5865
Sök

Motivlackering som projektarbete!

www.sundsvallsgatbilar.se
211 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Hej!
Jag går sista året på gymnasiet (bild & form) och ska ha Motivlackering som mitt projektarbete big_smile
Men jag skulle behöva lite hjälp.
Nämligen så att jag vet typ inte så mkt om det, typ ingenting hmm men jag vill jätte gärna bli lackerare eller iaf testa på det o se om det är nått för mig. Så nu tänkte jag om ni kunde dela med er med era erfarenheter eller tips till mig big_smile
Hur ska man börja?
Hur gör man underarbetet?
Vad för lack använder man?
osv osv...

Skulle vara kul om nu kunde komma med några tips på motiv eller liknande, så jag får nått o stå i big_smile

Tack på förhand/ Bruden

1337
1 343 Inlägg
25 oktober 2007
hade det inte varit lättare att ta kontakt med en lackerare och fråga om man får vara med där?? känns som en korkad lösning och fråga här...

I'm not a fighter, I'm a lover!

211 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Jo jag har gjort det oxå!
Men tänkte om det va nån som kunde komma med lite andra lösningar och ideer smile

1337
1 343 Inlägg
25 oktober 2007
Vad vill du veta?
Hur man går tillväga?
Det finns väl ingen här som kan skriva ner allt det....
Det krävs ju år av erfarenhet för att bli riktigt duktig.

Mitt tips till dig är att släppa detta och söka praktik hos en lackerare...

I'm not a fighter, I'm a lover!

755 Inlägg
25 oktober 2007
tänker inte sitta här och hålla på att skriva.. men det finns en fin brud som jobbar som praktikant här på garaget som heter _hanna_ tror jag det var hon håller på att lära sig motivlack..

510 Inlägg
25 oktober 2007
Bruden skrev:
(bild & form)

Lär man sig att slipa ner bilar, spackla, svetsa för rostlagning osv på bild och form? Njaej, du får nog höra med en lackerare om du kan vara där ett tag och KANSKE sista veckan få testa lackera lite smått .. ^^ Väldigt stort ansvar, och inget jobb för den som inte vill bli skitig hehe .. men men .. Alla tjejer är ju inte rädda om naglarna, hoppas att du är en av dom som inte är .. Mvh Johan

211 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Ja jag vill bara ha lite information, eller tips o sånt som folk har, eller vissa problem som folk har stött på så att jag kanske slipper dom.
Det behöver ju inte vara en uppsatts om hur man lackerar!

Lite coola bilder som folk har på datorn på nån snygg lackering eller bara nått enkelt.
Det behöver ju inte vara nån stor grej liksom.

Men ifall det va för jobbigt för dig så behöver du ju inte alls svara. Vill ju ha seriösa svar liksom eftersom jag själv är väldigt seriös!

211 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
nej jag är inte rädd för att bli skitig o jag lär mig gärna allt det där big_smile

jo man kan faktiskt lära sig svettsa osv på bild o form om man vill big_smile

211 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
good_year skrev:
tänker inte sitta här och hålla på att skriva.. men det finns en fin brud som jobbar som praktikant här på garaget som heter _hanna_ tror jag det var hon håller på att lära sig motivlack..

fanns ingen som hette så hmm

755 Inlägg
25 oktober 2007
Bruden skrev:
good_year skrev:

nej jag märkte det för hon heter Hanna_söt   (det är hon också smile  )

211 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
good_year skrev:
Bruden skrev:
good_year skrev:

nej jag märkte det för hon heter Hanna_söt   (det är hon också smile  )

haha ska kolla in henne då big_smile tack för tipset smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 oktober 2007
Här finns lite bilder på vad dom på Wicked Paint har gjort.
http://www.wickedpaint.se/plogger/
Däribland bilar finns då också Goffy   's bil som han heter är på g.org

Men att lacka bilar är mest ett helvete me allt förarbete, slipa,spackla, slipa mycket mer etc.
Senast redigerat av Absolut_Audi (27 oktober 2007)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

