2011
Sök

Hur fan ska man få in en fot i motorkarriären?

23 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
ja  nu  är det så  att  jag  som fattig slavande arbetare.   vill  göra  karriär inom  motorsporten. tyvärr  har jag ingen  potent bil. åker  runt  i min  sura bmw.  med skapligt vrid.  men   hästarna räcker  inte till.  för det jag  vill uppnå. att  sladda runt  på  gator och  torg är  inget  bra. och  dom  vägar  jag  kör  nattetid. i  höga  hastigheter  har blivit tråkiga, när  man  vet  hur fort det går att  åka  jag  tycker  jag har nått den maximalagränsen. det  är  många som  tycker  jag  är grymt duktig och  många  tycker  jag har mer  kvar att  lära visst  är det så. man  lär så  länge  man  lever. men  vill   mna  provköra för något "stall",  eller hitta sponsorer  vart  och  vad ska  man  då  göra?   /matte

awsome

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
16 oktober 2007
för det första är det att skaffa licens som gäller, sen köra privat så att något stall får upp ögonen, dock kostar detta tid och pengar och tålamod

23 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Hertigen skrev:
för det första är det att skaffa licens som gäller, sen köra privat så att något stall får upp ögonen, dock kostar detta tid och pengar och tålamod

det   är  helt sant. tålamod krävs.   på söndag ska  jag  provköra  på svistad.  på bana för första gången.  tyvärr  med  orginalbil. men hoppas på en   skaplig tid  ändå

awsome

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 oktober 2007
dom flesta går via gocarten och sen till nästa steg.. det är bara att klättra. dock kanske du är lite gammal för det.

man lever bara en gång så lev väl!

23 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Bullo skrev:
dom flesta går via gocarten och sen till nästa steg.. det är bara att klättra. dock kanske du är lite gammal för det.

okej  gocart verkar  inte  nått roligt alls.  folkrace  körde  jag  när  jag  var  yngre men  det gick   på tok för sakta,   då  åker  jag  hellre  i   skogen  med nån skit bil med  diff!

awsome

584 Inlägg
16 oktober 2007
Hmm kanske e lite sent o försöka karriär inom motorsporten nu? Men men, man ska aldrig säga aldrig.. Har du talang o kan showa så kanske du kan bli ngt.. Men dom flesta börjar ju som sagt med gocart som barn o går sedan uppåt hela tiden.. Du får väl skriva lite om dig, skicka ut brev till företag och sedan ringa o höra om dom e intresserade.. Jag har själv provat det och det e skit svårt.. Och när du väl får spons så vill dom ju att du ska synas varje helg och visa resultat. men det första steget är väl att bli medlem i någon motorklubb, skaffa licens o börja tävla.. annars blir de svårt! lycka till..

Thorssa
16 oktober 2007
SLC-serien kanske är den största i Sverige som man kan ställa upp utan att lägga en massa miljoner för en säsong? Det borde väl vara den serie som har högst status efter STCC osv? Dock kommer det ju gå åt en helvetes massa pengar.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
17 oktober 2007
SLC är ganska dyr serie ändå med ett antal tusenlappar per tävlig bara i anmälningsavgift + att man ska åka runt i hela sverige med bil och team
En serie som är billig med tanke på hur mkt man får köra är msls (mellansvenska långlopps serien) då man bara kör på mantorp och sviesta, givetvis inte gratis men går att komma undan för mindre pengar om man bara vill åka och ha kul.
Vill man däremot köra för att göra nån form av karriär får man nog vara berädd på att slänga ut en hel del pengar, för att bli "upptäckt" av nått team och sen få köra för dom i en högre nivå utan nått att visa upp skulle jag nog vilja säga är omöjligt.

Är ingen "racing-nisse" själv men några arbetskamrater kör msls och man har bara snappat upp lite runt det hela wink .
Senast redigerat av NIzmO (17 oktober 2007)

- Time Attack -

Low is a lifestyle
956 Inlägg
17 oktober 2007
jag säger bara de. börja med karting.
Jag kör i klassen KZ2 på elitnivå. och även för landslaget i samma klass.

Info om den klassen:
125cc motor på 40-45hk.
4-hjulsbroms.
6 växlad.
0-100km/h på ca 3 sekunder
toppfart på över 200 på banor i europa.

de är ungefär snabbt hur man kan förklara en sån kart.
de är snabbaste karten på gokartbanor.

sen har du ju alltid superkart som går på vanliga racingbanor.

säger bara de. karting i klassen kz2.
slår allt va som har med standardvagns körning.

Om du inte nöjer dig med de så i sverige så är de väl ändå bara radical som kan jämföras med känsla.

Har testat Formel Renault. de är grym känsla

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Sök