2955
Sök

Renovering 531topp..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
hallåj.., har nyss inköpt en 531topp., hade tänkt renovera den, är det nå mer än å byta ventiltätningarna och slipa in ventilerna? inte riktigt 100 på det.., sen om orginal 530kammen passar i 531?

tackar för svar..// tal0n

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
tal0n skrev:
hallåj.., har nyss inköpt en 531topp., hade tänkt renovera den, är det nå mer än å byta ventiltätningarna och slipa in ventilerna? inte riktigt 100 på det.., sen om orginal 530kammen passar i 531?

Det beror mycket på hur den ser ut i dagsläget.

Ser ventiler, styrningar, ventilfjädrar, brickor och tryckare ut att vara i bra skick? Är den plan och inte skev? Slipa in sätena och ventilerna. Ska du lyfta över kammen så måste du ju förmodligen justera ventilspel och har du inte specialverktyget för att pressa ner tryckaren och flippa upp brickan så är det ju inte det lättaste, dessutom är det ju inte alla som har brickor på lager.

Rengör skiten i allmänhet, på både höger och vänster sida har du en liten mutter in till oljekanalen, blås ur den med tryckluft så ser du nog att det kommer ut en oljekorv som kan vara bra att få ur.
Senast redigerat av Wezzli (22 oktober 2007)

Man vet aldrig, före man vet

106 Inlägg
22 oktober 2007
brickan kan man blåsa ur med tryckluft btw... fungerade fint att få ur dom på de viset för mig när ja renovera min 530 topp o bytte kam...

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
nygren_89 skrev:
brickan kan man blåsa ur med tryckluft btw... fungerade fint att få ur dom på de viset för mig när ja renovera min 530 topp o bytte kam...

Smart, så svårt äre ju nämligen inte att mecka verktyget för att peta ner tryckarn

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
verktyget, du menar den som ser ut typsom en modieferad tvinggman? tongue
den har jag^^

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
tal0n skrev:
den har jag^^

Nej, det är ett speciellt verktyg som du tar spjärn mot kamaxeln och bänder ner tryckaren så att du kan plocka ur brickan och byta ut den

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
okaj okaj.,och det köper man vart?

Sidledesförare
268 Inlägg
23 oktober 2007
tal0n skrev:
okaj okaj.,och det köper man vart?

På volvo, stjetadyrt

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
Mekonomen har tydligen ventilbågar.
Annars kan man göra själv, kolla här:

http://img56.photobucket.com/albums/v17 … 281312.jpg

Kammarna brukar vara så bra kvalitet på Volvo att man inte behöver shimsa om för själva kambytet i sig, men byter man säten och joxar så är det en annan story.
Kompletta satser med shims kostar som en bra beggad bil så där gäller det att endera kunna köpa rätt tjocklek eller att kunna låna en sats och köpa dom man behöver.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

310 Inlägg
23 oktober 2007
tal0n skrev:

Vad för kam har du på 530 toppen? Är det en m-kam. använd den för guds skull inte. Han som designade den kamaxelprofilen borde skjutas.. tråkigare får man leta efter.

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
Är väl samma som designade T-kammen. Spara två skott åt honom.

/Göran

Master PH skrev:
Vad för kam har du på 530 toppen? Är det en m-kam. använd den för guds skull inte. Han som designade den kamaxelprofilen borde skjutas.. tråkigare får man leta efter.

(Groucho Marx).

106 Inlägg
23 oktober 2007
Wezzli skrev:
tal0n skrev:
den har jag^^

Nej, det är ett speciellt verktyg som du tar spjärn mot kamaxeln och bänder ner tryckaren så att du kan plocka ur brickan och byta ut den

jag blåste me tryckluft efter de... hoppade ur fint... använde även de där spec verktyget... kanske skulle ha sagt de me...

Sidledesförare
268 Inlägg
23 oktober 2007
Sharky skrev:
Mekonomen har tydligen ventilbågar.
Annars kan man göra själv, kolla här:

http://img56.photobucket.com/albums/v17 … 281312.jpg

Kammarna brukar vara så bra kvalitet på Volvo att man inte behöver shimsa om för själva kambytet i sig, men byter man säten och joxar så är det en annan story.
Kompletta satser med shims kostar som en bra beggad bil så där gäller det att endera kunna köpa rätt tjocklek eller att kunna låna en sats och köpa dom man behöver.

/Göran

Ja, men det är ju verktyget för å trycka ner brickan så man får loss ventillåsningen (knaster). För att ställa in ventilspelet måste du ju alltså ha ett verktyg för att hålla nere tryckaren med kamaxeln monterad utan att ta i själva schimsbrickan, den måste alltså trycka på kanten så att du samtidigt kan pilla upp brickan och sätta dit en ny.

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
Sry. Jag gick bort mig där och svarade bara på demonteringsbiten.

/Göran

Wezzli skrev:
Ja, men det är ju verktyget för å trycka ner brickan så man får loss ventillåsningen (knaster). För att ställa in ventilspelet måste du ju alltså ha ett verktyg för att hålla nere tryckaren med kamaxeln monterad utan att ta i själva schimsbrickan, den måste alltså trycka på kanten så att du samtidigt kan pilla upp brickan och sätta dit en ny.

(Groucho Marx).

Sök