782 Inlägg
26 oktober 2007
vill du bara prova om motivlackering är något för dej så köp en airbrush spruta, finns på biltema art nr 15-191 och en liten kompressor om ni inte har det på skolan sen är det bara att prova lite. motiv går att hitta på div lastbilar och motorcyklar m.m annars går det köpa en serietidning och försöka måla av, tatueringstidningar kan ha mycket motiv också.
prova först på papper el kartong sen kan du kanske prata med någon lokal skrot som har massa gamla bilar om du inte kan få prova lite på dom och sen när du har lärt dej så går du över till polarnas epor och bilar sen dom lokala åkarnas lastbilar och till sist startar du firma och åker runt i halva världen och målar.
tror att det kan finnas lite böcker om motivlackering/airbrush på biblioteket annars finns det böcker från usa o köpa.

186 Inlägg
26 oktober 2007
du lär ju öva ett x antal timmar innan du ens funderar på å måla vad de du när du ska måla...
http://www.youtube.com/watch?v=mvNg82FvWw4 (lite tips om tekniker man kan använda sig av) Men de är betydligt svårare än va de ser ut, man måste känna sprutan till 100%. Veta precis hur den fungerar o.s.v, sen kan de vara bra att man vet hur de fungerar me lackering överhuvudtaget.

211 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla tips o svar big_smile ska ta o kika runt lite.
Har även ett möte nästa måndag med skolans (fordons) lackerare smile satt jag hoppas på en del tips oså även där big_smile

Forummoderator
26 677 Inlägg
26 oktober 2007
Prata med "Mattsvart" här på garaget..han är vettig som sjutton på detta ämne.
Jag är liksom inne på det jag också..motivlackering alltså..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

LillNaisarn
26 oktober 2007

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
26 oktober 2007
Prova med telefonkatalogen, leta upp de lokala lackverkstäderna, åk runt å förklara ditt dilema lämpligtvis för lackerarna på ställena å se om de kan förbarma sig över dig å din dröm!
Men ha i minnet att lackeringen e den roliga biten...vägen dit kan vara lååång....

Till den/de som lagt komentarer om att hon kanske har lite fel utbildning i grunden så säger jag bara...knip! Spana in flickan.com, en riktigt skicklig motivlackerar, med vad många skulle anse helt fel utbildning ifrånbörjan....men idag e det inte många i swe som piskar henne! smile

Själv så e jag hästskötaren som blev tekniker inom fiberoptik, slutade med det å blev servitrice ( ville ha skoj å träffa folk, tröttnade på industristuket), påbörjade en utbildning till lackerade å fick tyvär avbryta den pga en bilolycka.
Men vill man så kan man! Å vägen till drömmen e då sällan rak....

Lycka till! smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Sidledesförare
268 Inlägg
26 oktober 2007
Är det ett projektarbete så sprollar det ju hur bra det blir, huvudsaken är väl dokumenteringen och hur långt man gått för att lyckas med vad man siktat på. Mitt tips är ju att inte lyssna på folk som säger att man ska ge upp, skam den som ger sig, speciellt pga. negativ kritik från folk på garaget.org

Man vet aldrig, före man vet

Illustratör
826 Inlägg
26 oktober 2007
Undrar varför en estetisk verksamhet är fel då det handlar om konstverk? Att slipa o svetsa är ju inget som nödvändigtvis hör motivlackering till. Få en skitduktig svetsare att börja motivlackera då få se om han är ett underbarn?? :S  Förstog inte resonemanget där bara..

Ont. Det som är viktigast i början då du lär dig hantera sprutan är att dels ha en vettig spruta, och dessutom riktig färg. Många köper en biltemaspruta o sticker hål på en sprayburksflaska o tror att det ska bli kanonfint.
Jag har provat några billigare sprutor och tycker personligen att en från jula är bäst.. vill man sedan inte köpa svindyr färg så kan man många gånger spä ut spryfärg på burk o prova sig fram.

Mvh

Tänker...

Sök