4585
Sök

en skitsak angående startkablar!

FreddeK
17 oktober 2007
Trådstartare
ja jag undrar hur svårt det kan vara att göra användarvänliga startkablar. Har tänkt på detta länge och hur svårt kan det vara att göra stora smidiga klammor och lägga till några meter på kabeln...
När man står och ska hjälpa någon så är det ju inte att alltid kan köra upp bredvid den andres bil etc. och sen när man ska koppla polerna så når knappt klammorna runt.
Ett skitproblem som sagt men ack så irri=)

Sköt om er därute! // Fredde

alias_kladde
17 oktober 2007
Trådstartare
du kan ju göra egna, men har aldrig provat men insåg det i helgen.

Ta 2 st pluskablar till ett slutsteg i lagom längd köp typ hos någon som är återförsäljare av bil delar de bör ha det. sen sätter du en klämma i en ändå på kablarna och sen är det bara lägga emot.. skulle starta min bil i helgen nämnligen och märkte att de var av men de funkade väldigt bra ändå, så tekniskt sett så borde det vara smidigt och kan inte kosta särskillt mycket heller.

510 Inlägg
17 oktober 2007
Freddeponken skrev:
ja jag undrar hur svårt det kan vara att göra användarvänliga startkablar. Har tänkt på detta länge och hur svårt kan det vara att göra stora smidiga klammor och lägga till några meter på kabeln...
När man står och ska hjälpa någon så är det ju inte att alltid kan köra upp bredvid den andres bil etc. och sen när man ska koppla polerna så når knappt klammorna runt.
Ett skitproblem som sagt men ack så irri=)

Sköt om er därute! // Fredde

Köp bara tillräckligt grova kablar så ska det gå .. Dom leder ju bara ström, som en kabel med två kabelskor wink Eller? Mvh Johan

FreddeK
17 oktober 2007
Trådstartare
så sant grabbar men nu tänkte jag inte bara på mig själv utan även berit 92 som inte har några feta kablar hängades i garderoben.

men som sagt det är väl inte så svårt att göra själv egentligen.

375 Inlägg
17 oktober 2007
Tjockleken på kablarna är viktigt.
Provade en gång att ta 2 vanliga kontakter och dem palalde inte av att leverera den ström som behövdes.
Hände inget med kablarna, men bilen som behövde starthjälp orkade inte dra runt startmotorn heller.

Du kan ju annars koppla ihop 2 st set med startkablar smile

21 761 Inlägg
17 oktober 2007
10-16mm2 kablarna som finns på tex mackarna är både korta och stela enligt min åsikt, däremot de grövre startkablarna (25-35mm2) är både längre och smidigare. Då når kablarna utan problem och man kan också även hjälpa dieselbilar, med 10mm2 så går det inte att hjälpa en dieselbil på vintern.

Att göra egna kablar kan ju vara en fördel, se bara till att ha ordentliga klämmor och kablar, som Andreas_ace skriver. Jag tycker att 25mm2 är den minsta arean för att kunna göra tillräckligt långa kablar, kabellängden bör vara åtminstone 4-5m för att det ska gå lätt att nå den andra bilen.

Har man otur så sitter batterierna på motsatta sidor hos bilarna och då behövs det långa kablar. Gör man egna kablar så är svetskabel en mycket bra och smidig kabel, se helst till att göra en förbindning mellan båda kontaktytorna på varje klämma för att det ska bli så stor sammanlagd kontaktyta som möjligt.

1 827 Inlägg
17 oktober 2007
Det finns väl extra grova och långa startkablar på Biltema?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök