4511
Sök

Mobil 1 5W50 olja dåligt för "normala" motorer?

892 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Testade att låna en tråd om olja förut, men fick inget bra gensvar så jag testar att göra en egen istället. smile

Jag hörde att det kunde vara dåligt att hälla i Mobil 1 5W50 "Race formula" i bilen om den inte är turbo osv. Något om att oljan aldrig blir tillräckligt varm och att det inte var bra alls. Den kommer ju inte köras på vintern och enl. killen på Micro så var det lugnt.
Är det skadligt? Bör jag köpa 5W40 istället?
Hade ju tänkt att jag skulle köpa lyx olja för att motorn skulle må riktigt bra. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 oktober 2007
5w40 helsyntet duger alldeles utmärkt om man vill köra på en fin olja, ang 5w50 olja har jag hört att den är helt enkelt onödigt tjock om man inte kör motorn hårt och varmt som i t.ex långlopp.

- Time Attack -

892 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Tack, men nu är det ju så att jag redan köpt en dunk 5W50. smile

Är det skadligt för motorn? Ska jag göra mig av med den och köpa 5W40 istället, eller funkar det ändå? Jag är väl inte helt främmande för att varva lite då och då, så jag hade tänkte det skulle vara lika bra att slanta upp och skaffa fin-olja.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Smålänning
7 887 Inlägg
18 oktober 2007
Nej det är inte skadligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

482 Inlägg
18 oktober 2007
Är det en opel/volvo motor är bara o häva i vad man hittar spillolja, t-röd bara i med skiten, klarar de mesta wink

just real power
no turbo shit

892 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Hehe, ok, antar det är lugnt då. smile

Men hur är det där egentligen? Det verkar ju som om 5W40 skulle vara bättre än den något dyrare 5W50? Jag vill ju helst inte bara att det ska funka, utan att det ska vara så bra som möjligt, och är då 5W40 BÄTTRE än 5W50 för min motor?

Min projekt tråd

191 Inlägg
19 oktober 2007
40 är tunnare än 50 när oljan har nått arbetstemperatur.
40 olja brukar funka bra som ett alternativ om man vill ha lite tjockare än 30 olja där så önskas. Är motorn väldigt sliten eller körs under extrem belastning kan en tjockare 50 olja vara att rekomendera... Att tänka på är att 50 olja är relativt tjock och drar därmed upp bränsleförbrukningen. 5w är himla bra på vintern, i synnerhet om det är hel eller delsynet.

kör på 5w-40 nästa gång du byter.

E30 325 Rösta gärna...

Sök