3784
Sök

Rättigheter vid köp av begagnad bil??

8 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Har precis köpt en begagnad bil. En Renaul Megane Scenic, -98. Köpte den av en bilhandlare och allt verkade bra. Provkörde och kollade alla papper, den är nyservad och kamremmen nyligen bytt. Jag och min sambo kan inte så jättemycket om bilar så det blir ju lite av ett lotteri.. Direkt när vi betalat bilen och skrivit på kvittot säger bilhandlaren "ni kanske måste kolla avgassystemet, tycker det låter lite". Hrm. Idag när vi kört bilen ett tag på E4:an och skulle parkera hörde vi ett skrapande ljud bakifrån bilen. Det kom bara när jag saktade in och släppte på gasen, inte när jag bromsade. Det låter även ett snabbt "tjut" när man startar bilen på morgonen, ev är det nåt med nån rem?

Nu till min fråga... smile
Vad har man för rättigheter när man köper en beg. bil av en bilfirma? Kan man ångra köpet om det är inom en vecka? Kan man begära att de lagar fel som vi upptäcker två dagar efter köpet?? Vet att man inte har några speciella rättigheter när man köper av privatperson, men några fördelar måste väl finnas med att köpa av bilfirma? De var noga med att påpeka att det inte var garanti på bilen eftersom den är så gammal på bilfirman...

Hoppas någon kan hjälpa oss så vi vet vad vi kan göra, om det nu är några stora fel på bilen! Känns inte så kul att upptäcka fel två dagar efter att man köpt den, hade ju hoppats på att klara sig lite längre än så.... wink

Thorssa
19 oktober 2007
Om du hade använt sökfunktionen hade du hittat denna tråd där det står vad som står i lagen. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=60026

8 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
ok. Så om det skulle vara något fel på avgassystemet som bilhandlaren varnade för efter att vi betalat, räknas det som fel vid köp som vi inte kunnat upptäcka? Eller var det upp till oss att upptäcka det?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 oktober 2007
ring till försäljare och hotar honom att skiva företagets namn på internet om han inte hjälper på nånt sätt. han väntade att försälningen var klart för berätta om felet. för jävligt!
såna försäljare ska inte finnas.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Thorssa
20 oktober 2007
alain skrev:
ring till försäljare och hotar honom att skiva företagets namn på internet om han inte hjälper på nånt sätt. han väntade att försälningen var klart för berätta om felet. för jävligt!
såna försäljare ska inte finnas.

Försäljaren har inte brutit mot lagen, han har ingen upplysningsplikt så länge det inte gäller dolda fel, ytterst tveksamt om detta är ett sådant, låter snarare som att köparen borde upptäckt det vid en undersökning av bilen.

2 924 Inlägg
20 oktober 2007
Ring till försäljaren och diskutera problemet på ett vänligt sätt och fråga vad han kan göra åt det, är han seriös så åtgärdar han problemt.

GLÖM det där med att hota han i tidigt skede, det är verkligen en åtgärd du inte bör ta till förrän du verkligen gett upp att få hjälp av han efter du försökt mycket... för hotar du han så riskerar du verkligen at inte få den hjälp du önskar...

En garanti på ett par månader är ganska vanligt att de brukar ge vid köpet men är detta inte med och du inte påpekat det vid köpet så kan det vara svårt att få till i efterhand eftersom det inte är ett krav, bara en Goodwill-sak från försäljaren.
Det som däremot är ett krav är att försäljaren ska ha upprättat en officiell "Varudeklaration" på bilen på dess brister och skick på en hel del punkter men nu, fanns den med?

Studera vad som gäller här; http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=836
....sen ringer du upp försäljaren och vänligt diskuterar saken osv.
Senast redigerat av peegee (20 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

345 Inlägg
21 oktober 2007
Försäljaren är skyldig att infomera fel på bilen, ska även stå i annons t ex.

Brukar vara garanti 3 mån efter bilköp om inget annat är överenskommet.

Thorssa
21 oktober 2007
Läs mina inlägg i den andra tråden angående garanti istället för att sitta och gissa.

345 Inlägg
21 oktober 2007
Sorry satt o drömde om trafiksäkerhetsgarantin smile

EDIT: satt dock inte o gissa, blanda bara ihop de.
Senast redigerat av RRBmw (21 oktober 2007)

8 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
jag har läst konsumentköplagen vad som gäller vid köp av beg. bil och jag hittar ingenstans det där om att försäljaren inte har upplysningsplikt vid synliga fel. En släkting kollade på bilen igår och han såg att avgassystemet är paj och måste bytas...
borde inte försöljaren ha upplyst om det innan vi betalade då? han sa  ju direkt efter betalningen att det  nog är nåt fel medavgassystemet... det visar ju att han visste om det men inte sa något förrän efter köpet.
tycker ändå att det är sjukt om de får sälja en bil med ett sånt pass stort fel utan att berätta om det, eller?

Thorssa
21 oktober 2007
Men det står att du har undersökningsplikt! Det står också att om du inte har uppfyllt den så kan du inte åberopa felet... Låter ju helt klart som att du borde märkt det felet om du bara hade undersökt bilen, alltså är du körd!

8 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
tack för alla trevliga och mindre trevliga svar men det är på väg att lösa sig nu. har pratat med bilhandlaren och han har lovat hjälpa oss. så jag var visst inte så körd ändå!!

Sök