Problem med Saab 900 turbo. Turbon dör vid ca 3000 varv (?) (vid full gas).

foralltid
22 oktober 2007 · 7 Inlägg

bazooka_ skrev:
det är som dom säger, du behöver anpassad programvara, har samma problem, fick en märkbar tryckförlust när jag bytte turbo, men jag hade redan ett steg 2 där tryckspärren är flyttad till 1,5, först laddade den 1,0 någonting, så jag satte på en pysare (jag vet att man inte ska göra det på en saab med APC) men nu hade jag en lucka på 0.5 till spärren så jag satte dit den ändå, har du som jag chippat den så måste du chippa om den, om du inte vill det men tryckspärren är flyttad kan man nog dra dit en BTR och öka soppan lite och kanske pysa lite, teoretiskt sett borde det funka, men bästa sättet för att få en optimerad bränsleblandning är att mappa den efter de förutsättningar du har,

Så du menar alltså att jag måsta byta APC för att de ska funka?? För den som sitter på verkar va orgenal. Och jag har just köpt ett nytt chip till den..

SÅ vet inte riktigt hur jag ska fixa de:/

foralltid
22 oktober 2007 · 7 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
De låter helt klart att motorn inte klarar av laddtrycket då laddtrycks spärren är ställd tidigare på 2,0t.
De du behöver är ett anpassad programvara.
Går INTE att köra med Aero turbo på orginal programvara för de blir helt fel.

MVH

F

Hur får jag tag på de, vet du de??

Mvh Robert

bazooka_
22 oktober 2007 · 406 Inlägg

foralltid skrev:

bazooka_ skrev:
det är som dom säger, du behöver anpassad programvara, har samma problem, fick en märkbar tryckförlust när jag bytte turbo, men jag hade redan ett steg 2 där tryckspärren är flyttad till 1,5, först laddade den 1,0 någonting, så jag satte på en pysare (jag vet att man inte ska göra det på en saab med APC) men nu hade jag en lucka på 0.5 till spärren så jag satte dit den ändå, har du som jag chippat den så måste du chippa om den, om du inte vill det men tryckspärren är flyttad kan man nog dra dit en BTR och öka soppan lite och kanske pysa lite, teoretiskt sett borde det funka, men bästa sättet för att få en optimerad bränsleblandning är att mappa den efter de förutsättningar du har,

Så du menar alltså att jag måsta byta APC för att de ska funka?? För den som sitter på verkar va orgenal. Och jag har just köpt ett nytt chip till den..

SÅ vet inte riktigt hur jag ska fixa de:/

så du har chippat den? men det räcker inte till för att få igång turbon riktigt? hur mycket laddar den som mest? vad är det för chip?

:DPlattan i mattan:D
foralltid
22 oktober 2007 · 7 Inlägg

bazooka_ skrev:

foralltid skrev:

bazooka_ skrev:
det är som dom säger, du behöver anpassad programvara, har samma problem, fick en märkbar tryckförlust när jag bytte turbo, men jag hade redan ett steg 2 där tryckspärren är flyttad till 1,5, först laddade den 1,0 någonting, så jag satte på en pysare (jag vet att man inte ska göra det på en saab med APC) men nu hade jag en lucka på 0.5 till spärren så jag satte dit den ändå, har du som jag chippat den så måste du chippa om den, om du inte vill det men tryckspärren är flyttad kan man nog dra dit en BTR och öka soppan lite och kanske pysa lite, teoretiskt sett borde det funka, men bästa sättet för att få en optimerad bränsleblandning är att mappa den efter de förutsättningar du har,

Så du menar alltså att jag måsta byta APC för att de ska funka?? För den som sitter på verkar va orgenal. Och jag har just köpt ett nytt chip till den..

SÅ vet inte riktigt hur jag ska fixa de:/

så du har chippat den? men det räcker inte till för att få igång turbon riktigt? hur mycket laddar den som mest? vad är det för chip?

När jag köpte den så sa dom att dom hade satt in ett nytt chip i styrboxen. Den kommer aldrig över 3000varv.. vet bara att chippet är från speedparts!

bazooka_
22 oktober 2007 · 406 Inlägg

foralltid skrev:

bazooka_ skrev:

foralltid skrev:

Så du menar alltså att jag måsta byta APC för att de ska funka?? För den som sitter på verkar va orgenal. Och jag har just köpt ett nytt chip till den..

SÅ vet inte riktigt hur jag ska fixa de:/

så du har chippat den? men det räcker inte till för att få igång turbon riktigt? hur mycket laddar den som mest? vad är det för chip?

När jag köpte den så sa dom att dom hade satt in ett nytt chip i styrboxen. Den kommer aldrig över 3000varv.. vet bara att chippet är från speedparts!

Aha okej, hmm då vet i tusan, det läcker inte tryck någonstans då? för mig gick en slang sönder vid insuget, så det vart tryckförlust där, tog ett tag innan jag hittade felet, men asså det låter som motorn inte orkar driva turbon

kolla på saabturboclub.com och sök i forumet där om någon haft liknande problem.
kolla så det inte läcker tryck någonstans bara,

:DPlattan i mattan:D
t0mz
22 oktober 2007 · 66 Inlägg

Vad är det för motor till att börja med?

Antar att det är en t16 fulltryck.

Det alla snackar om att det är fel programvara kan inte stämma så gamla 900 inte har någon programvara. Det finns 2st boxar (förutom på 900s) och den ena är APC, styr laddtrycket och den andra är LH-boxen. Den styr bränslet. Du kan alltså fixa till båda dedär för att få bilen att gå bättre.

Kan tillägga att jag även har större turbo på min och den lägger också av efter ett tag, vet inte vad felet är än tongue . Men jag har mekaniskt insprut och det är du inte drabbad av. Men som sagt tidigare, kolla WG:n och vakuumslangar eller tjuvluft någonstans

Är ingen expert i ämnet direkt med testa att ställa frågan på http://www.900klubben.com/phpbb2/index.php så kan de säkerligen komma med bra förslag.

Senast redigerat av t0mz (22 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang