2861
Sök

Saab 9-3 2,0T -> 154Hk vs. 185Hk

115 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#1
Ska köpa en 9-3 SE 2,0T och undrar vad det är för skillnad på motorerna när det kommer till frågan 154 / 185 Hk ?

Är det så att det är LTT på den med 154? Eller är det ytterligare programvara som varierar ?

Sedan på det så undrar jag lite om vilken prisklass en ny turbo till 9-3 på?

årsmodell= 98-02

Har läst på hemsidor att Steg 1 Chip till båda bilarna ger:
  -  185 Hk --> 225 Hk
  -  154 Hk --> 220 Hk

så mycket information som möjligt skulle uppskattas!
Är ganska ovetande vad gällande motorer men vill lära mig!

Samt en annan fråga: Vad är det man ska tänka på vad gällande Saab i helhet vid köp, vad slits snabbt osv?
Senast redigerat av sneJe (25 oktober 2007)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 oktober 2007
#2
00-02 154hk och 185hk är det ändast styrboxen som skilljer smile
om det är en 98-99 så saknas magnetventil oxå.
btw, 154hk LTT är 98-00 och 150hk LTT wink

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … 0-93.shtml Utbytes turbo? Du lämnar in dín gammla, betalar och får en ny!

vad som du ska känna extra noga för är växellådan smile Om Du ska köpa en så köp en 98-99, då är det med t5 motor. Den håller bättre och så slipper du problemet med vevhusventlationen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

115 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#3
kwansa skrev:
00-02 154hk och 185hk är det ändast styrboxen som skilljer smile
om det är en 98-99 så saknas magnetventil oxå.
btw, 154hk LTT är 98-00 och 150hk LTT wink

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … 0-93.shtml Utbytes turbo? Du lämnar in dín gammla, betalar och får en ny!

vad som du ska känna extra noga för är växellådan smile Om Du ska köpa en så köp en 98-99, då är det med t5 motor. Den håller bättre och så slipper du problemet med vevhusventlationen.

Har kollat på en och det är en 99:a den har gått ungefär 20 000 mil .. Hur ofta bör man göra service på dom,och är det sviin dyrt eller?

2 164 Inlägg
25 oktober 2007
#4
Är den inte trimmad så kör ca 2000 mil är den trimmad så tar du vart 1000 mil och gör service.

De är mitt tips.

de som slits på en turbo beror på hur du kör.
Har du trimmat och gasar mycket är de ju däck och bromsar. De skadar aldrig att uppgradera till bättre bromsar och sänka bilen med koni dämpare.
Men de är ju upp till dig hur du vill ha de.

MVH

f


115 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#5
Tack wink .. Vet inte så mycket om just saab, men vad kostar ett par dulgiga bromsar till en 9-3:a ? är det svindyrt eller är rimliga pengar ändå?

Steg 1 chip trycker jag nog i nästa sommar -> 220 Hk enligt BSR:s uppgifter.. hur mycket stiger bränsle förbrukningen då?

Vad ligger den på orginal ungefär på en 154 Hk motor? har hört ungefär 0,7-1,0 ? beroende på körning givetvis

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 oktober 2007
#6
www.speedparts.se är kalas affär för saab åkare wink kolla efter bromsar där kanske?

bränsleförbrukningen brukar kunna sjunka när man chippar bil, detta kan jag tänka mig gäller vid normal/lugn körning smile. min 9-3a drog 0,76 motorvägsfart mellan katrineholm och arlanda, 19mil smile och då är det automat oxå! Min mor har en 9-5 med 150hk motorn, den går på 0,75-0,8 på turer som är runt 6-8km åt gången.

OBS: tänk på att min är 185hk smiletongue
Senast redigerat av kwansa (25 oktober 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

115 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#7
tack för allt du mannen! ;D Stor hjälp big_smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 oktober 2007
#8
sneJe skrev:
tack för allt du mannen! ;D Stor hjälp big_smile

Vi saab åkare måste hålla ihop wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök