte dyrt för bara en undersökning men visst det e pengar men kan du inte se det hemma så.. du behöver ju inte be dom göra vid felet utan bara felsöka så kanske du kan fixa det hemma själv sedan.. lycka till iaf vet inte hur behållaren sitter på din bil men e den lätt å skruva av så kan du ju ta los den å fylla den med vatten å se om det är den som läcker;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

375 Inlägg
15 oktober 2007
Det du bör göra först är att kolla att behållaren är hel.

Arbetet tar inte lång tid och är inte svårt att utföra.
behållaren sitter under boxen som håller i luftfiltret.

det du måste göra är att ta bort hela luftfilter boxen.
Den är inte fastskruvad, utan sitter i gummi fästen.

När du väl fått bort luftfilter boxen så ser du exakt hur allting sitter.
Det sitter 2 st spolarpumpar som man bara drar rakt upp för att få loss. Du kan även ta bort elkontakterna som är fästa på dem. Men du bör märka upp vart kablarna ska sitta.

Själva behållaren sitter löst så den är det bara ta upp.
Sedan är det bara fylla behållaren med vatten så ser du om det är ngn läcka.

Läcker det inte så måste man kolla att gummitätningarna där spolarpumparna sitter i håller tätt.

Det här är iaf en grund felsökning.

Delar finns på ex skroten och det fungerar i alla lägen.
Senast redigerat av Andreas_ace (15 oktober 2007)

Sök