4401
Sök

Oljetryckslampan lyser vid tomgång efter byte av oljefilter.

150 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Jag bytte olja på min Subaru för ett tag sen och satte då på ett Biltema oljefilter. Efter det så lyser oljetryckslampan på tomgång när bilen blivit varm. Så länge oljan är kall och trög funkar allt som det ska. Vad är det som är fel? Jag har gissat på följande:

1. Biltema-filtret har för lågt motstånd.
2. Bilens oljetrycksmätare är på väg att ge upp.
3. Oljepumpen är sliten.

Någon som vet?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

89 Inlägg
19 oktober 2007
Om du har syntetolja kan det vara pumpen som inte kan pumpa runt den olja, då syntetolja blir mycket tunn när den blir varm.

Men börja med att montera ett "riktigt" oljefilter. Har tyvärr hört många som har problem med biltema filter.

Köp ett på tex. mekonomen och be om ett bra filter.

Förhoppningsvis är problemet borta då.

654 Inlägg
19 oktober 2007
Börja med att byta filter,köp ORGINAL!
Det kan omöjligen skilja så dramatiskt mellan mekonomens "halvfabrikat" och ett subaru org filter.
Kolla även olje volymen.
Vad var det för olja du slog i?,och viskositet.

Lyser det konstant?
Bara på tomgång?
Vid stor belastning? (typ under full gasning typ)

150 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Oljan är Biltema 10W-40, mineralolja. (Görs på samma fabrik som Statoil.) Oljevolymen är rätt.

Som jag skrev, lempan lyser BARA på tomgång när motorn är VARM. Inte på fullgas med hög belastning eller konstant eller halvgas eller nåt annat. Altså: bara på tomgång när motorn är varm.

Jag tycker att det verkar tyda på att mottrycket är dåligt. Ska kolla med Subaru vad filtret kostar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2007
har hört flera som har haft taskigt oljetryck efter att satt ditt biltemas oljefilter så det är bara att byta smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

150 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Låter bra! Original är dessutom billigt.

Sök