6764
Sök

Problem med blinkande lysen pga baslåda

51 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Mina lysen blinkar när jag basar på i bilen. Är inte alls haj på billjud eller elektronik. Har varit och rivit lite i det och sett att jorden är rätt kass (tror det iaf). Sitter en bra jordkabel, men den sitter fastsatt i en plåt i bakluckan med en liten plåtskruv och lacken är inte bortslipad. Kan det vara den som ställer till det? Vet inte hur dålig jord visar sig...

Sen så behöver jag väl ett nytt batteri, vad ska man ha? Vad kostar det?

Och kondensator, ska man ha det? Finns det nackdelar med att koppla in en sån? Hur vikigt är det med märke och sånt där på en kond?

//Lina (nybörjare =S)

264 Inlägg
22 oktober 2007
Låter som att du behöver en kondensator till slutsteget, det spelar ingen roll vilket märke du köper, jag har hört att det bara finns typ tre tillverkare lr nö...
När du ska bestämma storleken på kondensatorn så brukar man räkna med att man ska ha 1 farad per 1000 watt. hoppas du blir lite klokare på mitt svar big_smile

tokfrans
982 Inlägg
22 oktober 2007
först ska du hitta en bättre jordpunkt till ditt slutsteg.. tex en bältespunkt.. INNAN du börjar kolla på konding

430 Inlägg
22 oktober 2007
Börja med att byta batteri om du vet att det är gammalt. Folk pratar om optima
(märke) men tror det funkar med de flesta märken, om du inte har en överdriven stereoanläggning du har igång länge med parkerad bil dvs.

tokfrans
982 Inlägg
22 oktober 2007
och igen.. INNAN batteri.. fixa den där värdelösa jordningen

51 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Ok! Men hur gör jag då? Vart ska jag sätta den, eller ska jag bara slipa bort lacken och sätta en skruv med mutter å bricka typ?

k1mm0 skrev:
och igen.. INNAN batteri.. fixa den där värdelösa jordningen

tokfrans
982 Inlägg
22 oktober 2007
finns nog någon form av bult i bagagaet. inte i luckan.. slipa plåtrent och skriva fast jorden där.. dra åt så de sitter..

51 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Om jag alltså sammanfattar det så ska jag först fixa jorden. Sen byta batteri till ett Optima eller bara ett nytt?, sen införskaffa en kondensator. Då ska problemet försvinna alltså?

Kommer det bli någon skillnad på ljudet?

Har ju också ett steg till framsystemet, ska man koppla in kondensator till det också? Eller är det bara onödigt att ha till framhögtalare?

tokfrans
982 Inlägg
22 oktober 2007
problemet borde försvinna enbart via att fixa jorden om ditt batteri inte är helt totalslut

men nästa steg är att skaffa ett bättre batteri.. Optima tycker jag själv är för oekonokiskt att köpa.. Kolla hellre på Banner runningbull smile

tokfrans
982 Inlägg
22 oktober 2007
kondensator vs ingen kondensator

du kan inte fixa ett problem baki bilen som ligger fram

jagh skulle ALDRIG stopp in en kondensator i min bil. helt jävla onödigt.

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
SKIPPA kondingen.. blinker de i din lysen så e de antingen dåligt batteri elle så laddar inte din generator som den ska.. fattar inte varför folk tror att de där me konding skulle va hjälpen på "allt"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
22 oktober 2007
En sak bör man tänka på när bilens lysen blinkar. Blinkningarna beror inte på för klen matning till steget eller för dålig kontakt i jorden till steget, blinkningarna beror på för dålig strömförsörjning från batteri eller generator.

Men orsaken till den dåliga strömförsörjningen kan vara flera. Exempelvis dålig kontakt från batteriets minus till karossen, dåligt batteri eller dålig försörjning från generatorn. Som k1mmo skriver så måste naturligtvis den dåliga jordningen i bagaget fixas, ordentlig plåtren yta ska det vara.

Ta loss jordkabeln från batteriet ner till karossen och gör ren kabelskon från oxid och smuts, se till att det är helt plåtrent på karossytan där kabelskon ska sitta fast och sätt sedan fast kabelskon igen. Kolla hur själva kabeln och batteripolerna ser ut också, gör rent vid polerna och om kabeln är sliten så kan du byta ut den.

Gör de två sakerna först, ladda batteriet åtminstone över natten (tills batteriladdaren säger att batteriet är fullt) och mät sedan hur hög laddspänningen är från generatorn. Med motorn på minst 1000 varv och endast halvljuset påslaget så bör spänningen vara 14-14,4V.

Sök