4118
Sök

för få små och billiga lägenheter i Sverige!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
http://www.hallåpolitiker.se/

inom nått år skall 636 000 unga flytta hemifrån, idag finns cirka 4000 ettor. knappt några alls i storstäder. det måste ändras!

vad tycker ni? bostäder ska det väll finnas gott om? alla ska ha råd med en bostad, även om man är ung?

Ändrade rubriken till något lämpligare.
/Moderator

498 Inlägg
24 oktober 2007
Måste bara få sätta ett frågetecken på din rubrik!
Det finns massvis med lediga bostäder i SVERIGE.
Det finns massor med övergivna bostäder i SVERIGE.
Sedan finns det lokal bostadsbrist i några väldigt små områden i sverige( centralt i storstäder)

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Måste man bo i en etta då?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 594 Inlägg
24 oktober 2007
ja det skjuts helt tänkelt för lite folk bara å konstatera cool

1 833 Inlägg
24 oktober 2007
Vill nog hålla med om att alla borde ha råd med bostad ja, själv kollar jag på hus nu och det är ju sjuka priser.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Körv
3 535 Inlägg
24 oktober 2007
Ja, visst är det dyrt yikes

Men jag tror dom där siffrorna är överdrivna (kanske underdrivna?)..

Truckdriving Man

3 627 Inlägg
24 oktober 2007
Jadu.. jag tror det har lite med att göra att Sverige tar in mer flyktingar än vad vi egentligen har möjlighet att ta hand om, och dessa stora mängder flyktingar som finns i dagsläget gör att många utav de bostäder som kunnat finnas tillgängliga för svenska studenter inte finns tillgängliga.. inte för att vara rasistisk men jag tror problemet ligger där till stor del!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
24 oktober 2007
ToXtreme skrev:
Jadu.. jag tror det har lite med att göra att Sverige tar in mer flyktingar än vad vi egentligen har möjlighet att ta hand om, och dessa stora mängder flyktingar som finns i dagsläget gör att många utav de bostäder som kunnat finnas tillgängliga för svenska studenter inte finns tillgängliga.. inte för att vara rasistisk men jag tror problemet ligger där till stor del!

Och jag kan bara hålla med. Varför inte tänka på Sveriges ungdomar lite..?

I do it my way

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
BadGirl_854T5 skrev:
ToXtreme skrev:

Ja, varför ska flyktingar ha nånstans att bo?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
ToXtreme skrev:

Ja, varför ska flyktingar ha nånstans att bo?

Kan vara så att du tolkade det lite fel där?? Men som sagt varför inte försöka hjälpa våra "egna" ungdomar först och främst??

338 Inlägg
24 oktober 2007
BadGirl_854T5 skrev:
ToXtreme skrev:

Bra tanke där ! HÅller med. Man kan nästan tro att man är på en populär semester ort (fast med svenska klimatet) Ibland. Inte för att jag har nått emot invandrare på nått vis så. Men om dom ska få bo i Sverige så tycker man att dom iaf ska kunna prata språket och överelva på egen inkomst.

Nissan 200sx S13

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Ska detta bli ännu en förbannad tråd om hur usel sveriges invandringspolitik är och att allt fel som händer beror på mångkulturen?

Russel Crowe, Gladiator.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Ska detta bli ännu en förbannad tråd om hur usel sveriges invandringspolitik är och att allt fel som händer beror på mångkulturen?

Men hur ser du det då? Varför finns det för lite lägenheter för Svenska ungdomar?

I do it my way

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Inte fan skyller jag sådant på folk som kommer hit i hopp om att leva ett bättre liv.
Det är ju självklart att det inte byggs tillräckligt med bostäder.

Men som vanligt så spårar en tråd på garaget ur och handlar om invandring.

Russel Crowe, Gladiator.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Inte fan skyller jag sådant på folk som kommer hit i hopp om att leva ett bättre liv.

Det är det väl ingen som gjort direkt? Har väl mera "skyllt" på Sverige?

Det står inget om att det är flyktningar som kommer hit och "tar" lägenheter. Därimot att Sverige tar in skapligt mycket flyktingar och vi andra Svenskar får ingenstans att bo.

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
24 oktober 2007
JPalm skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
ToXtreme skrev:

Bra tanke där ! HÅller med. Man kan nästan tro att man är på en populär semester ort (fast med svenska klimatet) Ibland. Inte för att jag har nått emot invandrare på nått vis så. Men om dom ska få bo i Sverige så tycker man att dom iaf ska kunna prata språket och överelva på egen inkomst.

He he, men vad säger du?! ;P

Kan hända att man kännt så ja...

I do it my way

338 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:

Det är inte alla som kommer hit i hopp om att leva ett bättre liv. många som kommer hit plundrar så mkt dom kan och skickar hem till familjen i hemlandet. Sen kanske det slutar med att dom blir hem skickad. Dom som söker ett liv här är ju dom som lär sig språket och förmodligen försöker få jobb så dom ska kunna klara sig själva och slippa leta pant burkar på stan för att överleva. Det är skillnad på flyktingar och flyktingar. Lika som på svenskar och svenskar... Har inte menat nått illa om nån om det var så det verkade.

Nissan 200sx S13

8 156 Inlägg
24 oktober 2007
I Linköping finns det en hel del lediga lägenheter. Bara i det kommunala bostadsbolaget finns det mer än hundra lediga hyreslägenheter och sen så finns det ju några lediga studentbostäder också.
Problemet är att nybyggda 1:or kostar.
Det finns studentlägenheter (1:or) som kostar mer än 5000:- i månaden att hyra.
Det går inte heller att renovera och dela upp speciellt många större lägenheter i två, då kostnaden för att renovera dessa till godkänd standard (enligt lagen), blir så hög att det inte lönar sig.

Det är bara att bygga fler lägenheter och hoppas på att välbeställda väljer att flytta in i dom och frigöra lite äldre billigare lägenheter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
24 oktober 2007
BadGirl_854T5 skrev:
Det är det väl ingen som gjort direkt? Har väl mera "skyllt" på Sverige?

Det står inget om att det är flyktningar som kommer hit och "tar" lägenheter. Därimot att Sverige tar in skapligt mycket flyktingar och vi andra Svenskar får ingenstans att bo.

Vi tar inte emot så fruktansvärt mycket flyktingar längre. Bortåt ett tusental om året om man går efter Genevekonventionens defintion av flyktingar. Totalt klassas ungefär 10% av alla invandrare till Sverige som flyktingar (per år)

Största invandrargruppen i Sverige består av finländare. Nästan 200 000.
Den största typen av invandring är anhöriginvandring.

Ett stort problem är att vi tog emot för många flyktingar på en gång under krigen på Balkan. Detta kanske man kan skylla på dom andra Europeiska länderna som inte tog emot speciellt många?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

alias_kladde
24 oktober 2007
Jag kan nog hålla med om att finns för få lägenheter men sen är också frågan den om det beror på migrations politik eller om det handlar om utbildnings möjligheter.

Så som jag kan se det är det så att kostnaderna stiger allt eftersom och därför har det ändå börjat tänkas på liksom det förslaget för maxtaxa för lägenheter.

Ni som klagar på att invandrare tar era bostäder! Jag ställer mig den frågan i vilket fall som helst om de kan ta era bostäder som ni säger varför kan då inte ni vara där först? Tyvärr så handlar det egentligen om att vi själva inte satsar på billiga lägenheter som de gör. Det finns många lägenheter lediga men på grund av att många söker sig in till storstäder ökas trycket på bostäder där. Detta i sin tur beror delvis på att många nyetablerade jobb finns där liksom de senaste utbildningarna.

Från att veta detta inser man plötsligt vart är det vi är på väg? Vi studerar allt mer och folk satsar på akademiska utbildningar, men vad vi i själva verket behöver är http://www.ams.se/go.aspx?c=30950 där det presenterar de yrken som behövs mest och de i sin tur är ofta inte i behov av att bo i större städer. Jag tror att en lösning på problemet som jag kan se det är att folk ska satsa mer på att stanna i de mindre samhällena men också utbilda sig till jobb och sen söka sig till en stad som behöver det.

Men självklart behövs bostäder, men än så länge har vi kunnat bo och leva och det är inte alla av dessa människor som behöver flytta hemifrån.

Sluta klanka ner på de som tar för sig, gör likadant själva nöj er med ett område där det är billigt. Vad som behövs göras är att sänka kostnaderna på bostäder och sedan försöka sprida oss till städer där det behövs dessa jobb som jag presenterade för många av dessa städer där jobben behövs har bostäder.

rapporterna bygger mycket på att titta på de största städer. Detta börjar nästan liknas vid London under industrialismen då för mycket folk bodde tätt och ingen visste hur man skulle klara sig då folk sökte sig till större städer i tron om att jobben fanns där.

Sök