Supra MKIII 7m-gte (1986-1992) vs Prelude 2.2 VTEC (1992-1996)

NataSDroL
23 oktober 2007 · 8 Inlägg

Hej. Jag har länge funderat på att skaffa nån av de bilarna. Men jag vet inte vilken.
Jag har letat och hittat jätte mkt bra information om begge bilarna.

Så det jag vill med denhär tråden är att ni som har kört, meckat, trimat nån av dessa bilar berättar om era erfarenheter.

Supratok Toker
23 oktober 2007 · 491 Inlägg

Beror på vad du vill ha ut, RWD mot FWD..
Personligen gillar jag Supran mer eftersom jag äger en sådan, sen att jag vill ha en grym motor och bakhjulsdrift.

Supran - Lättmeckad, trim finns i mängder i alla prisklasser. En supra med fixade barnsjukdomar som topppackning och vevlagren räcker länge och man kan få ut hyggliga effekter för en överenskomlig summa.
Är min 2:a jag äger nu och jag är helnöjd med bilen.
Har inget emot honda, dom gör bra bilar men framhjulsdrift?

Därför undrar jag vad du har för syfte och vad du vill ha den till..  Prelude som är grymt fixad kan vara en trevlig utställningsbil, finns en del som går riktigt bra osså men dom saknar bredsladdsprincipen..  ;]

Toker Jr 081102
NataSDroL
23 oktober 2007 · 8 Inlägg

Det jag vill ha den till. Är först och främs utstälning men det det går ju med vilken bil som hällst.

Så det jag igentligen undrar är motor mässigt. Vilken av dem som går bäst, vilken som man kan få mest efekt ur, vilken motor kyls "lättast" mm

Jag vet att det är 2 helt olika bilar. Supran är mera en drifting bil och preluden är mer en barn bil. men som jag sa det jag vill veta är om motorerna.

Supratok Toker
23 oktober 2007 · 491 Inlägg

Vad vill du veta om motorn?
Du får mest effekt ur supran's, men det krävs ju en del saker.
Jag menar, som med vilken bil du trimmar så ska du uppgradera oljekyl, intercooler+rör, turbo, grenrör, spridare, soppapump...   om man vill ha ut mycket effekt..

En supra och 400 hk:
Intercooler
Turbo
Grenrör
440 spridare
(finns turbokit i staterna, 10000-20000:- som innehåller turbo, intercooler, grenrör, rör, spridare)

avgas - 3000:-
filter - 1000:-
Walhbro 255 soppapump - 1000:-
Lexus AFM - 2000:-
S-AFCII (air-fuel computer) - 2500:-
FCD (fuel cut defenser, tar bort laddtryck spärren) - 800:-
Oljekyl - 2500:-


Då har jag räknat med att toppen är planad och lager är bytta + ståltoppackning.
den kostnaden ligger på 17000:-  för motorn och toppen.
Finns kit med stakar, kolvar, vevlager för 7000:- så man kan komma undan billigare..

Så för 40-50.000 har du en potent motor, mot 550hk om man vill så. Då är det enbart köpta prylar inget eget ihopplock, så man kan komma undan billigare med begagnade delar som elektronik prylar och turbon spridare..

Som sagt, fråga på..   annars kan du titta in www.supras.nu för massa info om MKIII modellen.

// Toker

Toker Jr 081102
NataSDroL
23 oktober 2007 · 8 Inlägg

Tack så mkt för ditt svar. Det kunde inte bli så mkt bättre smile
Tack ännu en gång!

Supratok Toker
23 oktober 2007 · 491 Inlägg

Inga problem...  Sugen på en supra ?  ;]

// Toker

Toker Jr 081102
NataSDroL
26 oktober 2007 · 8 Inlägg

Ja som fan! Jag har länge vart inne på en supra, men så kom fader och tyckte att jag skulle kolla på preluden eftersom han älskar vtec motorer. Men nån inre röst skriker effter en supra. så det blir nog en supra iaf till sommaren smile

MrEvolve Mr
26 oktober 2007 · 70 Inlägg

Du kan kolla på min Prelude, den är något stylad.
Inte alls dyrt, dock inte trimmad. Men den går fint ändå...

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
2 januari 2008 · 1 123 Inlägg

Supratok skrev:
Vad vill du veta om motorn?
Du får mest effekt ur supran's, men det krävs ju en del saker.
Jag menar, som med vilken bil du trimmar så ska du uppgradera oljekyl, intercooler+rör, turbo, grenrör, spridare, soppapump...   om man vill ha ut mycket effekt..

En supra och 400 hk:
Intercooler
Turbo
Grenrör
440 spridare
(finns turbokit i staterna, 10000-20000:- som innehåller turbo, intercooler, grenrör, rör, spridare)

avgas - 3000:-
filter - 1000:-
Walhbro 255 soppapump - 1000:-
Lexus AFM - 2000:-
S-AFCII (air-fuel computer) - 2500:-
FCD (fuel cut defenser, tar bort laddtryck spärren) - 800:-
Oljekyl - 2500:-


Då har jag räknat med att toppen är planad och lager är bytta + ståltoppackning.
den kostnaden ligger på 17000:-  för motorn och toppen.
Finns kit med stakar, kolvar, vevlager för 7000:- så man kan komma undan billigare..

Så för 40-50.000 har du en potent motor, mot 550hk om man vill så. Då är det enbart köpta prylar inget eget ihopplock, så man kan komma undan billigare med begagnade delar som elektronik prylar och turbon spridare..

Som sagt, fråga på..   annars kan du titta in www.supras.nu för massa info om MKIII modellen.

// Toker

toker :::
kan du fixa allt de själv:Psmile?
allså yoppen o vevlagret??
o plus de prylar för 400hk total kommer man juh hamna över 30,000 när allt barnsjukdomar e fixat o trim 400hk kit:P

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
2 januari 2008 · 1 123 Inlägg

Supratok skrev:
Inga problem...  Sugen på en supra ?  ;]

// Toker

toker en fråga:P
hur mkt väger allt el på en supran MKII ,, hur mkt vill du ha om jag nu kanske köpa en ivårtongue
vad tar du att få bort  ac(helasystem) baksätet och allt annat förutom el hissar, t.e.x
vad skulle du vilja för jobbet:P
de är mkt jobb skulle jag tror:P

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang