2157
Sök

Probem med verkstad, någon som vet?

The weirdo with a beardo
54 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Hej hej smile
Nu har jag en liten historia att berätta, om ni orkar läsa...

Min tilläggsförsäkring kommer från AutoConcept, har Klass 1.

Jag köpte en Peugeot 206 GTi från en bilhandlare och tänkte en del innan köpet, kollade sidor efter problem o.s.v. Det jag sa till bilhandlaren var att jag var orolig för länkarmar/bärmarmarna eftersom detta problem finns på dessa modeller. Då sa han att jag kunde köpa till en 6 månaders garanti/försäkring om detta nu skulle hända, så självklart gjorde jag det.

När jag provkörde så dunkade det när man växlade 1-2-3, trodde det var jag som var sugig på att växla (släppte kopplingen för tidigt o.s.v) och har fått för mig att detta händer på morsans bil också. Så jag får väl lära mig koppla bättre tänkte jag (dumt...)

Jag lämnade in bilen till bilhandlarn och ville få detta fixat, så dom kollade bilen och konstaterade att avgasröret slog upp i karossen (pga ett fäste som var borta) och orsakade detta problem. Men när jag sedan hämtade bilen och körde iväg så var ljudet fortf. där.

Återvände och fick en ny tid då dom bytte motorkuddar. Mekanikern sa att han inte lyckas få det ljudet om han inte varvar skithögt och bara släpper kopplingen. Om det låter så ska det göra det, det är ju ingen Nissa Micra...

Wow, äntligen fixat tänkte jag... körde iväg och ljudet är ju fan fortfarande där!!! Så jag åkte hem och kollade med personer som har 206 GTi och snackade med dessa och ljudet ska såklart inte vara där, det ska inte dunka när man växlar... Åkte till bilhandlarn igen och sa att nu får dom fixa annars så åker jag ner till peugeot och låter dom fixa det för att sedan låta dom få betala räkningen!

Det tyckte dom inte om och sa att jag skulle ner dit eftersom min försäkring gäller även där. Åkte dit och berättade allt och dom sa att det nästan till 100% var bärarmarna och att försäkringen (från AutoConcept) troligen inte skulle gälla eftersom dom ser detta som förslitningsskada.

SÅ!
Vad kan jag göra här? Eftersom ljudet fanns från början, så måste ju bilhandlarn betala detta väl? Säljaren sa ju att försäkringen skulle täcka bärarmarna... vad händer nu om försäkringen inte gör det? Då har försäljaren ljugit.

Vad har jag för alternativ? Kan jag lämna tillbaka bilen (inte gått 6 månader än)?

Jag trodde rutan var nedfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd.

The weirdo with a beardo
54 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Ingen som har ett svar?
Nu har jag blivit nekad från AutoConcept...

Jag trodde rutan var nedfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 oktober 2007
Garantin ska gälla.
Problemet fanns ju när du köpte bilen?!

Inget snack om saken tycker jag. Att de håller på så verkar vara vanligt bilförsäljarsnack (de vill inte göra mer än nödvändigt). Och att de inte visste vad felet var, när Peugeot visste direkt vad felet var, visar ju hur dumma de är.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
26 oktober 2007
Köpte min saab 9-5 Aero i Göteborg.Två veckor efter det att jag köpt den gick bränslepumpen på den! Ringde till försäljaren och han sade att de had tecknat en försäkring på bilen men det täckte ju givetvis inte det! Var bara att betala och hata bilhandlaren! Man kan säkert gå vidare med det men orkade inte så betalade 6000 för ny bränslepump! Så hoppas att det löser sig för dig! Men privata bilfirmor är alltid lurt att köpa av! Min var hos Millons bil i Göteborg! Det stod från Ferarri till Fiestor där inne! Liten skum handlare men men.Fick ju min bil till ett bra pris så varför orka!

-Mike-

DFFL
9 020 Inlägg
26 oktober 2007
Behövde du köpa till 6 månaders garanti?
Är inte bilhandlare skyldiga att lämna 6 månader?

Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd till tre år.
Senast redigerat av FireTraXX (26 oktober 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
26 oktober 2007
Reklamationsgaranti och garanti är två helt skilda saker!
Är det garanti på två år tex så är det så att det skall hålla!!!!Oavsett om det inte har missköts.
Reklamationsgaranti på tre år är inte säkert att man kan få ut en krona om man inte kan bevisa att felet var där redan när man köpte varan! Med andra ord är det svårt att förklara slitagedelar! Men i detta fall så funkar det ju!
Så reklamationsgaranti och garanti är två helt skilda saker för annars så är det ju ingen ide att ha ett år på elektriska saker som det är på de flesta ställen! /Den Gamla Handlaren

-Mike-

The weirdo with a beardo
54 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Problemet fanns garanterat när jag köpte bilen..

Pratade med en konsumentvägledare (tror jag det var) och hon sa att jag kunde häva köpet eftersom jag redan varit inne 3 gånger med bilen för samma problem.

Så nu ska vi ner och bråka lite big_smile Antagligen lagar dom det eller så häver jag mitt köp och fixar en ny bil någon annanstans, lagen är förhoppningsvis på min sida denna gång.

Skulle dom bråka skulle jag ta mitt fall till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) eller om dom var med i MRF (Motormännens Riksförbund) så skulle jag snacka med dom först.

Frågan är om man ska säga att Peugeot ska byta länkarmarna eller att dom själva ska byta dom.. litar inte ett dugg på dom längre..

8 910 Inlägg
26 oktober 2007
Har du köpt bilen från en MRF-ansluten bilfirma så har dom alltid 6mån garanti.
i annat fall kan det vara 3mån. Du har med andra ord rätt att få bilen lagad under den tiden.
Vad det är för försäkring dom har prackat på dig vet jag inte men helt klart är att du har rätt.

Mitt råd är att häva köpet då dom inte lyckats laga bilen på 3 försök. Eller att du får anlita en annan verkstad och fakturera säljaren.

Har en bekant med över 40år som bilsäljare, så lite vet jag i det här ämnet också wink
Senast redigerat av Hamilton (26 oktober 2007)

Fotograf på tierpidag.se

The weirdo with a beardo
54 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Var nere idag och gnällde.
Så nu ska dom beställa länkarmarna samt lacka om huven och sätta på mina vinterdäck smile

Omlackning av huven var en deal från start.

Sök