2429
Sök

var ska jag jorda mitt steg...?

17 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
hittar inget lämpligt ställe att jorda på.. ska ha steget i fram.. allt annat fixat,, MÅSTE jordkabeln vara max 15cm som jag hört? i mitt fall är jordkabeln typ 35cm.. o steget är beg så personen som hade det före msåte ju ha haft den så lång (minst). steget är ganska litet och klent som ni kanske förstår ..  går det jorda direkt på stereons jord? har kollat efter nåt neråt cigguttaget o växelspaken men hitter inget lämpligt...

nån som har nån idé?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 oktober 2007
Kollat under instrumentpanelen om det finns nån skruv sär som kan passa?
Kan finnas nån som håller i själva panelen ellr nåt.
Annars får du helt enkalt göra en egen jordpunkt på lämplig plats smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

17 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
mja.. jag får kolla lite igen på't... men hur är det med jordkabelns längd? spelar det nån roll på ett litet äldre steg..?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 oktober 2007
Vad ska steget driva? Ska den använda max effekt??

C H E V R O L E T <3

17 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Vad ska steget driva? Ska den använda max effekt??

bara mitt framsystem.. 2st 5,25"or..  alternativt 2st 4" som oxå är inkopplade..

jag antar att det blir max effekt då det inte finns några inställningar att göra på steget..

?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 oktober 2007
Lät inte som några extrema effekter så jorden kan du nog ta till i längd en bit skulle jag tro. Men om du tänkt dig långt bort så kanske du bör gå upp lite i area.
Eller ska jag vika igen datorn å sova istället för å prata skit ? big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

17 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
dj_aggwa skrev:
Lät inte som några extrema effekter så jorden kan du nog ta till i längd en bit skulle jag tro. Men om du tänkt dig långt bort så kanske du bör gå upp lite i area.
Eller ska jag vika igen datorn å sova istället för å prata skit ? big_smile

hehe.. yeah.. okej.. får kolla på't..

162 Inlägg
22 oktober 2007
lagunamannen skrev:
mja.. jag får kolla lite igen på't... men hur är det med jordkabelns längd? spelar det nån roll på ett litet äldre steg..?

Du kan ha hur lång du vill, men tänk på arean. Lika grov plus som minus.

10 287 Inlägg
22 oktober 2007
Njääää....

Jordkabel skall vara så kort som möjligt annars får du en jordslinga med en en stor differensspänning vilket ger upphov till störningar.

/Göran

scorpio-94 skrev:
Du kan ha hur lång du vill, men tänk på arean. Lika grov plus som minus.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 661 Inlägg
22 oktober 2007
Som vanlig amatörbyggare så tror jag inte det spelar nån roll alls om du har 15 cm eller 1m jord kabel. Jag skulle inte höra nån skillnad iallafall.
Men som sagt, gör så kort du kan. Du kan ju jorda vart du vill i bilens plåt, ta bort färg och sånt bara.

21 761 Inlägg
22 oktober 2007
När man tex jordar ett slutsteg i skuffen så brukar bulten för baksätesbältet vara en lämplig kopplingspunkt, då kan kabeln bli upp till 1m lång. Det fungerar bra om kabeln är tillräckligt grov, men man bör ändå alltid försöka ha en kort kabel (mindre än 1m) så att det inte riskerar att bli konstiga fenomen.

Eftersom steget ska sitta fram så är det bra att sätta kabeln på samma ställe som stereons jordkabel, men se till att det är en ordentlig jordpunkt. Använd inte ett ställe som redan har 3-4 st andra kablar, utan fixa en bra plåtyta som är fri från färg och sätt fast båda jordkablarna vid samma ställe.

17 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När man tex jordar ett slutsteg i skuffen så brukar bulten för baksätesbältet vara en lämplig kopplingspunkt, då kan kabeln bli upp till 1m lång. Det fungerar bra om kabeln är tillräckligt grov, men man bör ändå alltid försöka ha en kort kabel (mindre än 1m) så att det inte riskerar att bli konstiga fenomen.

Eftersom steget ska sitta fram så är det bra att sätta kabeln på samma ställe som stereons jordkabel, men se till att det är en ordentlig jordpunkt. Använd inte ett ställe som redan har 3-4 st andra kablar, utan fixa en bra plåtyta som är fri från färg och sätt fast båda jordkablarna vid samma ställe.

Okej! Tackar för svaren.. Blir till o ta reda på vart stereon är jordad... Vart nu det kan vara??

Finns mkt o lära sig...

21 761 Inlägg
22 oktober 2007
Du måste förstås inte sätta stegets jordkabel på samma ställe som stereon. Det viktiga är att både steg och stereo har bra kontakt i sina jordkablar, om du sätter dem vid samma ställe och ser till att det är en bra plåtyta så får du iaf en garanti att kontakten har blivit bra smile.

17 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du måste förstås inte sätta stegets jordkabel på samma ställe som stereon. Det viktiga är att både steg och stereo har bra kontakt i sina jordkablar, om du sätter dem vid samma ställe och ser till att det är en bra plåtyta så får du iaf en garanti att kontakten har blivit bra smile.

okej okej.. smile

får se när ja orkar kolla på det..

Sök